: Camping med bobil er trendy | Din Fritid

Camping med bobil er trendy

Det er ingen tvil om at økningen av salget av bobiler har vært positivt for bransjen. Men det har skjedd noe mer i markedet - det har blitt kult med bobil, sier den nyvalgte presidenten i Norges Caravanbransjeforbund Odd Askjem.

Den nyvalgte presidenten i Norges Caravanbransjeforbund, Odd Askjem, ønsker hele bransjen velkommen som medlemmer.

Vi treffer den engasjerte Odd Askjem på hans daglige arbeidsplass i Askjems Camping Center i Sem i Vestfold. Og etter en runde i imponerende lokaler kommer han umiddelbart inn på sitt nye engasjement som leder av bransjeforbundet.
– Norges Caravanbransjeforbund (NCB) er en organisasjon for bedrifter som selger bobiler og campingvogner. Formålet vårt er å være en ressurs for bransjen og profesjonalisere forhandlere. NCB jobber blant annet for å sikre våre sluttkunder ryddige og kvalitetsbevisste forhandlere, sier Askjem.
– En sentral og viktig del av NCBs arbeid er å profesjonalisere bransjen og stille tydelige krav til hva som kreves av våre medlemsbedrifter.

Kvalitetsstempel

Hva er viktig å vite om NCB for en alminnelig bobil- eller caravanbruker?
– Først og fremst ønsker vi at alle som kommer til en forhandler med NCBs logo på døra skal føle en trygghet i forbindelse med det. Vi jobber for at NCBs logo skal skape samme assosiasjoner som en mesterlogo gjør for håndverkere. Vi har ikke mer enn begynt på dette arbeidet, som er krevende. Men det er gøy, og vi tror det er viktig for bransjeforbundet at ikke bare medlemmene opplever å få noe igjen - men også sluttkundene. Jeg tror at frem til nå har vanlige kunder ikke hatt noe forhold til bransjeforbundet, det skal vi gjøre noe med ved å sikre at våre forhandlere er trygge og pålitelige forhandlere, og at de bruker vår logo som kvalitetsstempel, sier Askjem.

Hvilke utfordringer har caravanbransjen i årenesom kommer?
– Jeg tenker at bransjens største utfordring er parallellimporten. Vi som jobber med bobiler og campingvogner ser på produktene våre som håndverksprodukter. Bransjen vår kan ikke sammenlignes med bilbransjen hvor du kjører til nærmeste verksted når det er noe feil. Det er store inntjeningsutfordringer forbundet med å betjene kunder som har importert egen bil eller vogn. Jeg tenker at det er vesentlig for en kunde å få med seg en norsk garanti når han/hun bruker mye penger på å kjøpe seg en vogn eller bobil. Det er viktig at forbrukerne er klar over at de ikke uten videre kan forvente hjelp hos norske forhandlere. Bortsett fra at de ikke får fem års reklamasjonsrett på parallellimporterte produkter vil også garantisted være til nærmeste autoriserte merkeforhandler i det landet hvor produktet er kjøpt. En annen generell utfordring for caravanbransjen i Norge er den korte sesongen. Det skaper store utfordringer for å utnytte kapasitet hos de ansatte på vinteren, samtidig som man har et veldig stort behov for bemanning i sommerhalvåret. Jeg tror det er typisk at forhandlere har mer enn 75 prosent av omsetningen i sommerhalvåret. Hos oss på Askjems brukte vi for eksempel desember i fjor til å pusse opp og forbedre lokalene våre, og kan nå nyte godt av det når sesongen er i full gang, forteller Odd Askjem.

Oppbyggingen

– Medlemmene i styret i NCB driver hver sin forretning. Og det kan være en utfordring i høysesongen. Det er derfor engasjert en markedsansvarlig som sammen med bransjens advokat skal sikre at det styret vedtar blir gjennomført. Denne viktige brikken er Geir Holm fra Tønsberg, som er en erfaren medieperson. Hans oppgaver er blant annet å fange opp signalermarkedet, og utarbeide markedsføring på et overordnet nivå, sier en engasjert Askjem.

Hva blir dine viktigste oppgaver som president i Norges Caravanbransjeforbund?
– Mine fanesaker er at bransjen i dag samlet har mellom 2,5 og 3,0 milliarder i omsetning. Likevel sliter vi med dårlig økonomi i bransjeforbundet. Det handler om forståelse, vilje til å prioritere og å satse. Her må bransjen bli mer bevisst. Jeg har et sterkt ønske om at NCB skal få midler til å markedsføre og bredt ”selge” inn ferieformen og friheten man får i en bobil eller campingvogn. Vi skal jobbe bevisst for å synliggjøre for bransjen verdien med NCB. Og jeg tror at å gjøre markedsstøtten eller medlemsavgiften høyere vil gi en billig generell markedsføring som hele bransjen vil nyte godt av.

Problemet med slik generell markedsføring for denenkelte forhandler, er at dette er ressurskrevende, og en forhandler har oftest mer fokus på merke, modell eller konkrete tilbud i sin markedsføring. Jeg ønsker at NCB skal ta rollen som markedsfører av opplevelsene rundt våre produkter.

Må ekspandere

– Vi har i Norge en menighet som stadig kjøper bobil eller campingvogn. Men vi ønsker selvsagt å utvide, vi må ekspandere. Det kan vi gjøre ved å selge inn livsstilen som ferieform. Vi har mange eksempler på reisende selgere som bruker bobil. En campingvogn kan gjøre jakt- eller fisketuren til en ny opplevelse. Vi ser idrettsstjerner innen ski og sykkel som reiser så mye at bobilen blir deres andre hjem, forteller Askjem.

Hva skal til for å bedre tilrettelegge for camping i Norge?
– Svaret på det er generell markedsføring. Det er å skaffe flere bobilparkeringer. Det er i dag mange frivillige entusiaster som har vært pådrivere, og bobilparkering i tettbygde strøk legges merke til. Jeg er ganske sikker på at det er med på å øke statusen. Jeg ser også at mange fylker og kommuner begrenser ekspansjon på campingplasser, og spesielt der hvor det er strandlinje involvert. Det offentlige oppleves nok som en bremsekloss av mange campingplasser. Om attraktive campingplasser har fylt sin kapasitet uansett. Hvorfor skal de da investere? De får jo ikke flere kunder om de ikke får ekspandere og skape reell konkurranse. I Danmark er det stor konkurranse. Vi snakker fem stjerner med bassenger, aktiviteter og badstuer. I Venezia finnes det campingplasser med shuttlebåt til og fra turistattraksjonene. Vi får ikke dette i Norge om ikke plassene får lov å utvide.

Hvilke trender ser du i markedet?
– Vognsalget er nå stabilt og svakt på vei opp, bobiler har hatt og har en stor økning. Det viser seg at det er en ny målgruppe som ønsker nye biler i lavere prisklasser med enkelt utstyr. Mange av disse ønsker biler under den magiske grensen på 3.5 tonn på grunn av førerkortreglene. For en del av de over 75 år oppleves det som slitsomt å fornye førerkortet en gang i året. Når det gjelder vogner er det oftest dobbeltseng eller to enkle senger som gjelder. Det selges ikke så mye køyevogner som det gjorde tidligere. De såkalte voksenvognene er populære, da snakker vi om vogner med to enkle senger, store sittegrupper, stort kjøkken og store bad, sier Odd Askjem.

Luksus for alle

Fra 2007 ble bobiler og campingvogner forandret fra praktiske til luksuriøse. Mange modeller fikk mørk parkett, eksklusive materialer, mørkt glass, spennende planløsninger, panoramatak, helglasserte overskap og godt design. Det kom et nytt bobilchassis fra Fiat i 2007 - og det skapte nye muligheter for produsentene. Jeg tror nye kunder ser dette og de synes det har blitt kult, spesielt med bobil. Produsentene har tatt disse grepene for å hente inn nye kunder, og det har de til en viss grad klart. Det kommer stadig kunder fra båtfolket som skal ha bobil. Dårlige somre skaper bobilkunder. Hyttefolket er lei av vedlikehold og samme nabo år ut og år inn. Det er lite jobb med en bobil hvor du vasker og polerer en gang i året, mener Askjem.

Kan du beskrive en typisk bobil- og vogneier?
– En alminnelig bobileier er fra 55 år og oppover og har alminnelig til høy inntekt. En eier av campingvogn er litt yngre, fra 40 år og oppover, og har alminnelig inntekt. I begge tilfellene er det par som handler så store produkter sammen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden