Vil profesjonalisere bransjen
– I løpet av fem år skal vi ha en milliard i omsetning i caravanbransjen. Det skal vi få til ved å bygge store strukturer og utnytte potensialet i det å drive en kjede. Vi skjønner ikke at ingen har gjort det før, sier Kristian og Roger Adolfsen.
Caravanmessen, Lillestrøm: Jeg møter brødrene Kristian og Roger Adolfsen på cafeen på Caravanmessens siste dag. Nyheten om at Adolfsen Group har kjøpt opp majoriteten i Sørlandets Caravansenter, samt Bobil Nord er nå offisielt, og bransjen veksler mellom optimisme og skepsis.
Bakgrunnen
Det er rett og slett mye som skjer for norske caravanforhandlere for tiden. En del av bakgrunnen er at Hymer-gruppen har begynt å kreve enerett for sine merker hos alle sine forhandlere i hele Europa. Det er de også i ferd med å gjennomføre i Norge, gjennom sin importør Kroken, som i lang tid har vært landets desidert største aktør.
Det har foreløpig medført at Kroken har fått én ny forhandler, og at de har mistet et par. En annen konsekvens av denne politikken er at Knaus Tabbert-gruppen har sagt opp sin avtale med Kroken som norsk importør, og har ansatt sin egen norske representant og etablert nye forhandlere.
Norsk kapital
Men tilbake til brødrene fra Andøya som i følge Dagens Næringsliv er gode for rundt seks milliarder kroner. Adolfsen Group har en forventet omsetning i år på rundt 8-9 milliarder kroner.
– Vi gjør mye på følelsen. Bruker en del tid på sosiale medier, og det er jo bare å se seg rundt, så ser man trender og utviklingen. Når vi er hjemme på Andøya, ser vi at det står parkert en bobil utenfor annethvert hjem. Det gjør at vi ser på denne bransjen som interessant, og har vurdert å gå inn i caravanbransjen i lang tid. Vi føler oss komfortable med å velge Sørlandets Caravansenter som samarbeidspartner, og regner med å kunne spille på vår erfaring fra reiseliv, i form av hotelldrift, og som eiere av flere skisenter, forteller brødrene Adolfsen.
– Hva blir ellers deres bidrag i byggingen av den nye kjeden?
– Først og fremst at vi har kapital, men like viktig er vår lange erfaring i å bygge store strukturer og bedrifter. Vi er begge utdannet siviløkonomer, og har mastergrader i finans fra USA. I tillegg eier vi for eksempel Personalhuset, og har lang erfaring med å finne riktig personell til krevende jobber. Dette skal bli en effektiv og lønnsom kjede, hvor vi bruker fagkunnskapen til Sørlandets Caravansenter til den daglige driften. Vi er klar over at vi nå i starten er i en lærefase for å forstå bransjen.
Forretningsdrift
Adolfsen Group har et nordisk fokus, og en forretningsmodell hvor de ønsker å gå inn i markeder i en tidlig fase, hvor de tar en pioneer-aktig rolle og har som mål å skape et stabilt og modent marked. Det løses ved å kjøpe opp eksisterende bedrifter, hvor driverne får beholde minoriteten av aksjene. Så starter jobben med å profesjonalisere alle ledd av driften, hvor det vil bli hentet inn ekstern hjelp for å få funksjonelle og effektive løsninger.
– Hvordan oppfatter dere caravanbransjen?
– Det er en svært ustrukturert bransje. Vi synes egentlig det er rart at ingen tidligere har prøvd seg på det vi nå gjennomfører.
– Dere har nå seks avdelinger, ryktene sier at det kommer to til. I Bergen og Ålesund?
– Vi kommer nok til å gjøre noe mer, men det er ikke avklart enda.
På camping
– Har dere noen egne erfaringer å spille på når det gjelder camping?
– Vi hadde en morfar med telthenger, og vi har begge prøvd combicampen på tur med ham som barn. Det har vært lite å skryte av på den fronten siden, smiler brødrene, som skratter mens de forteller om teltturen til Finland.
– Vi hadde et stort hustelt i bagasjerommet, det tok det meste av plassen - men ble aldri pakket ut på den fjorten dager lange turen. Vi endte opp med å overnatte i campinghytter.