: ”Bakterier spiser opp motoren din!” Fantasi eller virkelighet? | Din Fritid

”Bakterier spiser opp motoren din!” Fantasi eller virkelighet?

Skremselsartikler om en ny slags bakterie som tetter igjen drivstoffilter og ødelegger dyser og ventiler i motoren, har dukket opp de siste årene. Myte eller virkelighet? CampingNorge.no bestemte seg for å finne ut av problemene.

Bobil i vinterdvale. Men hva skjer i tanken?

Dieselbakterier

Bakterier finnes det overalt omkring oss. Slik har det alltid vært, og slik kommer det – forhåpentligvis – alltid til å forbli.

En del av disse bakteriene livnærer seg med forkjærlighet på stoffer som finnes i blant annet diesel og parafin. Slik har det alltid vært, og slik kommer det – antagelig – alltid til å forbli.

Når drivstoffet i tanken forbrukes, suges det inn luft som inneholder fukt – og også bakterier. Slik har det alltid vært, også før man begynte med biologiske tilsetninger – for eksempel RME – i dieselen.

Ved temperturvekslinger kondenseres fuktigheten, vannet synker til bunnen av tanken og bakteriene begynner å spise av dieselen. Når bakteriene dør danner de et slam på bunnen av tanken, og slik har det alltid vært. Med biologiske tilsetninger i dieselen trives imidlertid bakteriene bedre, de vokser raskere og slamklumpen blir større enn tidligere.

Det er dette som har gitt opphav til overdrevne skremselsartikler i forskjellige aviser, der man blant annet har hevdet at bakteriene spiser opp motoren!

– Fenomenet har jo vært kjent i ganske lang tid, sier Per-Martin Roos som er teknisk sjef på det svenske oljeselskapet OKQ8. Så det er forunderlig at man har begynt å skrive om dette først den senere tiden!

– Dessuten, fortsetter Per-Martin, er det ikke bakteriene som er aggressive mot metallet i motorene. I stedet er det vannet, som jo er en forutsetning for at bakteriene skal finnes, som forårsaker korrosjonen.

Under denne luken sitter tankarmaturen. Løsne denne, slik at du deretter kan suge opp eventuelt slam. På bildet vises også en egnet oljesuger.

Et gammelt råd har derfor alltid vært å ha full drivstofftank på bobilen under vinteropplaget, slik at mengden kondensvann skal bli så lite som mulig. I enkelte artikler har man i stedet hevdet, at man skal ha så lite diesel som mulig på tanken for å minske bakteriemengden. Men bakteriene kommer jo fra vannet …

– I virkeligheten spiller det ikke så stor rolle hvorvidt tanken er full eller tom, påstår Per-Martin. De store temperatursvingningene – og dermed den store kondenseringen – foregår jo om sommeren.

– Videre, fortsetter Per-Martin, tror jeg ikke at problemene er så store i bobilsammenheng, ettersom bevegelsene under kjøring gjør at det ikke kan samles noen større slammengder. Dessuten er jo omsetningen på drivstoff i tanken temmelig stor.

Værre kan det være for eiere av seilbåter, der drivstoffet til hjelpemotoren kan bli igjen i en halvfull tank i flere år.

Den beste måten å unngå problemer på er regelmessig å ta service på bobilen. Bytt olje og filter – naturligvis også drivstoffilter, det koster ikke mange kronene – foran hver sesong. Tror du at du har fått slam i tanken, så er dette – i hvertfall i en Fiat Ducato – temmelig lett ordnet. I førerhusets gulv sitter en luke, og under denne sitter føleren til drivstoffmåleren. Etter at du har skrudd løs føleren kan du, med en enkel oljesuger til et par tiere, suge opp slammet.

Denne metoden får også ”godkjent” av Italienska Bil, som samtidig advarer mot å bruke biocider i drivstoffet for å forhindre bakterieoppblomstringen!

Midler som du derimot kan bruke, dersom du føler deg usikker, er slike preparat – vanligvis metanol- eller etanolbaserte – som er beregnet til å minske mengden av kondensvann i tanken.

Det beste rådet fra Per-Martin Roos har vi imidlertid spart til slutt:

– La ikke eventyr og vandrehistorier ødelegge gleden over det fortreffelige bobillivet!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden