- Ingen grunn til dårlig samvittighet
Norske bobilister har Norge som førstevalg på sine ferieturer. De legger igjen milliardbeløp hvert år, og har et gunstigere miljøavtrykk enn mange av de tradisjonelle ferieformene, forteller Norges Caravanbransjeforbund i en pressemelding.
Undersøkelser det siste året avslører at norske bobilister ikke trenger å gjemme seg bak gardinene i bobilene sine når begrepet «bærekraft» bringes på banen. En undersøkelse utført av Kantar viser at så mange som 91 prosent av norske bobileiere legger ferien til Norge, forteller Norges Caravanbransjeforbund.
Den samme undersøkelsen avslører at norske bobil- og campingvogn-eiere legger igjen mer enn fire milliarder kroner på norgesferien. Bobilistene alene bruker nærmere 1,5 milliarder kroner på drivstoff, klær, mat og fornøyelser i lokalmiljøene rundt om i Norge når de er på ferie, besøker en festival eller oppsøker andre opplevelser.
Mindre CO2-avtrykk på ferieturen
Et klimaregnskap utarbeidet av Østfoldforskning viser at bobilen kommer gunstigere ut sammenliknet med flere av de tradisjonelle ferieformene, når det totale CO2-avtrykket på ferieturen måles. Både sydentur, storbyferie, cruise og motorbåtferie langs norskekysten har større klimaavtrykk enn bobilferien i Norge.
– I sum tegner dette et bilde av en bobilist som fremstår som en bærekraftig turist i eget land. Bobilistene har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet på sin norgesferie, mener generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm.
Caravanbransjeforbundet har fått med seg at det advares mot misbruk av begrepet «bærekraft». Holm mener man må se ting i et større perspektiv når man drøfter begrepet.
– Når alternativene er cruise, sydentur eller storbyferie, så kommer bobilen veldig godt ut rent miljømessig. CO2-avtrykket er betydelig lavere for bobilferien enn de ovennevnte alternativene, sier han.
Kortere kjøreturer – mer miljøvennlig
Caravanbransjeforbundet får støtte fra forskerhold.
– Bobilistene trenger ikke skamme seg når de er på ferie i Norge. Undersøkelser viser at andre ferieformer etterlater større miljøavtrykk. Men selvsagt; jo kortere man kjører, jo bedre er det for miljøet, naturligvis. Kanskje man kan utforske de spennende nabokommunene i sommerferien, sier seniorforsker Andreas Brekke ved Østfoldforskning. Bobilundersøkelsen utført av Kantar viser at norske bobiler i gjennomsnitt er på ferietur 38 døgn i året, og ifølge tall fra SSB kjøres det i snitt i året 5 800 kilometer med en bobil.
– Bobilistene er en innbringende gruppe for det lokale næringslivet i Norge. De bruker store summer hvert år på steder hvor det gjerne ikke finnes alternativer overnattingsmuligheter, som for eksempel hotell. Dermed åpner bobilistene for reiseliv for flere steder i landet, sier seniorrådgiver i Kantar, Anders Hovde. Undersøkelser Kantar har utført viser at bobilistene bruker i gjennomsnitt litt over 1 000 kroner per døgn på norgesferien.
Bobil en del av trenden
– Flere nordmenn tilbringer større del av ferien i Norge og for mange er det naturopplevelser og aktiv ferie som står på planen. Bobilturisme er en del av denne trenden og utgjør en del av mangfoldet av hvordan feriegjestene kan oppleve Norge der man er tett på naturopplevelsene, sier kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad.
– Det er et mål for et mer bærekraftig reiseliv at flere velger å tilbringe lengre perioder her i landet med kortere reisevei. Det er bra for klima samtidig som gjester som benytter seg av lokale tjenester bidrar til verdiskaping rundt i Distrikts-Norge, sier Habberstad.