: Østersjøen Rundt 2004 – Del 6 St. Petersburg-Tallinn | Din Fritid

Østersjøen Rundt 2004 – Del 6 St. Petersburg-Tallinn

Det er blitt tid for å avslutte oppholdet i St. Petersburg. En by vi alle er enige om skal oppleves igjen, men det vil være lurt å vente noen år for å se forskjellen mellom i dag og senere. Vi skal nå til Tallinn, hovedstaden i Estland, men først skal vi gjennom St. Petersburg og i går fikk vi i drosjen en forsmak på, hvordan russerne kjører bil. Det blir helt sikkert dagens utfordring.

Trafikkaos, trafikkaos og trafikkaos

Vi starter tidlig og umiddelbart skulle man tro, at vi kjører midt i morgenrushet, men slik ser det ut hele dagen. Tett, tett trafikk, der alle vil trenge seg fram. Russerne dytter og skjeller ut, de gir oss ikke en sjanse til å kjøre. Det mest ubehagelige er faktisk, at de sikkert også er likeglade med, om de kjører på oss. På deres biler vil det være en skramme blant tusener. Vi har også en annen faktor å kjempe med. Vi vet ikke, hvilken vei, som fører ut av byen, og det er stort sett ingen skilter. Og de få skiltene som finnes er på russisk, så vi har store problemer med å lese dem. Ole og Britta har GPS i bobilen, men den er ikke til noe særlig hjelp. Kartet vi kjører etter ser ikke ut til å stemme, så vi prøver å kjøre etter peilepunkter som tårn, elven og solen.

Et par vennlige russere hjelper til

Jeg kjører først, fordi mitt vogntog tar størst plass og kan bane vei for de andre. Ole kjører bakerst i bobilen, for han har god oversikt. Walkie-talkiene er et kanon hjelpemiddel, fordi vi hele tiden kan kommunisere med hverandre. Carsten og Linette holder øye med bakenden på campingvognen, og forteller hele tiden om det er plass. Etter tre timers spenningsfylt kjøring finner vi endelig et par russere på en bensinstasjon, som kan litte grann engelsk, men de er veldig hjelpsomme. Langt om lenge kjører vi på veien mot Estland. Det belønnes med lunsj.

Grensen til Estland

Da vi ankommer til grensen til Estland, er vi spent på, om EU allerede har hatt en effekt på grenseovergangen, så det blir lettere for oss å krysse. Den første posten er for å komme ut av Russland og det tar en snau time, der de sjekker våre papirer, stempler og sjekker vognenes chassisnumre og om vi har gjemt noen personer. Selv Combi Campen må åpnes, så det gjør vi og alt går ganske greit. Ved grenseposten til Estland ønskes vi velkommen, papirene sjekkes rutinemessig og vogntogene gås raskt igjennom. I løpet av 10-15 minutter får vi lov til å kjøre med ønske om en god tur. Det første møte med Estland er overraskende positivt.

Vi er helt målløse

Allerede få kilometer inne i Estland, er vi helt målløse. Kontrasten er så enorm, at det er vanskelig å beskrive. Det er en hel verden i forskjell. Veiene, som riktignok ikke er ferdigbygget alle steder, men man er i full gang, er bedre enn det man finner mange steder i Vesteuropa. Det er god skilting, folk snakker engelsk eller tysk, campingplassene er også under oppbygning, men man er godt i gang.

Campingplassen i Tallinn – nå med rennende vann

Campingplassen ligger rundt 20 km fra sentrum. Vi finner den med hjelp av et par unge bilende estlendere, som tilbyr å eskortere oss til plassen, fordi de ikke kan forklare, hvor den ligger. Veldig fin service. På plassen, der vi er de eneste camperne, tar en gammel vennlig mann i mot oss. Han kan en smule tysk og viser oss stolt sin nye sanitærbygning med to ”ordentlige” toaletter og to vaskeservanter med rennende vann. Riktignok bare kalt vann, men rent og rennende. Vi slår raskt og rutinemessig leir, og før vi vet ordet av det, sitter vi rundt et veldekket bord. Rødvinen er åpnet og biffene ligger på grillen. Slik som vi avslutter nesten hver dag.

Her bor vi

Camping Tallinn – 15 km vest for sentrum – langs kysten Pris pr. vogntog med strøm 10 Euro – ca. 86 kr. pr. natt. Det er samme pris uansett, hvor mange man bor i vognen/bilen/teltet. Det er ikke strømpåler, men man kan få strøm fra en av de små hyttene. På gjensyn fra oss alle. Unge og gamle!

Faktaboks

Der er mange ting som spiller inn på en reise Østersjøen Rundt. Det er også mye du selv må planlegge. Vi har samlet alle tips og praktisk info her: Klikk her

Les om de tre ekvipasjene og deltagerne her

Les om de tre vogntogene og deltagerne her Anne-Vibeke, Mathias, Rasmus og Pernille kjører i en Kia Magentis 2,0 og en Fendt Saphir 510. Les test av vogntoget her: Klikk her Les mer om vogntoget her: www.kia.no www.lara.no www.isabella.net Linette og Carsten kjører i Kia Carens og Combi Camp Venezia King Size. Les test av vogntoget her: Klikk her Les mer om vogntoget her: www.kia.no www.combicamp.dk Britta og Ole kjører i en Dethleffs bobil. Les test av bobilen her: Klikk her Les mer om bobilen her: www.dethleffs.no

Les del 7 her

Klikk her

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden