Fjerner blindsonen | Din Fritid
CMT-messen i Stuttgart

Fjerner blindsonen

Det er noe som mangler på bildet. Kan du se hva? Den franske premium-produsenten Le Voyageur lovte en verdensnyhet på CMT-messen, og det fikk vi.

Før første gang lanseres det nå en bobil uten sidespeil. I stedet er det doble kameraer på hver side. For å gjøre opplevelsen så lik tradisjonelle speil som mulig er det montert to høyoppløselige skjermer ved hver a-stolpe. Løsningen er opprinnelig utviklet for profesjonelle førere på buss og lastebiler av det franske firmaet Vision Systems. Det franske systemet er det eneste i verden som er offisielt godkjent og homologert. Vi snakker her om en proff løsning hvor systemer sikrer at du alltid har live bilde, og det i høy kvalitet. Pilote-gruppen, som også eier Le Voyageur, har enerett på systemet i ett år fremover. Det er ikke tilfeldig at de valgte premium-merket sitt når løsningen nå skal implementeres og selges. Det var nesten så vi kunne føle misunnelsen litt lenger oppe i messehallen under presentasjonen. Her står nemlig Morelo og Concorde på rekke og rad - med sine store busspeil.

Vi har ikke fått prøve systemet på veien, men løsningen på demobobilen var operativ - og kvaliteten og oppløsningen på skjermene imponerte. Skjermen viser et todelt bilde, hvor det største er ganske så likt det du er vant med, mens bildet nederst har en langt bedre vidvinkel, som gjør det lett å oppdage for eksempel en syklist i blindsonen.


Dette er etter det vi kjenner til den første bobilen i verden som er godkjent for å kjøre uten speil. Disse er erstattet av kameraer og to skjermer på innsiden av førerhuset.

 

For neste sesong

Det er Signatur-serien til Le Voyageur som vil lanseres med det nye systemet for 2019-sesongen. Det vil si at de første modellene ikke vil rulle på veien før tidligst i september i år.

Produsenten oppgir at produktet ikke vil kunne bestilles som tilbehør til flere serier, men at det i første omgang blir Signature som får systemet som standard. Pilote-gruppen har så stor tro på produktet og løsningen at de ser for seg at det i fremtiden blir standard på alle modeller. I dag leveres det fire Signature-modeller på 8,05 og 8,59 meters lengde, basert på Iveco-chassis.


Løsningen skapte stor interesse, og fikk mye oppmerksomhet fra pressen.

 

Fordelene

Den kanskje viktigste fordelen med løsningen er at det gir større sikkerhet ved å eliminere blindsonen. I tillegg får du et lysere og klarere bilde på skjermene når det er mørkt enn du ville fått med tradisjonelle speil.

Løsningen har avansert elektronikk som sørger for at du alltid har et behagelig bilde. Det vil si at refleksjoner og skarpe lys gjøres langt mindre kraftige, noe som igjen betyr at du ikke lenger vil kunne blendes av refleksene fra en lav kveldssol eller kraftige lykter på en mørk kveld. Du kan også få bilde når du står parkert, om du ønsker å ha oversikt over omgivelsene dine. Kommer det skitt på kameraene vil elektronikken automatisk kompensere for dette, så du slipper svarte flekker.

En annen fordel er at kameraene fysisk tar mindre plass enn tradisjonelle speil, og dermed vil bobilen få mindre luftmotstand. Dette innebærer en drivstoff-besparelse på rundt fem prosent ifølge produsenten.

På forsiden