Storoppkjøp:: Ferda kjøper Askjems | Din Fritid
Storoppkjøp:

Ferda kjøper Askjems

Ferda Norge AS går nå inn i Vestfold-markedet med sitt oppkjøp av Askjems Camping-Center AS. Totalt gjør det at kjeden får 12 avdelinger spredt utover landet. I tillegg driver Askjems bobilhotell på Sem, og formidlingssalg i fylkene Vestfold og Telemark, Trøndelag og Vestland, som også blir en del av gruppen og får ny Ferda-profil.

I en pressemelding til Din Fritid forteller de to bobilaktørene at de fant hverandre i felles merker og et ønske om å gi kundene enklere tilgang til kompetent service både der de bor og på reiser.

En ekte familiebedrift takker for seg 

Askjems Camping-Center ble etablert av Kjell Erik Askjem i 1969, da han fikk agenturet på Combi-Camp i Norge. Selskapet utviklet seg raskt, og i 1971 ble de første campingvognene levert fra lokalene på Sem, mens de første bobilene rullet ut fra selskapet i 1985. Sammen med sin bror Roar Askjem tok selskapet en ledende rolle innen salg og utleie av campingvogner og bobiler i Norge. I 2002 tok Kjell Eriks sønn, Odd Askjem, over som daglig leder etter å ha vært salgssjef siden 1994. Askjems omsatte i 2019 for 337 millioner kroner og hadde 40 ansatte. 

Felles verdier

– Vi er veldig fornøyde med at det er akkurat Ferda som går inn som eier, sier Odd Askjem, hovedaksjonær og styreformann, og fortsetter: 

– Som i stadig flere bransjer er det behov for større og mer robuste konstellasjoner. Med Ferda og deres struktur er vi trygge på at selskapet vil kunne utvikles videre, og sikre sin posisjon som et av landets ledende campingsenter. 

– Vi fører de samme merkene og driver etter de samme verdiene der alt handler om å gi kundene våre den gode bobil- og campingvognopplevelsen. Derfor skjønte vi fort at dette var en veldig god match. Nå får vi en tilstedeværelse som gjør at vi kan gi kundene våre enda bedre service både der de bor og der de reiser, sier konsernsjef i Ferda, Leif Terje Hansen.

Odd Askjem forteller at han har vært med på en eventyrlig reise hvor Askjems har fått anledning til å utvikle og sette nye standarder for en hel bransje, gjennom lansering av nye og spennende konsepter. – Som del av den landsdekkende og solide kjeden Ferda, er vi komfortable med at selskapet vil bli tilført de ressursene og kompetansen som er nødvendig for å fortsette utviklingen, samt sikre arbeidsplasser og kundenes behov, sier Odd. Det viktigste for eierne av Askjems Camping-Center i denne prosessen har vært å legge til rette for å trygge arbeidsplassene for de mange dyktige og dedikerte medarbeiderne.


Odd Askjem har vært en sentral drivkraft bak Askjems vekst de senere årene.

Tilstedeværelse gir trygghet på tur

– Målet er ikke å bli størst, og skal vi vokse er det heller ikke sikkert det skal skje gjennom videre oppkjøp. Vi ønsker å åpne der det er fornuftig – og der tilstedeværelsen vil gjøre det bedre for kundene våre. Sem ved Tønsberg er midt i blinken siden det ligger omtrent midt mellom avdelingene våre i Agder og på Gardermoen, sier Hansen.

– Våre mange trofaste kunder vil ikke merke noen vesentlige endringer. Askjems vil ledes videre av Sverre Aamodt, som tok over som daglig leder i august 2019 etter 9 år som styreleder i selskapet. Med Ferda vil våre fantastiske kunder få et enda bedre tilbud, da kjeden er tilgjengelige hvor enn de ferdes med bobil eller campingvogn i vårt langstrakte land, avslutter Odd Askjem.

Transaksjonen vil bli meldt til Konkurransetilsynet og gjennomføring er betinget av tilsynets godkjenning.

Ferda vil etter oppkjøpet av Askjems Camping-Center få en samlet omsetning på 1,2 mrd. og 180 ansatte. Ferda inngår i en gruppering av selskaper som sammen omtales som Adolfsen-gruppen. Gruppen har i dag ca. 23.000 ansatte fordelt på syv land med samlet omsetning på ca. 13 milliarder NOK.


Ferda-sjef Leif Terje Hansen er godt fornøyd med oppkjøpet. Askjems passer godt inn i kjedens profil med sine produkter og ikke minst geografiske fordeling, sier han.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden