Dethleffs Globebus 14: Moderne & kompakt
Førsteinntrykket
Det første jeg tenkte da jeg så Dethleffs Globebus I4 utvendig og gikk inn, var at den prøver å være stor, men ikke helt har størrelsen til det. Interiørløsningen er senkeseng foran, sittegruppe, deretter kjøkken og bad på hver side av bilen og bakerst to frittstående senger. En løsning som er vanlig på større biler, nettopp fordi den krever en del plass, for ikke å oppleves som trang.
Imponerer
Utvendig imponerer Dethleffs Globebus I4. Det er lagt stor vekt på detaljene på denne bilen. Den har utstyr og design som om den skulle vært en bil i en langt høyere prisklasse. Detaljrikdommen er imponerende og finishen det samme.
En slik integrert bil vekker oppmerksom-het og gir assosiasjoner til en bil i en langt høyere prisklasse. Det er ingen tvil om at designet av fronten med lykter, og lysene på bakenden, gjør at bilen blir oppfattet som moderne. Og det er her bilen har en av sine sterkeste sider, i tillegg til at den er kompakt.
På veien
Kjørefølelsen i Globebus er på topp. Bilen er letthåndterbar, og selv på smale vinterveier fra Rena opp mot Skramstadsetra, med halvannen meters brøytekanter på sidene, oppførte bilen seg eksemplarisk - godt skodd som den var med piggdekk. De helt store prøvene ble bilen riktignok ikke utsatt for. En bratt bakke på en småvei hvor det var vanskelig å snu, tok vi i revers uten problemer. Den framhjulsdrevne bilen fikk da tyngdepunktet riktig vei, og de store speilene er en fryd å rygge med. Nettopp plasseringen og størrelsen på speilene er eksemplarisk. Det eneste jeg i tillegg kunne ønske meg, er et vidvinklet speil som dekker mer. Spesielt på høyresiden er det en virkelig stor blindsone - som det i praksis er på alle bobiler.
Komforten hos fører og passasjer er på topp. Førermiljøet er romslig og luftig og den gedigne panorama-følelsen du får når du ser landskapet gjennom den store frontruten er det lett å venne seg til.
Sittegruppen
Forsetene er standard vendbare pilotseter som kan snus og bli en del av sittegruppen. Sittegruppen består av en toseters sofa som også er utstyrt med sikkerhetsbelter, slik at bilen er registrert for fire. I tillegg er det en en-manns sitteplass bak passasjerstolen. For at vedkommende som sitter her skal få tilgang til bordet, skyves dette ut ved å løsne to skruer i underkant, løfte bordet litt (men ikke for mye, da hopper det av hengslene) og dra det ut fra veggen, og en ekstra bordplate plasseres innerst mot veggen. Ikke den raskeste og enkleste måten å få et stort bord på, men det fungerer.
Senger
Enkeltsengene har ulike mål. Den ene er romslig og rektangulær med sine 210 x 79 cm. Den andre sengen har mange ulike bredder, og passer best for de smale. Midt på er den 67 cm bred, men det ligger en ekstra madrass mellom de to enkeltsengene i hodeenden, så her er det god plass i godt over halve sengelengden. I fotenden av den ene sengen er det ikke bredere enn 55 cm. Likevel tror jeg de fleste vil oppleve de to sengene som en god løsning og at de er romslige nok.
Sengene er plassert høyt, 109 cm over gulvet. Derfor er det to trinn som skal sikre grei adkomst til sengen. Allerede på det første trinnet må de fleste bøye hodet, da det er kun 170 cm opp til taket. Det er den romslige garasjen som er årsaken til at sengene er så høye, og her vil nok mange med normale behov tenke at det er bedre med en mindre garasje som vil gi lavere seng og bedre luftfølelse. Skal du ha med deg sykler, er et sykkelstativ en kurant løsning på en slik type bil.
Senkesengen er av den manuelle typen, og det er like greit, synes jeg - etter å ha opplevd problemer med elektriske varianter som ikke vil gjøre jobben. Mekanikken virker veldig stabil og solid, og i oppheist posisjon er det et merkbart klikk i det store låshåndtaket.
Sengen er 150 bred og 180 cm lang. Romslig og deilig. En flott senkeseng!
Det er alltid vanskelig å si noe om madrassene. Her vil personlige preferanser være veldig avgjørende. Madrassene på testbilen var 10 cm tykke og lå på fjærende trespiler, en veldig vanlig løsning. På vår testtur var vi to personer som sov både i senkesengen og i enkeltsengen bak. Etter vår smak var madrassene uvant harde.
Skapplass
Jeg har aldri vært i en bobil tidligere som kun har hatt fem overskap totalt. Tre av de er plassert i soveavdelingen og måler rundt 40 x 20 cm. De to andre er over sittegruppen og er 55 x 30 cm hver. Men det må sies at det i tillegg er to store skap under hver av enkeltsengene, det ene på 50 x 80 det andre på 60 x 80 cm. Det ene skapet var utstyrt med både lys og en henger som kan skyves ut. De fleste vil nok oppbevare klærne sine i disse skapene når man bruker bilen. På passasjersiden foran er det ikke dør, men et skap på 14 x 90 cm. Her er det plass til mye småting.
Gynging
Vi brukte bilen under Birkebeinerarrangementet og var i området Lillehammer og Rena første helgen i mars. Som de fleste sikkert har fått med seg ble lørdagens Birkebeinerrenn avlyst på grunn av sterk vind. Det merket vi i løpet av natten ved start på Rena hvor vinden var så kraftig at hele bilen gynget på seg og vekket oss som sov i den. Vår modell har støtteben bak, og det er like kjedelig hver gang å våkne midt på natten og tenke etterpåklokskapens tanker om at beina burde vært sveivet ned…
Alle biler burde hatt støtteben og alle burde bruke de, spesielt om du sover lett om natten.
Badet
Takhøyden på badet er 180 cm. Er du høyere enn dette tror jeg neppe du vil trives i denne bobilen. Høyden ellers i bilen er 190 cm, men det gjelder ikke området ved sittegruppen og fremover eller ved sengen hvor det er betydelig lavere.
Toalettet er et standard Thetford med en vask med et blandebatteri som også brukes til dusj. For å dusje svinger man speilet til siden, knepper løs en skillevegg, vrir toalettet og så har men en dusj på 80 x 57 cm med 180 cm høyde. Det fungerer, og med litt list og lempe klarer du å gjøre standard-dusj-operasjonen på badet. Det betyr i praksis at du kan gå fullt påkledd inn på badet, lukke døren, kle av deg, ta opp treristen i dusjgulvet og legge den oppå toalettet bak skilleveggen, dusje, vri skapet på plass igjen, ta frem tørt håndkle og legge den tørre risten på plass på gulvet, tørke deg og kle på deg - alt mens baderomsdøren er lukket. Badet har en grunnflate på 98 x 75 cm, minus vask, hjulbue og toalett som spiser av plassen.
Grunnleggende
Undersiden av gulvet består av impregnerte og behandlede finerplater, her er det ikke annen fysisk beskyttelse mot snø og slaps. Spillvannstanken er ikke isolert. Dermed er det fristende å si at denne modellen ikke er spesielt godt egnet for norsk vinterklima med slaps og streng kulde.
Tømmingen av spillvannstanken er eksemplarisk, det er lett å se åpningen på røret og det er mulig å skru på en forlengelseslange. Kranen er lett tilgjengelig fra siden av bilen.
Bilen var utstyrt med en Truma Combi med elektrisk tilleggsvarme. Det er første gang jeg har prøvd Trumas nye styringssystem i praksis, men det fungerte greit. Etter en kort tilvenningsfase går det som en lek å vri på hjulet og klikke seg gjennom menyene. Det var rikelig med varmeuttak og noen godt gjennomtenkte detaljer i form av ventilerte sidevegger på hver side av sittegruppen. Her vil behagelig oppvarmet luft sirkulere etter samme prinsipp som benyttes med vannbåren varme og konvektorer. Selve Trumaen er plassert bak i bilen og vi vil jo helst ha denne foran hvor det trengs mest varme, og det er nettopp førerhuset som vil være mest utsatt for kulde slik denne bilen blir varmet opp.
Vår test av støynivået viste 80 desibel som et snitt i 80 km/t på jevn asfalt - med piggdekk, og det er et resultat som var bedre enn forventet.
Tekniske data
2014 Dethleffs Globebus I4 Norway Edition
Motor: Fiat 2.3 MJ 35L, 130 HK
Utvendig lengde: 675 cm
Utvendig bredde: 215 cm
Utvendig høyde: 262 cm
Innvendig høyde: 190 cm
Egenvekt/med utstyr: 2690/2910 kg
Maks tillat totalvekt: 3499/3850 kg
Antall personer: 4
Pris: 745 000 kroner
Norway Edition utstyr på vår testbil:
Forsterkede framfjærer
Klima automat i førerhus
Airbag fører og passasjer
Cruisecontrol
Teppe i førerhus
Førerdør
Style pakke
Markise 4 m
Sykkelstativ for tre sykler
Gulvvarme
Rammevinduer
Takreling
Truma Combi E
Støttebein bak
Alu-felger
Utvendig lakkering titansilver
Takk til Mysen Caravan for utlån av testbil.