Statistik 2012 – antall bobiler går opp
Salgsstatistikken for hele 2012 viser at antall nyregistrerte campingvogner går noe ned, mens antall bobiler går opp.
Vognsalget går ned - bobiler går opp
Trenden de siste årene har vært at antall nyregistrerte bobiler nærmer seg campingvogner. Nå skiller det kun drøye 500 enheter før det er likt. Det betyr samtidig at vognsalget går ned, og bobilsalget går opp. - NCB ser at utviklingen i Norge ligner andre land, hvor salget av bobiler nærmer seg salget av campingvogner. Bransjen er fornøyd med tallene, og forventer stabilt salg av bobiler og en liten økning i salget av campingvogner, sier Paal Lyche, president i Norges Caravanbransjeforbund.
Bobiler
I fjor ble det registrert 2609 nye bobiler i Norge. Det er 149 flere enn i 2011. Mest solgt er igjen Bürstner, men markedsandelen til den tyske produsenten har gått ned fra 15,3 prosent til 12,2 prosent. Som nummer to og tre på statistikken bak Bürstner ligger Dethleffs og Hymer. Begge de to har også opplevd litt nedgang i salget. Blant bobilene er det Knaus og Pilote som har hatt den største økningen i antall nyregistrerte bobiler i 2012. Henholdsvis opp fra 47 til 124, og 29 til 104. – Hovedårsaken til denne oppgangen er et helt nytt design på bobilene fra Knaus, med løsninger og fargevalg som kundene liker, sier Ove Hjortland, salgssjef hos Bergen Caravan. – Knaus er et anerkjent merkenavn i Norge og en produsent som satser. Samt at de alltid har levert kvalitet på sine produkter. Dette tilsammen gjør att Knaus bobiler øker sine markedsandeler, sier Hjortland.
Campingvogner
Siden 2007 har trenden vært at det registreres noen færre nye vogner hvert år. Fra 2011 til 2012 sank tallet med 181 enheter. Hobby troner igjen på toppen av statistikken, og de tre siste årene har den tyske giganten holdt nesten samme antall solgte vogner. Fra 1369 i 2010, 1367 i 2011 til 1361 i 2012. Adria ligger nærmest Hobby på statistikken, og den slovenske produsenten opplevde i 2012 å øke antall solgte campingvogner med 66. Det betyr en markedsandel på 16,9 prosent. – Vi har jobbet lenge med å bygge opp salget i Norge, og i 2008 bestemte vi oss for å ha fullt fokus på salget av campingvogner, sier Peter Blomqvist, VD hos den svenske importøren ADRIA Caravan AB. Disse har også ansvaret for importen til Norge. – Vi fikk til et meget godt forhandlernett i Norge, og fabrikken i Slovenia valgte å satse på campingvogner som blir spesialtilpasset for det nordiske miljøet. Vi ser nå at flere velger å kjøpe sin andre og tredje Adria campingvogn, og dette gjør sitt til å øke markedsandelene våre, sier Blomqvist.