: Trigano Van | Din Fritid

Trigano Van

Salget av innredede kassevogner har økt betraktelig de siste årene. Og da tenker vi ikke på de mindre bilene som Volkswagen California og liknende. Disse nærmest forsvant som følge av de nye avgiftene for små campingbiler som ble innført i 2009. Mest brukt er Fiat Ducato i alle akselavstander, men den seks meter lange utgaven er mest brukt.


Bekledning snart ferdig, se kabling oppe til høyre for sjekkpanel

Mer enn bare bobil

Mens de vanlige bobilene får montert inventaret på plass på gulvet og deretter settes vegger og tak på plass, må all montering her gjøres inne i bilen. Men takket være full ståhøyde, gjøres monteringen uten store kroppslige påkjenninger. Vi har fulgt monteringen fra start til ferdig bil og bringer her en rekke bilder fra hele prosessen. Det er ikke til å komme fra at en kassevogn er en mer solid, sikrere bil med mindre mulighet for lekkasje. Den er mer kompakt og lettere å bruke til andre formål enn ren camping. Dermed virker den også trangere og mindre komfortabel, særlig i kaldt vær.


Vindusåpningene dekkes av en U-list i gummi som stiftes fast.

Triganos fabrikk

I forrige utgave tok vi for oss produksjonen av bobiler hos Triganos fabrikk i Poggibonsi, der merkene CI og Roller Team lages. I Atessa, 60 mil unna, har Trigano samlet produksjonen av de innredede kassevognene til Triganos forskjellige bobilmerker. For, som nevnt sist, Trigano er en av Europas to største bobilkonsern ved siden av Hymer. På fabrikken i Atessa produseres campingbiler med kjente navn som CI, Roller Team, Challenger, Chausson, Autostar, Benimar, Eura Mobil og Karmann Mobil. Og fabrikken ligger nesten vegg i vegg med Sevel, fabrikken som produserer Fiat Ducato. Der produseres kun denne modellen, og det er Europas største fabrikk for nyttekjøretøy. Men så finnes den i mange utgaver der basis for bobiler utgjør rundt halvparten av produksjonen.

Produksjon

Fabrikken i Atessa startet i 2004 da de laget 400 enheter. Så i sesongen 2011/12 kom de opp i 1200 enheter, og det med rundt 50 medarbeidere. Fra Sevel går bilene via et verksted der utsnitt for vinduer, ventiler og takluker gjøres. Så kommer de ferdig for montering inn i produksjonshallen til Trigano Van. Det er 10 stasjoner på veien der de 50 medarbeiderne har hver sin oppgave. Det er 10 hovedmodeller hvor Fiat Ducato i tre lengder benyttes, 540, 600 og 636 cm. Møblene varierer også noe etter hvilket bobilmerke de tilhører. Karmann får kun laget sine Davis modeller her, da disse bygges i standard Ducato-karosserier.


Isolasjonen er en selvklebende polyesterfiber med alufolie utvendig.

Slik gjøres det

Mange har opp gjennom årene innredet sin egen campingbil. Og utgangspunktet har vært en lukket kassevogn, slik som her. Det besøket vi beskriver nå ville nok gitt en aha-opplevelse for mange og slik gjøres det. Bilene entrer hallen som tidligere nevnt, ferdig for montasje med åpninger for vinduer, takluker. Første post er isolering som for mange selvbyggere er en utfordring. Man isolerer både mot kulde og mot solvarme, men problemet er kondens i kaldt vær. Hos Trigano ble det benyttet selvklebende matter av polyesterfiber med utvendig aluminiumsfolie. Disse var en eller to centimeter tykke og fylte dermed ikke ut rommet mellom innervegg og de utvendige stålplatene. Dette, kombinert med stålkanaler i veggene, kan gi kondens i kaldt vær. Etter isolering og kabler som ble lagt i kanaler var det klart for bekledning av vegger, montering av vinduer og gulv. Stålrammen med belter for baksetet og diverse utstyr som vanntanker, Webasto luftvarme og gassanlegg var litt mer arbeid. Men når det var ferdig kom møblene raskt på plass. Etter montering tilbrakte bilene en stund i dusjen utenfor, for tetthetskontroll, før de ble klargjort for transport.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden