: Test: Adria Win – Ny Trend (2004-modell) | Din Fritid

Test: Adria Win – Ny Trend (2004-modell)

Innredede kassevogner er ingen ny oppfinnelse, men de har fått en renessanse i Tyskland. Biltypen har utvilsomt sine fordeler, men vil det slå an i Norge? Det gjenstår å se. Vi ser på Adria Win.

Tyske produsenter som La Strada og CS har levert slike biler i en årrekke, men det var først da Peter Pössel i 1996 lot Adria i lavkostlandet Slovenia bygge bilene, det begynte å røre på seg.


Hendig bil

Eurotransporter, for anledningen med Peugeotmerke i nesen, ble solgt på det tyske markedet, fullt innredet, til en pris som tilsvarte en ren varebil. Bilene ble nemlig innkjøpt i Slovenia, beregnet på det slovenske markedet og til langt lavere priser enn i Tyskland. Fra en forsiktig start har det lille firmaet Pössel levert 1400 biler i fjor, men dette året startet også Adria produksjon av en tilsvarende bobil under eget navn som nå selges over hele Europa. Så er det store spørsmålet om markedet vil ha denne biltypen.

Fordelene er først og fremst en hendigere bil. Det er lettere å ta seg fram i trange byer og på smale veier. Videre er originalkarosseriet solidere og lettere å få reparert med bedre tilgang på deler. Bilen egner seg derfor til mer enn bare campingbruk. Ulempene kan kort oppsummeres i trangere kår og lavere status. At bilen er trangere enn de større bobilene med påbygg er greit nok. Dette er en bil for to, hvor et barnebarn kan medbringes sporadisk. Bilens status er mer interessant.

Den imponerer ikke på lokale bobiltreff. Spesielt i Norge har vi blitt flinke til å tenke stort og flott. Men for individualister er det noe annet. Dette er en hendig, rask og solid bil for lengre turer til eksotiske mål, kanskje utenfor Europa. Og uten dekoren og med et par vinduer mindre ville bilen gli diskret inn i trafikken hvor som helst. Mange steder er det viktig ikke å vekke oppmerksomhet.


Utvendig

Etter denne lange vurderingen av biltypen tager vi en titt på bilen. Som vanlig er den hvit med moderne dekor. Originalkarrosseriet skjemmer på ingen måte. På venstre side er det to vinduer ved sittegruppe og på bad. På høyre side to vinduer over seng og i den store skyvedøren. På taket er det en takluke og lufteventil for toalettrommet. De to store bakdørene gir adgang til gasskassen og bagasjerommet (90 x 100 x h 51 cm ). Gasskassen er laget for de smale tyske femkilos flaskene, men bare en norsk femkilos passer inn. To tokilosflasker lar seg lure inn i tillegg, men de lar seg ikke feste etter forskriftene. Gasskassen burde ha vært formet annerledes i de bilene som går til det nordiske markedet. Under bilen finner vi reservehjulet og spillvannstanken (75 ltr.). Denne er ikke isolert og både tanken og tømmesystemet ser litt puslete ut.


Vi går inn

Halve skyvedørens åpning er dekket av kjøkkenbenken. Men passasjen er bred nok og utvendig er det spandert et elektrisk stigtrinn. Adkomsten er dermed bra med to trinn, hver med trinnhøyde 25 cm. Døren er stor og tung, men lar seg overraskende lett betjene. Litt fart trenger den for å lukke skikkelig. Både skyvedøren og veggen bakenfor er utstyrt med topphengslede vinduer. Det står et lite skilt på innsiden av døren at vinduene må være lukket når døren betjenes. Står vinduet i døren åpent, blir det en stor påkjenning på vinduet i det døren smelles igjen. Verre er det hvis vinduet bakenfor er åpent. Da vil den tunge døren treffe kanten på vinduet og muligheten for knust vindu er absolutt til stede. Begge disse vinduer burde vært skyvevinduer.

Sammenliknet med andre bobiler virker dette trangt. Men ved å lukke døren og bevege seg rundt blir jeg fort vant til det. Ellers er interiøret typisk Adria, lys fin møbeldekor og tekstiler i blått slik jeg kjenner det fra før. Til venstre i inngangen står altså kjøkkenbenken, bakenfor, dobbeltsengen på tvers. På venstre side foran sengen, toalettrommet og sittegruppen. Mellom skyvedøren og førerhuset er kjøleskapet anbrakt med klesskapet over. Som vanlig er det overskap over sittegruppe, kjøkken og seng. Over førerhuset er det et romslig skap.

Kjøkken:
Kjøkkenbenken ( 77 x 33/52 x h 90 cm) er uvant liten, men da kjøleskapet befinner seg et annet sted er hele volumet disponibelt for bagasje. Det er to skap pluss bestikkskuff. Kjøleskapet er av den gode gamle typen med piezotenning (RM 4200 60 ltr.). Dette er noe avleggs og burde vært byttet med RM 4211 som har elektronisk tenning. For øvrig er kjøkkenet utstyrt med to kokebluss og vaskekum. Et lokk dekker hele flaten og en liten klaff (34 x 21 cm) øker arbeidsflaten. Når lokket er oppe stenges mye av lyset fra vinduet i skyvedøren, men en god lampe under overskapet retter på det.


Dobbeltseng

Å legge sengen på tvers i en bil med innvendig bredde 180 cm er ikke tilrådelig. Men så er det slik at Fiat har, i en lengde på 130 cm fra hjørnene på hver side bak og framover, laget et åpent felt i veggen helt ut til ytterplaten. Dermed kan sengen teoretisk lages så lang som bilens utvendige bredde. Dog må det til litt isolasjon og sengens lengde har blitt rundt 193 cm lang (192/ 194 x 118/ 140 cm). Bredde 140 cm er bare fra hodeenden og 70 cm av lengden. Madrassen er 14 cm tykk og ligger på fjærende trespiler. Ikke noe å klage på der. Den fremre delen av sengen kan vippes opp slik at bagasjerommet og kombivarmeren (Truma C3402) er tilgjengelig innenfra.

Videre kan bakre del av sengen vippes opp for bedre tilgang bakfra gjennom bakdørene. Feltet som går inn i veggen på hver side er ca 120 cm langt og ca en halv meter høyt. Her er isolasjonen bare en centimeter, i kraftig kulde kan man få kalde føtter. Av bekvemmeligheter har vi et vindu i hodeenden av sengen, her finnes også to leselamper og i taket den eneste takluken. Alle vinduer har rullegardin og fluenetting unntatt de faste vinduene i bakdørene som har forheng. Disse henger rett ned i bilen og burde festes mot bakdørene med gardinsnor eller noe liknende. Alt i alt er liggekomforten bra om du ikke er for storvokst, og sengemålene står ikke tilbake for de man finner i halvintegrerte biler med dobbeltsengen på langs bak med toalettrommet på siden.

Sittegruppe

Bak førersetet står bordet og en sittebenk for to. Ved å snu forstolene er det plass til fire rundt bordet. Dette måler 88 x 53 cm og er nok litt lite til middag for fire, men til to er det mer enn nok. Toseteren inneholder vanntank (90 ltr.), og har to trepunktsbelter. Ryggstøet med integrert nakkestøtte er helt rett og er noe ubehagelig å sitte i over tid. Ved å legge ned bordet og ryggputen fikk vi en seng i kombinasjon med førersetet som målte 165 x 103/ 50 cm. Ved siden av sittegruppen og over kjøleskapetstår garderobeskapet. Med målene 46 x 25/ 41 x h 95 er det akkurat plass til å henge jakker om hengerne ikke er for store. Gulvet under sittegruppen er bygget litt opp og to luker gir tilgang til rom i gulvet.

Teknisk

Bilen har alt nødvendig utstyr. Kombivarmer Truma C3402 med fire varmluftdyser, hvorav en på badet. Det kunne avgjort vært flere. Vannsystemet har en liten senkepumpe. Elsystemet er komplett, elektroblokk, lader, sjekkpanel, ekstra batteri (60Ah) og fem lamper. Elektrisk stigtrinn gir pluss. Vinduene på sidene er utenpåliggende med kasettrullegardiner på innsiden. Vinduene i bakdørene er faste.


Vinteregenskaper

Med uisolert spillvannstank er vinterbruk meget begrenset. Spillvannsslangen fra oppvaskkummen og til spillvannstanken går under bilen i en bue ned og opp før den entrer tanken. Dermed oppstår det en vannlås som vil fryse straks temperaturen kryper under null. På den annen side: med en hyssingstump tar det ett minutt å binde den opp. I denne bilen er det flere kuldebroer enn en bil med påbygg, videre er det en beskjeden isolasjon i hver ende av sengen. Likevel vil bruk i noen kuldegrader være uten problemer om spillvannstanken hadde vært isolert og oppvarmet.

Gjør det selv

Ved å montere en tank på for eksempel 40 liter fremst i bagasjerommet, vil man på grunn av kort vei og bra fallhøyde kunne samle opp vannet fra oppvaskkum og vask på bad. Normalt står denne tanken tilknyttet spillvannstanken under bilen og om vinteren tappes den ved hjelp av slange ut gjennom bakdøren. Bortsett fra at man må vente til våren med å dusje, vil dette gjøre bilen brukbar om vinteren. Undertegnede ville også (som vanlig) montere flere varmluftsdyser. Videre ville jeg montere flere takluker, en på badet og en over sittegruppe. En liten ombygging av gasskassen ville gi plass til 2 stk. femkilos gassflasker. Til slutt ville jeg spent opp en spiralsnor tvers over åpningen for bakdørene som holdt forhenget på plass inn til dørene.

Konklusjon

Det man taper i bokomfort, det tjener man i kjørekomfort. Klarer man å velge bobil ut fra kun praktiske kriterier, vil det være et marked for denne bilen også i Norge. Rimelig er den også. Men stort over 180 cm lang bør man ikke være.
Siste nytt: Pössels biler vil fra modellåret 2005, bli produsert hos Dethleffs i Tyskland.


Tekniske data

Pris: 384.000,- (2,3 ltr.)
Basisbil: Fiat Ducato
Motor: 2,3 ltr. 110 hk
Understell: originalkarosseri
Akselavstand: 370 cm
Utv. Mål: 560 x 202 x h 253 cm
Totalvekt: 3300 kg
Egenvekt: 2690 kg
Nyttelast: 610 kg
Senger: 193 x 118/ 140 cm,
(165 x 103/50 cm)
Toalettrom: 87 x 76 x h 184 cm
Kjøkkenbenk: 77 x 33/ 52 x h 90 cm
Kjøleskap: Elektrolux RM 4200 60 ltr.
Varmeanlegg: Truma kombiv. C3402
Bagasjerom: 90 x 100 x h 51 cm
Dieseltank: 80 ltr.
Friskvannstank: 90 ltr.
Spillvannstank: 75 ltr.
Antall sitteplasser under kjøring: Det er sitteplasser med belter til fire, men bilen har ikke sengeplass til mer enn snaut tre. Den er foreløpig ikke typegodkjennt, men jeg tipper den godkjennes for tre.
Annet: seks vinduer (hvorav to faste), en takluke, og elektrisk stigtrinn.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden