: 10 Gode Råd: Fjellkjøring med campingvogn | Din Fritid

10 Gode Råd: Fjellkjøring med campingvogn

Noe av det man frykter mest som caravanist er å gå i stå på en fjellvei med campingvogn på kroken og ikke ha mer motorkraft i bilen. Vi gir deg her 10 gode råd for å komme gjennom kupert terreng.


Col de Galibier 2646 m.o.h. er det høyeste Anne-Vibeke Isaksen har vært med campingvogn på kroken

1. Følg etter lastebilene

En gylden regel er, at de fjellveier, der lastebilene kjører, kan caravanister også kjøre. Det betyr med andre ord motorveier og hovedveier. Man skal forvente en del tunneller.


En tommelfingerregel sier, at campingvogner er bygget for å kunne klare 10 %, men ingen regler uten unntak.

2. Hold øye med skilt

Hvis pass eller tuneller er stengt for campingvogner, står det som regel på skilt, men man kan også komme til fjellveier helt uten skilt. Spør eventuelt lokale før du kjører, men forbered deg på forskjellige svar.


Selve hårnålsvingen er et bra sted å møte motkjørende, fordi det ofte er litt flatere og bredere enn på de rette partiene mellom dem.

3. Kjøring oppover og gear

Hvis du har masser med motorkraft og veiforholdene er i orden og ikke minst, at veien er bred nok, er det som regel ikke noe problem å kjøre opp på et fjell. Sørg hele tiden for at bilen har moment. Det vil si, at du kjører på det gearet, som trekker best i forhold til det terreng du kjører i. Det kan være en fordel å geare ned i god tid, framfor å miste fart. Spesielt hvis det går veldig bratt oppover. Vær også oppmerksom på, at motoren har forminsket kraft jo tynnere luften blir.

4. Tank opp

Sørg for å ha tanket opp, bilen er tørst. 4-5 km/l er ikke unormalt.


Fjellene er fantastiske. Vil du ikke kjøre i dem med campingvogn, så bo i dalen og kjør opp i bilen alene.

5. Nedkjøring

Nedkjøring kan være adskillig farligere enn kjøring oppover. Den gyldne regelen er, at du skal kjøre ned i samme gear som opp. Det kan høres voldsomt ut, fordi motoren kjører med høyt turtall, men det har flere fordeler. For det første bremser den bilen og for det andre kjøler den. Vær oppmerksom på, at du ikke sitter med foten på bremsen, mens du kjører ned. Der skjer selvfølgelig ikke noe ved å bremse, men du skal bare ikke gjøre det hele tiden, for så brenner bremsene fast og i værste fall svikter helt. Fordelen ved bilen er, at den kan bremse på motoren. Brems også alltid med motoren, selv om du ikke har campingvogn på. Campingvognen har påløpsbrems, og når du kjører nedover, bremser denne hele tiden. Det er en enorm belastning, som ikke er bra for campingvognen over lengere tid. Det er en god ide på de steder, der det kan la seg gjøre, å gi gass, slik at bilen trekker og bremsen på campingvognen slipper. De fleste campingvogner er bygget for 10-12 %s nedkjøringer, men det kan man ikke bruke til så mye. Den kan godt klare en nedkjøring på f.eks. 17 % over kort tid, mens 7 % i f.eks. 45 minutter kan være et stort problem for campingvognen. Det er mer tidsfaktoren, som er viktig enn selve stigningen på fjellet.

6. Påløpsbremsen setter seg fast

Du er ikke i tvil for det føles som om campingvognen plutselig er 3 ganger så tung. Kjør inn til siden så raskt som mulig. Trekk håndbremsen på campingvognen, kjør litt fram med bilen, så du merker et veldig lite rykk, slipp håndbremsen på campingvognen, og kjør videre. Kanskje skal det gjentas flere ganger.


Pass på grøftekantene på de smale fjellveiene.

7. Bremsene ryker

Det er et veldig dårlig tegn. Kjør inn til siden så raskt som mulig. Du skal ikke gjøre noe, men bare vente til bremsene er helt avkjølt, før du kjører videre. Hell for all del ikke vann på i håp om at avkjølingen går raskere. Det ødelegger bremsene. Dersom dette er skjedd, er det en god ide å få sjekket bremsene på verksted, når du kommer hjem, for å kontrollere, at ikke noe er skjedd. Er du i tvil, så sjekk på et verksted, der hvor du er, før du kjører videre. Ikke pust inn røyken, det er den reneste gift.

8. Å kunne rygge

Det er en god ide å kunne manøvrere med ekvipasjen din. Det er ikke usannsynlig at du må rygge på en vei, hvis du f.eks. møter motkjørende og du skal litt tilbake til f.eks. en møteplass, der det er plass til å kunne kjøre forbi hverandre.


Mange steder er det ikke tillatt å stoppe, fordi det faller klippeblokker og steiner ned fra fjellet. Respekter dette forbudet.

9. Dype grøftekanter

Av hensyn til store vannmengder i fjellene er det ofte dype grøftekanter på fjellsiden av veien. Dem skal du ikke komme for nær, slik at hjulet på campingvognen forsvinner nedi. Dersom det ikke er autovern og det går bratt nedover dalsiden, skal man også passe på her.

10. Er du i tvil

LA ALLTID TVILEN KOMME DEG TIL GODE Sjekk uten campingvogn først.


Ikke alle campingplasser i fjellene har plass til campingvogner. Sjekk før du kjører opp. Her er det Morzine i Alpene.

Andre fakta

Campingplasser i fjellene: Det er ikke alle campingplasser oppe i fjellene, som har plass til campingvogner, og noen ganger er det dårlig markert med skilt. Sjekk i campingbøker eller kontakt plassen for å være sikker. Generelt sett er veiforholdene bedre i Alpene enn i Pyreneene, noe som primært skyldes et godt utbygget veinett til skisportsstedene. Husk at fordi du leser, at et vogntog kommer greit over et fjellpass, er det ikke sikkert ditt vogntog kan. Det kommer an på, hvor mye overskudd din motor har og selvfølgelig, hvilket pass du skal over.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden