Trollet som vokste
I 1957 utviklet flykonstruktør Erich Bachem sammen med Erwin Hymer sin første campingvogn. Den fikk navnet Troll. Ikke bare det tyske markedet, men også de norske kundene har siden hatt spesielt stor tillit til Hymer-produktene.
Hymer er Norges mest populære og kjente bobilmerke, viser en fersk undersøkelse av bransjeorganisasjonen Norsk Caravanbransjeforbund. I perioder har også merket vært landets mestselgende, til tross for at produktene og prislappen er i premiumklassen.
Starten
Det hele startet med at Erwin Hymers far, Alfons Hymer, opprettet et karosserifirma i 1923. Her ble det produsert alt fra busskarrosserier til tilhengere for landbruk.
Introduksjonen til caravanbransjen kom via flykonstruktøren Erich Bachem. Herfra stammer også navnet Eriba, som er sammensatt av de første bokstavene i Bachems for- og etternavn. Navnet brukes fremdeles som varemerke på Hymers vogner.
Bachem var i Canada under krigen og ble bitt av caravan-basillen der.
Vel hjemme i Tyskland i 1956 fikk han firmaet Hymer, som hadde lang erfaring i behandling av aluminium, til å bygge en vogn etter sine egne anvisninger - inspirert av flyindustrien. Modellen hadde hevetak for å begrense høyden, og ble utviklet i samarbeid med Erwin Hymer. Denne første prototypen stod ferdig 1956 og. Denne fikk navnetblekalt Troll. Målene var 4,2 ganger to meter.
I 1957 ble firmaet Eriba-Hymer Fahrzeugbau etablert, og produksjonsanlegget ble utvidet. I tillegg til Troll utviklet man modellene Faun og Puck.
Året etter stod det én salgbar versjon på programmet: Puch Luxus med en innvendig lengde på 2,73 meter. Egenvekten var 230 kilo og innvendig bredde 155 cm.
Vognen ble også importert til Sverige der den hadde en pris på 4925 svenske kroner. I 1959 ble Troll-modellen satt i ordinær produksjon, og det ble laget 355 vogner det første året.
Bobil-frieri
1961 presenterte man en bobil kalt Caravano utviklet av Eriba-konstruktøren Bernhard Jehne. Denne var basert på et Borgward B 611-chassis. Bobilproduksjonen ble imidlertid lagt på is etter at kun tre enheter hadde forlatt fabrikken, da Borgward -konsernet gikk konkurs. I årene som fulgte opplevde selskapet Eriba en kraftig vekst i vognetterspørselen og i 1964 ble det produsert 1200 campingvogner. Sju år senere var produksjonstallet oppe i hele 4000 vogner, men denne kraftige veksten fikk aldri Erich Bachem oppleve. Han døde i 1960.
Med modellen Nova kom det i 1966 takluke, og ti år etter at den første bobilen så dagens lys, ble den aller første Hymermobilen lansert. Denne var i stor grad basert på sin forgjenger, men fikk en treg salgsstart, markedet var nok ikke helt modent for bobiler enda. I 1973 lanseres en helintegrert utgave, og de opplever et gjennombrudd..
Tre år senere kommer en modell med en slags senkeseng over forsetene,- basert på chassis fra British Bedford. Hymermobil 521 blir regnet som inspirasjon til den berømte B-klassen som kom i 1981.
På slutten av 70-tallet kommer Hymer med sin nye vegg- og takkonstruksjon som fremdeles benyttes: Vannavstøtende polyuretan (PUR) plater med aluminium på utsiden.
S-klasse
Med sitt svakt buede haglsikre tak ble nye S-klasse lansert som Hymers toppmodell i 1979. Modellen ble laget på Mercedes-chassis. Det er ingen hemmelighet at Hymer i disse dager jobber med utviklingen av siste generasjon og en sannsynlig splitter ny 2019-utgave av denne klassiske modellserien.
I 1990 ble det ferdigstilt ny produksjonshall på 8400 kvadratmeter. Det muliggjorde at Hymer kunne sende ut imponerende 5200 bobiler og 4000 vogner fra fabrikken dette året.
Hymer hadde da etablert seg som en kvalitetsprodusent og overskuddsbedrift. På slutten av sitt yrkesaktive liv blir eier Erwin Hymer rangert som Tysklands 213-rikeste, med en formue på 350 millioner euro. I dag har Hymer 14 bobilserier og sju campingvognserier, og kan fornøyd se tilbake på 60 år i bransjen.