Ferden har nettopp begynt
– Vi har stor respekt for jobben som ble gjort da Sørlandet Caravansenter ble startet i 1984. Men når vi ser på alt vi har tenkt å få til føles det som om vi nettopp har startet. Ferda skal bli landets største bobil- og caravankjede, og gjerne også i Sverige, forteller Bengt Heggertveit.
Caravanmessen, Lillestrøm: Vi sitter i en bobil på standen til Ferda, utenfor døren kikker publikum nysgjerrig på kreative t-skjorter og flagg med den nye logoen på. Det er konsernsjefen i Ferda, Bengt Heggertveit som forteller hvordan han og resten av organisasjonen skal utvikle Ferda til å bli noe bransjen ikke har sett før.
Oppsummering
Men la oss først spole tiden et år tilbake: Under fjorårets caravanmesse fikk vi en prat med Adolfsen-brødrene som kunne fortelle at de en tid har sett med interesse på caravanbransjens vekst og omsetning. Rent konkret førte denne interessen til at de overtok to tredjedeler av de tre butikkene til Sørlandet Caravansenter, Grimstad, Ålgård og på Jessheim. Kort tid etter ble de tre Bobil Nord-avdelingene på Fauske, Bjerkvik og Nordkjosbotn også kjøpt opp. Nå er i tillegg Skorpen og Myren Bil i Ålesund og Hjulet Caravansenter utenfor Oslo inkludert i den nye forhandlerkjeden.
Oppbyggingen
Tilbake i bobilen på Caravanmessen kan Heggertveit og markedssjef Kåre Johan Røinås fortelle hvordan de skal jobbe videre:
– Vi er utålmodige og har mye å ta tak i, samtidig er det fremdeles mye vi må få på plass. Vi trenger nok og riktig mannskap, forteller Heggertveit som ønsker at det skal bli en forutsigbar opplevelse for kunder å komme til Ferda.
– Hvilke stillinger og kompetanse er det snakk om?
– En viktig brikke for oss blir en ny kjededirektør, som har kunnskap og kompetanse på det å bygge opp en kjede. Vi eier jo våre forhandlere, og dermed blir det enklere å innføre en kjedetenkning. Vi ønsker også større og oppgraderte bygg. Per i dag er anleggene våre den største flaskehalsen for å få en effektiv flyt.
– Det høres ut som en omfattende jobb?
– Helt klart, og det innebærer en betydelig oppgradering av bygningsmassen. Vi skal ha flere nye anlegg, og ønsker at alle våre butikker skal se tilnærmet like ut.
– Blir det flere norske forhandlere?
– Det er sannsynlig, vi har som mål å bli 12-15 forhandlere i Norge. Vi ønsker å være representert over hele landet. Det gjør vi for å sikre våre kunder god oppfølging uansett hvor de befinner seg. Vi kommer også til å ønske å bygge opp alle forhandlerne til en viss størrelse. Det må være et visst antall ansatte for at vi ikke skal bli for sårbare.
Vårt mål er at vi skal tenke på det andre og tredje salget vi gjør til en kunde når vi gir service til førstegangskunden. Vårt mål er at Ferda skal ha lik service og kvalitet hos alle våre ansatte i alle våre butikker.
– Mange forhandlere er familiedrevet og det jobbes mye utenfor arbeidstid, spesielt i sesongen hvor kundene står i kø. Hvordan skal dere som en profesjonell aktør motivere ansatte og håndtere den store pågangen i sommersesongen?
– Jeg tenker at det å få våre ansatte til å yte mer handler om god ledelse. Vi må alle ha en forståelse av bransjen og ikke minst kundens behov.
– Dere vil jo bli en stor aktør i norsk skala, hva tenker dere om produktporteføljen dere forhandler?
– Vi har kanskje litt for mange produkter, men samtidig skal det være et bredt tilbud hos alle våre forhandlere. Og vi kommer ikke utenom at det vil være noen forskjeller på utvalget etter hvor i landet forhandleren befinner seg. Men det vil bli en sterkere sentral styring på produktutvalget.
– Hvordan ser dere på fremtiden for bransjen?
– Det viser seg at målgruppen er lite utsatt for konjunkturer, produktene våre tilbyr en form for ferie som vi åpenbart har stor tro på også for fremtiden.
Felles navn og løsninger
Fra neste sesong av vil alle Ferda-forhandlerne ha felles dataløsning på plass. Det betyr at man enklere får service der man trenger det, og ikke bare der man har handlet.
Røinås og Heggertveit er tydelig fornøyd med å ha landet et felles navn:
– Vi trengte en felles start for hele firmaet og alle avdelingene. Det er lenge siden vi tok den avgjørelsen, det tok mye tid å komme frem til navnet. Vi har tatt utgangspunkt i at vi er et reisende folk, nordmenn liker å ferdes og er et ferdafolk.
– Hva var kriteriene?
– Vi ønsket et navn som helst skulle beskrive opplevelsen til våre kunder, og som kunne uttales på engelsk, tysk og svensk. Underveis har det vært en inkluderende prosess hvor representanter for alle ledd i firmaet var inkludert. Nå gleder vi oss til å levere en profesjonell jobb til det norske ferdafolket, avslutter Bengt Heggertveit.