: Alt om fjellkjøring med campingvogn | Din Fritid

Alt om fjellkjøring med campingvogn

I Norge er det av gode grunder veldig enkelt å få erfaring med fjellkjøring. Før man drar på ferie til de mer bakkete deler av landet eller utlandet kan det være en god ide å prøvekjøre ekvipasjen i en bratt bakke for å få en fornemmelse av, hvordan bilen trekker.

En gylden regel er, at der hvor lastebilene kjører, kan man også kjøre med campingvogn. Vær oppmerksom på, at om vinteren, og visse steder langt ut over våren kan fjellveier og fjelloverganger være helt stengt på grunn av snø. Mange steder er det tog, som kan sørge for transport av bilen, men mange av disse tar hverken med seg campingvogner eller bobiler. Undersøk det før avgang.


Hold øye med skiltene når du kjører i fjellene

Oppoverkjøring

Hvis det er masser av motorkraft, hvis værforholdene er i orden og hvis veien er bred nok (et ganske viktig aspekt), er det som regel ikke noe problem å kjøre i fjellene. Sørg for å ha tanket opp, bilen bruker ganske mye drivstoff under fjellkjøring. Mer enn 12 % stigning er uegnet for kjøring med campingvogn. Fjellpass med langstrakte stigninger under 12 % (for eksempel Grossglockner) bør også unngås. Motorens ytelse avtar i takt med tiltagende stigning.

Riktig gear

Sørg hele tiden for at bilen har moment. Det vil si, at det kjøres i det gear, som trekker best i forhold til terrenget. Det kan være en fordel å geare ned i god tid, fram for å miste fart, spesielt, hvis det går veldig bratt oppover. Sørg for ikke å stanse helt. Skjer det likevel, og det er vanskelig å få vogntoget i gang, kan det rygges en smule, så vogntoget ”knekker”. Når der så settes i gang igjen, har bilen en mulighet for å få fart, før den skal trekke.


Nedoverkjøring kan være langt mer farlig enn oppoverkjøring. Hold også øye med steiner på veiene

Nedoverkjøring

Nedoverkjøring kan være mye farligere enn oppoverkjøring. Den gylne regel er, at det skal kjøres nedover i samme gear som det kjøres oppover. Det kan høres voldsomt ut, fordi motoren kjører med høyt turtall, men det har flere fordeler. For det første bremser bilen, og for det andre avkjøles motoren. Vær oppmerksom på, ikke å sitte med foten på bremsen hele tiden. Det skjer ikke noe ved å bremse, men gjør man det hele tiden, risikerer man, at bremsene brenner seg fast og i verste fall svikter helt. Fordelen ved bilen er imidlertid, at den kan bremse med motoren. Brems også alltid med bilens motor, når det kjøres uten campingvogn eller i bobil. Campingvognen har påløpsbrems, og ved nedoverkjøring bremser denne hele tiden. Dette er en enorm belastning, som ikke er godt for campingvognen over lengre tid. Det er en god ide, på de stedene, hvor det kan la seg gjøre, å gi gass, så bilen trekker og bremsen på campingvognen slipper. Overhold vikeplikten for de som kjører oppover, og benytt eventuelt møteplassene til å kjøre inn og foreta en kontroll av campingvognens påløpsbrems.


Hvis påløpsbremsen setter seg fast er man ikke i tvil, for det føles som om campingvognen plutselig er tre ganger så tung

Hvis påløpsbremsen setter seg fast

Man er ikke i tvil, for det føles som om campingvognen plutselig er tre ganger så tung. Kjør inn til siden så raskt som mulig. Dra til håndbremsen på campingvognen, kjør litt fram med bilen, så bremsene trekkes fra hverandre igjen, slipp håndbremsen på campingvognen igjen, og kjør videre. Kanskje må det gjentas flere ganger. Brenner bremsene seg helt fast, kan man først kjøre, når de er helt avkjølt, og i så fall anbefales en kontroll på verksted like etter, før man fortsetter ferien. Ikke pust inn røyken – det er den rene giften. Ved total bremsesvikt er karosseribremsen eneste utvei. Det betyr, at man i bokstavligste forstand kjører inn i fjellveggen for å bremse vogntoget, eller kjører vogntoget inn i de bremselommene, som er bygd mange steder i fjellene.

Dype grøfter

Av hensyn til store vannmengder er det ofte dype veigrøfter på fjellsiden av veien. Pass deg for å komme for nær, slik at hjulet på campingvognen faller nedi. Hvis det ikke er autovern, og det er bratt ned langs dalsiden, skal man også passe på her.


Sørg for at det kjøres i det gear, som trekker best i forhold til terrenget

Kolonnekjøring

Ved kolonnekjøring i fjellene med hyppige stopp skal motoren helst ikke stoppes. Man risikerer, at den ikke vil starte igjen, fordi det dannes kondens. Også ved et planlagt stopp på en rasteplass, anbefales det å la motoren gå et kort øyeblikk. Dermed avkjøles den raskere, og kan lettere starte igjen senere.


En av mange hårnålsvinger på Trollstigen i Norge

Norge

E6 er Norges hovedferdselsåre og kan tross stigninger kjøres med campingvogn. Trollstigen - som er kjent som den veien, man skal ha kjørt med campingvogn, før man er helt ”utdannet” – har 11 hårnålsvinger. Veien er ikke bare bratt, men ekstrem smal, og kan ikke anbefales å kjøre på i høysesongen, da det også er mange turistbusser. Kan det ikke unngås, så kjør enten tidlig eller sent på dagen.

Alternativ rute til Kasselbakkene

De fleste vogntog kan komme over Kasselbakkene, men er man i tvil, kan en alternativ rute velges. Hvis man kommer på A7, skal man forlate motorveien rett syd for Göttingen ved utkjøring 74 Friedland. Deretter følges hovedvej B27 via Bad Sooden-Allendorf, Sontra, Bebra og Bad Hersfeld. Ved Bad Hersfeld kjøres det igjen inn på motorvei A4, som benyttes i noen kilometer, før man igjen svinger inn på A7.

Alternativ rute til Jurafjellene

Benytt avkjøring vest ved Besancon og følg veien mot byen til skilting Lons – le Saunier N83 Route de National – rød vei.


Campingplassene i Alpene har litt av en utsikt

Alpene

Strekninger, som er uegnet eller sperret for kjøring med tilhenger, er tydelig merket. Ved fjelloverganger er stigningene angitt i prosent, og strekninger med biltog er inntegnet. Undersøk nøye, hvilken rute som er best. Ruter med de mindre stigningene er bedre, også selv om det er ensbetydende med, at det må kjøres en omvei.

Pyreneene

I Pyreneene gjelder de samme reglene for fjellkjøring som i Alpene, men vær oppmerksom på at veiene ofte er av dårligere standard enn i Alpene. Dårligere skilting, vedlikehold, autovern og lignende.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden