: Bobiltest: Hymer Tramp 652 CL Norway Line (2009-modell) | Din Fritid

Bobiltest: Hymer Tramp 652 CL Norway Line (2009-modell)

Hymer er et godt innarbeidet navn, som vi gjerne forbinder med integrerte biler. Hymer har flere modellserier med halvintegrerte biler, og står i dag ikke tilbake for konkurrentene i denne volumklassen. CampingNorge.no ser på Hymer Tramp 652 CL Norway Line.

Tramp CL er bygget på Ford Transit i motsetning til SL som er tuftet på Fiat Ducato. Dermed ligger CL modellene noe lavere i pris. Tramp 652 CL og to integrerte modeller fra Hymer kommer i Norway Line utgaver, som betyr at de leveres med omfattende utstyrspakker som blant annet gjør dem skikket for nordisk klima. Gulvvarme, isolert og oppvarmet spillvannstank og Truma C6002 EH, altså med elektrisk varme, hører med til utstyrspakken. Bilens innredning er ikke ulik de vi finner i de mest solgte bobilene blant annet fra Bürstner og Dethleffs, men Hymers halvintegrerte biler har ikke vært markedsført på samme måte. Bilene ligger på samme prisnivå som disse, og man kan altså velge mellom Ford og Fiat.

Påbygget til Hymer er enkelt og likefrem. Glatt aluminumshud, også på bakstussen, gir en enkel men fin form på påbygget med lite iøynefallende skjøter. Bortsett fra sideskjørt og kanten mot taket, er påbygget lakkert i sølv, noe som hever inntrykket på bilen. Enkel dekor med Hymerlogo hører naturlig med. Vegger og tak lages i ett stykke ved å sprøyte PU-skum mellom utvendig aluminium og innvendig finer. Dette såkalte PUAL-systemet er spesielt for bilene fra Hymer. Vinduene er utenpåliggende og fra Polyplastic, sideskjørtene er i aluminium og støtfangeren bak er som vanlig i glassfiber.


Mye lys

Vel innenfor finner vi til venstre en rommelig skapseksjon og bakenfor, dobbeltsengen på langs med toalettrommet ved siden av. Framfor toalettrommet kommer en seksjon med kjøl og frys, deretter kjøkkenet og så sittegruppen. Møblene er holdt i en middels mørk dekor, kalt Lugano pæretre. Buede flater er vi blitt vant til i innredningene og her har Hymer gått litt lenger. For eksempel den store skapseksjonen, med to hengeskap og høyt skap med hyller, er buet og avviker mot inngangen, noe som gir en mer åpen virkning. Skaplåsene er vi ikke helt fornøyde med. Om du plasserer tommelen litt feil, kan neglen lett ryke. Hadde man sløyfet den faste delen over trykknappen, var alt i orden, men så var det dette med design. Hymer er sjenerøse med belysningen. Bilen har tyve spotter og tenner du alle, er laderens kapasitet snart nådd. Særlig ved overnatting uten strøm, burde det vært mulig med mindre bruk av lys. På kjøkkenet for eksempel lyser enten fire spotter eller ingenting.

Bilen har ikke garasje, men bagasjerommet under sengen rommer det du stort sett bruker utenfor bilen (150 x 116 x h 45 cm). Den store skapseksjonen bakenfor inngangsdøren består av to hengeskap (hver ca. 60 x 40 x h 95 cm) og et skap med hyller i full høyde (75 x 40 x h 190cm). I tillegg er det bra med romslige overskap.

Savner flere varmluftdyser

Bilen har fire varmluftsdyser pluss en på badet. Skal til sammen 7,8 kilowatt varme (el. pluss gassvarme) avgis gjennom disse små hullene blir det stormfullt i bilen. Heldigvis avtar dette automatisk når temperaturen nærmer seg det termostaten er innstilt på, men flere varmluftsdyser hadde vært av det gode. Det gir mindre blåst og bedre fordeling av varmen. Kapasiteten på varmen er det ikke noe å utsette på. Utstyrsnivået ellers er bra, elektrisk stigtrinn, stekeovn og 17 tommers TV, kollisjonspute på begge sider, ABS, klima i førerhus, kjøleskap med frys og automatisk energivalg hører med til Norway Line-pakken. Om oppgitt egenvekt på 2695 kilo omfatter alt utstyret er det ingen betenkeligheter å ta ut bilen med 3500 kilo totalvekt, her er mye å gå på.

Akseptabel innstigning

Bilen er bygget på Fords originale lavtbyggende varebilgulv. Bak henger spillvannstanken, isolert og med tilførsel av varme til både tank og avløp. Rett bak førerhuset henger reservehjulet og bakenfor er det lagt varmluftsslanger som gir varme til sittegruppen. Noen slangegjennomføringer er dårlig tettet, men dette bliver sikkert rettet i sluttkontrollen. Inngangen har et elektrisk stigtrinn av typen Slide Out, der trinnet beveger seg rett ut. Det gir en innstigning på 35 + 30cm opp til terskelen, noe som er akseptabelt. Døren er av Hymers fabrikat, enkel og solid. I utstyrspakken er innvendig fluenettingsdør med.


Bad

Toalettrommet måler 90 x 82 x h 198 cm og den separate dusjen 80 x 52 x h 189 cm. Med denne løsningen med toalettrommet ved siden av dobbeltsengen, blir det alltid trangt. Imidlertid har vi opplevd bedre løsninger enn den Hymer har valgt, her var det trangt. Som vanlig anbefaler vi potensielle kjøpere og gå inn, lukk døren og foreta alle naturlige manøvre i rommet. Å bøye seg ned mot vasken krever omhyggelig plassering av føttene.

Et lite veggskap med en hylle og et lite benkeskap under vasken kunne vært bedre utnyttet med hylle til hvert sted. Men dette lar seg lett ordne i ettertid. I dusjen er det ikke spor av fuging, men kunststoffbekledningen overlapper slik at vannet ikke skal komme på avveie.

En takluke i dusjen får dampen ut etter en dusj, tre spotter gir godt lys og doen er gode gamle Thetford C200. Dårlig bevegelsesfrihet på badet er en ulempe.


Kjøkken

Kjøkkenbenken i vinkel måler 98 x 58/93 x h 92 cm. Tre bluss, oppvaskkum og stekeovn hører til utstyret på kjøkkenet. Til venstre over hjulkassen står stekeovnen med bestikkskuffen over. Til høyre har vi den dype delen av benken, men her er plassen dårlig utnyttet. Det er 90 cm fra veggen og ut, mens det er montert to uttrekkbare trådhyller på 40 cm dybde. Her er det plass til mye mer. Over-skapene derimot er godt utnyttet med høye dører som gir god adgang. Det er ikke avtrekksvifte, men som kompensasjon er det luftevindu og takluke rett over benken. Som tidligere nevnt er det rikelig med lys, fire spotter under overskapet og seks i taket over. Kjøleskapet er plassert i seksjonen ved siden av kjøkkenbenken, og er et skap fra Dometic av typen RM7655L med automatisk energivalg og med separat frys (totalt 143 liter med 26 liter frys). Bra kjøkken, men plassen er dårlig utnyttet i benken.

Seng

103/132 cm, og madrassen er 14 cm tykk. Bra madrass på fjærende treribber, men sengemålene er som vanlig ikke overdådige med denne løsningen. Salgstallene viser at denne løsningen likevel er meget populær. Det er et stort luftevindu, men Hymer har sløyfet takluke på soveværelse, noe som gir mye bedre gjennomlufting. Avleggere av varmluftsfordelingen tilfører varmluft langs veggen rundt sengen. For øvrig er det to lesespotter og fem spotter i taket.


Sittegruppe

Sittegruppen består av baksete, to forstoler og sidesitter for to (96 cm bred). Bordet er veggfast og måler 98 x 58 cm og kan forlenges med en 45 cm klaff. Det betyr sitteplass for seks og spiseplass for fem. I baksete er vanntanken plassert og i sidesitteren tar gasskassen mye av plassen. Den resterende plassen kan benyttes til bagasje, men her ligger en åpen varmluftslange på gulvet som ikke tåler mye vekt før den blir flat.

Det finnes fire trepunkts sikkerhetsbelter, og omgjort til seng måler denne 200 x 96/105 cm. Som hos de fleste konkurrentene er ryggstøet i baksetet for rett og et lengre opphold under kjøring vil kreve medbrakte sofaputer. En sittegruppe på det jevne.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden