Godkjent sammenslåing
Konkurransetilsynet har konkludert, og det blir «ikke inngrep» i sammenslåingen av landets to største caravankjeder, Ferda og Tellus. Dermed får Norge en ny forhandlerkjede med et gammelt navn.
Konsernsjef i Ferda, Leif Terje Hansen, forteller at bakgrunnen for sammenslåingen er de store markedsendringene, og at de trenger å forene krefter.
– Sammenslåingen markerer et nytt kapittel i etableringen av en sterk og kundefokusert organisasjon. Den nye virksomheten vil fortsette under navnet Ferda, hvor merkenavnet fortsatt skal representere tillit og anerkjennelse i markedet, forklarer Leif Terje.
Brødrene Kristian og Roger Adolfsen er de største eierne i Ferda, og vil bli største eier av det nye selskapet som eier Ferda og Tellus. De vil få en eierandel på 51 prosent i Ferda HoldCo. De resterende eierandelene vil kontrolleres av Tellus Partners, som er eierne i Tellus. I 2022 omsatte Tellus for 1,6 milliarder kroner og Ferda for 958 millioner kroner. Ingen av selskapene går for tiden med overskudd i følge Finansavisen. Til samme avis forteller Kristian Adolfsen at de ikke forventer et superår i 2024, men at de forventer at det snur fra 2025 og utover.
Hvorfor?
Konsernsjef i Ferda, Leif Terje Hansen, forklarer at fordelene med fusjonen blir et utvidet produktsortiment: Ferda og Tellus vil sammen ha et større utvalg av bobil- og caravanmodeller, noe som gir kundene valgfrihet og fleksibilitet. I tillegg vil det at de to selskapene kombinerer sin kunnskap og erfaring, bedre kunne sikre at kunder mottar rådgivning, støtte, og trygghet, forteller Leif Terje.
Lokal tilgjengelighet
– Med en sterkere tilstedeværelse over hele Norge, vil tilgangen til tjenester, produkter og service bli enklere og bedre. I tillegg vil vi ha fokus på innovasjon og kontinuerlig fornyelse. Blant annet vil det nye selskapet søke å lede veien i bærekraft og teknologiske fremskritt, for å forbedre totalopplevelsen for caravan- og bobileiere, mener Leif Terje.
– Vårt overordnede mål er å forenkle og forbedre våre kunders caravanliv. Vi er i en tid hvor tilpasning er nødvendig, og kunder forventer mer av sine forhandlere. Vi er fast bestemt på å møte disse utfordringene med forbedret service og et utvidet sortiment av høykvalitetsprodukter. Kunder skal bli mottatt som husets kunde, uansett hvor i landet de møter oss. Ferda står for eventyret ved å reise uten forutbestemte planer, en opplevelse av frihet på veien, avslutter Leif Terje Hansen, konsernsjef i Ferda.