Dethleffs: Innvesteringer i framtiden
Den pågående finanskrisen gjør store ovasjoner umulig i de fleste bransjer, og caravanindustrien er i denne sammenheng ikke noe unntak. Modellåret 2008 var på mange måter preget av overproduksjon og avsetningsproblemer for nesten alle produsentene i bransjen. Stor lagerbeholdning gjorde at vekst var vanskelig å oppnå.
Likevel føler den tradisjonsrike produsenten Dethleffs, som regnes som campingvognens oppfinner i Tyskland, seg relativt komfortabel angående framtiden. Man var tidlig ute med å konstatere at markedet var på vikende front og, i motsetning til mange konkurrenter, har man unngått å måtte gjennomføre omfattende sparetiltak, deriblant reduksjon av arbeidsstokken. Hos Dethleffs understreker man at man nå høster fruktene av de siste årene der satsing på fleksibilitet og kvalitetsheving har gitt resultater.
Også i år har Dethleffs investert i fabrikken, nærmere bestemt i størrelsesorden 7,8 millioner Euro. Dette har kommet både materialvalg og det rent produksjonstekniske til gode. Rundt 2 millioner Euro er brukt til omstilling til ny teknikk for kant- og listverksproduksjon, nye datastyrte maskiner og et nytt kappesystem for styropor, som samlet skal forenkle både produksjon og råvareforbruk med en enda høyere kvalitet som resultat.
Et annet viktig punkt for Dethleffs er temaet energisparing. Disponent Norbert Dellekönig kan stolt fortelle at man i år vil bytte ut hele fabrikkens energikilde. Det er skiftet til en 6 mega watt stort biokraftverk, som skal muliggjøre at man vil være helt selvforsynt med strøm ved hjelp av treavfall fra egen produksjon. Dette skal innebære en besparing på 100.000 liter olje på årsbasis.
Man har også tatt mer og mer datateknikk i bruk i hele produksjonsprosessen. Tanken er man fra begynnelse til slutt av produksjonen skal begrense bruken av papir. Man skal gradvis redusere bruken av tradisjonelle arbeidstegninger, noe som på sikt vil kunne spare inn 1,5 millioner papirark, noe som tilsvarer rundt 7,5 tonn.
Ved anlegget i Isny har man også bygd ut et eget kundesenter, med tilhørende serviceverksted. Her har man fått muligheter til å høyne servicenivået, og har også utvidet åpningstiden. Samtidig har det frigjort plass i de ordinære fabrikkbygningene slik at man har kunnet etablere nye produksjonslinjer.
Ambisjonen er at de nye investeringene skal gi konsernet mulighet til en lettere tilpasning når markedsforholdene endrer seg samt en forbedret produksjon og reduksjon av lagerbeholdning, slik at man kan satse ytterligere på å tilfredsstille kundenes individuelle ønsker.