Små steiner – rekordstore utbetalinger
Det er utrolig irriterende å få en rose servert i form av en steinsprut i frontruta. Så uforskyldt, og tidkrevende. I tillegg koster denne skaden forsikringsselskapene rundt 1,5 milliarder kroner i året. Ingen liten sum!
– Våren er høysesong for denne type skade. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Beregninger Gjensidige har gjort viser at 700 bileiere daglig må ta turen innom et verksted i år for å reparere ruten eller å få den skiftet.
– Steinsprutskader er det mye av gjennom hele året, men våren skiller seg ut som de månedene med flest skader. Veier som har vært strødd med sand er mer utsatt enn veier som kun har vært saltet, sier Voll.
Alle som har kjørt bil en stund har nok opplevd at det har sagt «pang» når en er ute å kjører. Noen ganger resulterer dette i en steinsprutskade i lakken, men ikke sjelden - ender en opp med en liten «rose» i frontvinduet.
Utrolige hele 249.682 personer i Norge måtte på verksted for å reparere ruten i 2016. Erstatningsutbetalingene endte på rekordhøye 1,5 milliarder kroner.
– Skadene koster dermed 4 millioner kroner hver eneste dag, men bilistene slipper billig unna, sier Voll. Siden vi snakker om svært store kostnader for Gjensidige og forsikringsbransjen, ønsker vi at kunden velger å reparere ruten, istedenfor å skifte den, sier han videre.
I 2016 økte antall steinsprutskader med 5,1 prosent mens erstatningene økte med 8,1 prosent.