Utstillingsvindu og trendbarometer
Verdens største caravanmesse står for døren, og i slutten på august vises neste års trender frem i Düsseldorf på Caravan Salon. Blir det litt ambisiøst kan Caravanmessen på Lillestrøm anbefales!
Campingvogner og bobiler er allsidige og komfortable - men likevel kompakte og representerer en spennede ferieform. Trendene for neste sesong blir vist på Caravan Salon-messen i Düsseldorf. Messen er et utstillingsvindu for nye produkter med mange innovative løsninger og verdenspremierer i år. Fra 31. august til 8. september 2019 vil over 600 utstillere presentere rundt 130 campingvognsmerker og mer enn 2.100 fritidskjøretøyer i et bredt spekter av prisklasser på et område på 214.000 kvadratmeter.
– Caravan Salon er bransjens ledende messe- og trendbarometer. I Düsseldorf vil alle kjente nasjonale og internasjonale produsenter presentere den siste generasjonen fritidskjøretøy, men vil også se på fremtiden for de som ferierer på hjul i diverse studier og prototyper. Utvalget og mangfoldet av produkter er større enn noen gang før, sier direktør Stefan Koschke.
Flere rimeligere modeller
På grunn av økt etterspørselen etter campingvogner og bobiler, som har økt i mange år nå, kommer det nye merkevarer hele tiden. Og dessuten utvider de veletablerte produsentene kontinuerlig modellutvalget. Så mange produsenter av førsteklasses campingvogner og bobiler bringer i økende grad mer kompakte og rimeligere inngangsnivåbiler på markedet, mens noen produsenter av kompakte kjøretøyer har en tendens til å våge seg mer inn i mellom- og overklassesektoren.
– Det faktum at et større utvalg av merker og modeller nå er tilgjengelig er en klar fordel for kundene, slik Daniel Onggowinarso, administrerende direktør i caravan bransjeforeningen CIVD forklarer:
– Denne trenden fremmer produktutvikling, ved at produsentene nå kanaliserer sin spesialiserte ekspertise innen andre campingvogns- og bobil-segmenter.
Kompakte campingvogner og bobiler stadig mer populære
Populariteten til kompakte campingvogner og bobiler er også et bevis på dette året. Faktisk står bybobiler nå for en økende andel av bybobiler som er laget av tyske produsenter, og har erstattet mellomstore kjøretøy som de bestselgende modellene i Tyskland. En av hovedfordelene med disse kompakte modellene er at de er lettere å manøvrere i bytrafikken og dermed også egnet til daglig bruk. Etterspørselen etter komfortalternativer, tilbehør og elektroniske hjelpemidler øker også. Så godt som alle enheter i campingvogner og bobiler kan enkelt betjenes ved hjelp av et sentralt, intuitivt kontrollpanel, og brukere kan se ladestatus for batterier og fyllingsnivået på vanntanker og gassflasker ved hjelp av en smarttelefon-app.
Innovativ bruk av lette materialer for å holde kjøretøyets vekt nede
Men selvfølgelig øker tilleggsfunksjoner totalvekten til et fritidskjøretøy. Dette problemet forverres av at grunnmodellene i alle fall har blitt mer korpulente på grunn av integreringen av stadig flere enheter, som gjør betjeningen og bruken av kjøretøyene tryggere og mer komfortable. I EU har sjåfører med et ordinært førerkort bare lov til å betjene kjøretøy som veier 3,5 tonn eller mindre. Dermed må produsenter holde vekten på fritidskjøretøyene under denne grensen. Når det gjelder campingvogner, er problemet at det er stadig flere kompakte biler på veien som er underlagt tilhengervektgrenser. For å sikre at kjøretøyene forblir lett manøvrerbare til tross for at det blir stadig mer ekstrautstyr installert, bruker produsentene innovative lette konstruksjonsmetoder som erstatter tunge materialer med lettere alternativer.
– Et økende antall av produsentene vurderer helt nye produksjonsmetoder for å lage morgendagens lettere og mer kompakte fritidskjøretøy, mener Onggowinarso.
Interiørkonfigurasjoner og moderne design
– Dagens fritidskjøretøy må ha et moderne utseende og preg. De utvendige designene til dagens campingvogner og bobiler preges av moderne linjer og sportslig design, sier Onggowinarso. Utviklingen av interiøret til moderne campingvogner og bobiler er langt mer avansert enn tidligere. For å lage interiør til campingvogner og bobiler så hjemmekoselig som mulig, bruker nå produsenten gjerne lysere møbeltrekk og dekorelementer. Fritidskjøretøyprodusentene henter i langt større grad enn tidligere inspirasjon fra interiørarkitekter,og utvikler innovative lyskonsepter i samarbeid med spesialister på området. En annen nøkkeltrend er de mer allsidige planløsningene og et modulært interiørdesign som gir rom for en åpen og moderne atmosfære. Den store runde sofaen som er kjent i så mange campingvogner, har nå funnet veien inn i bobiler også.
Stort utvalg av modeller for førstegangskjøperen
Utvalget av bobilmodeller er i dag større enn noen gang før. Etterspørselen øker for alternative chassis-produsenter som Citroën Jumper og Peugeot Boxer, hvis konfigurasjon er identisk med markedslederen Fiat Ducato. En ny generasjon VW Crafter har vært på markedet i to år, og VW produserer nå modellen på egenhånd, etter at fellessatsningen med Mercedes-Benz er avsluttet. MAN TGE, hvis konfigurasjon er identisk med Crafter, kom på markedet i fjor, mens Mercedes lanserte sin nye Sprinter, også i fjor. For tredje generasjon av denne varebilen har Mercedes benyttet seg av omfattende fasiliteter - med sikte på å appellere til spesielt krevende kunder.
– Som kjent stimulerer konkurranse virksomheten, og produsenter jager hverandre for å oppnå styrket posisjon ved å tilby spennende ekstrautstyr og funksjonalitet, forklarer Daniel Onggowinarso, før han avslutter:
– Derfor bidrar det nye større spekteret av merker og modeller til fordel for kundene.