: Bobiltest: Hymer B514 SL Gold Edition | Din Fritid

Bobiltest: Hymer B514 SL Gold Edition

Denne helintegrerte Hymer B514 SL Gold Edition er testet under en femdagers rundtur i Ostfriesland i det nordlige Tyskland. Hymer feirer sitt 50 års jubileum med bl.a. denne luksusmodellen for to og den er gjennomtenkt både, hva angår funksjonalitet og design. Så dersom det er rikelig med penger på kontoen, så skal du absolutt lese videre.


Flott utvendig design

Det er uten tvil en bobil man legger merke til. Vi gjorde det da vi først så den og på hele turen, var flere nysgjerrige blikk rettet mot denne elegante bilen. Design er jo en smaksak, men de fleste vil nok mene, at denne modellen signalerer noe eksklusivt. Vi kan fortelle at det holder stikk hele veien igjennom.


Komfortabel førerkabin

På en bobiltur finner man raskt ut av, hvor viktig det er, at setene i førerhuset er gode, for her sitter man mange timer i løpet av ferien. Disse to setene er justerbare i alle retninger inkl. hardheten samt i armlenene. Solskjermene er ekstra store så de passer.

Det er god plass og gode oppbevaringsmuligheter til kart og mobiltelefon under kjøringen. Ved siden av passasjersetet er det et praktisk lite rom til kart og guidebøker. Over førerhuset er det en ekstra dobbeltseng, som kan senkes ned. Perfekt dersom barnebarna kommer på besøk eller kanskje man sover hver for seg.


Stue med vinkelsofa

Stuen er med vinkelsofa, noe som gjør den ekstra behagelig å sitte i. De to stolene i førerhuset kan snus, slik at de blir en del av stuen. Her er det igjen fint at man sitter godt i dem. Bordet kan skyves i flere retninger, slik at det kan plasseres akkurat der, hvor man har bruk for det og fram for alt skyves inn til sofaen, når man kjører, slik at det er bra passasje inn til førerhuset. Det er skap, skuffer og plass til flatskjerm.


Lite men funksjonelt kjøkken

Kjøkkenet er ikke stort, men tilstrekkelig i forhold til bobilens størrelse. Her er alt hva man skal bruke og igjen i et avstemt design, som signaliserer kvalitet og eksklusivitet. Ved siden av kjøleskapet er det praktiske uttrekkbare skuffer. Det store garderobeskapet ved siden av kjøkkenet er dypt og har plass til mye inkl. sko. Det er lys i skapet.


Komplett utstyrt badeværelse

Badeværelset er også et stort toalett. Når man ikke dusjer, er det virkelig god plass med denne løsningen. Plassen midt på badeværelset er nemlig den samme, som den dusjkabinen man får, når man vrir vasken inn over toalettet og dermed får man en avlukket kabin uten at resten av rommet blir vått. Veldig smart og plassbesparende løsning fram for å ha en separat dusjkabin, som tar plass. Plass man bare bruker når man dusjer (eller tørker tøy).


Deilig soveværelse med masser av vinduer

Soveværelset er en høyt hevet dobbeltseng (som gir plass til den store garasjen) med en god madrass og praktiske skap hele veien rundt. Det er vinduer på begge sider og takluke, noe som vil passe alle, som elsker å sove med en frisk bris inn på det rommet, man sover i. Det er ikke så bredt, der hvor man kryper opp, men trappene gjør, at man kommer tett på sengekanten. Soveværelset er faktisk som en liten hule. Fint leselys.


Oppbevaringsplass

Bobilen har stor garasje, der det er rikelig plass til den lasteevnen bilen har. Man kan komme til garasjen fra begge sider. Det er oppbevaringsrom med nett. Altså allerede konstruert slik at man kan ha orden i sakene sine og med nett, slik at man kan se hva det er i de forskjellige rommene. Flere steder er det kroker så man kan spenne fast grill, sykler og andre større ting. Bobilen har doble gulv, noe som gir flere ekstra oppbevaringsmuligheter på begge sider. Med andre ord er det rikelig med plass.


Kjøreegenskaper

Bobilen kjører virkelig bra – både på landevei og motorvei. Den har bra aksellerasjon, selv i 6. gear ved 110 km/t. Motoren, som er en Fiat 2,3 turbodiesel (JTD), gjør jobben utrolig bra. I førerhuset er det romslig og et godt utsyn. Man må vende seg litt til den store flaten mellom rattet og frontruten. Det gir en stor frontrute med et flott utsyn, når man kjører. Speilene er fornuftig plassert og et ekstra lite speil hjelper mot dødvinkler på begge sider. Setene er ytterst komfortable og et enormt pluss fordi man på bobilferie kjører mer fra sted til sted og tilbringer mye av ferien der.


Andre plusspunkter i førerhuset

Ved siden av passasjersetet er det et lite rom, som er praktisk til guidebøker og kart. I det hele tatt er det bra med oppbevaringsplass i førerhuset. Setene har justerbare armlener. Musikkanlegget (JVC) spiller bra. Solskjermene går langt ned tross stor frontrute. Dør ved førersetet er veldig praktisk å ha og vinduene kan åpnes på begge sider. Som sagt bruker man mye tid her, men det gjøres med stort velbehag. Man sitter godt i stolene, noe som er viktig, fordi de også kan snus, slik at de blir en integrert del av stuen.


Konklusjon

Luksus og frihet av høy klasse for to personer, som bare vil kjøre etter nesetippen og være fri som fuglen uten å mangle komfort og luksus. Alle løsninger er gjennomtenkt både når det gjelder funksjonalitet og design. Har du tilbrakt en ukes ferie i denne bobilen blir det nok vanskelig å komme av gårde i en annen modell. Det kan ikke gjøres så veldig mye bedre, når både størrelse og pris tas i betraktning.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden