: Camping ”Down Under” – den ultimative frihet | Din Fritid

Camping ”Down Under” – den ultimative frihet

Det er tidlig morgen og vi holder til i Francios Peron Nasjonalpark på en overnattingsplass med stort sett ingenting. Men vi mangler heller ikke noe. Alle nødvendigheter er med i bobilen. Vi ligger like ved det skummende havet, solen har begynt sin lange vei over himmelen og kaster fantastiske stråler over bushen. Like utenfor døren gresser to kenguruer. Ikke umiddelbart det tradisjonelle inntrykket vi har av camping.

Australia kan sees på mange forskjellige måter, men faktum er at det er en fordel hvis man kan være mobil. Dette er et kontinent med avstander vi skal lete lenge etter i Europa, og det betyr at det skal reises mellom opplevelsene. Den ultimate frihet finner du ved å leie en bobil.

Vi startet i Perth

Vi hadde sovet litt på flyet underveis, men var fortsatt litt trette. Det var derimot langt fra tilfellet da vi gikk ut fra flyplassen i 27 graders varme og merket at flere måneders venting endelig var slutt. Planen var egentlig at vi skulle overnatte i Perth, men da vi hadde lagt vår bagasje i bobilen, som skulle være vårt hjem de neste ukene, var det ingen tvil. Vi skulle ut og kjøre på de uendelige landeveiene. Håpet var å se en kenguru den første dagen. Retningen ble satt mot Shark Bay. Vi var fullstendige ville i vår lille bil. Paletten av farger rullet forbi. Himmelen var blå. Trær og busker var nettopp sprunget ut da det var tidlig vår i Australia. Det var store og små blomster i allverdens skjønne farger. Jorden varierer fra å være lysegul til mørkerød. Og slikt kunne vi leve med.

Det blir tidlig mørkt

Vi kjører fra hovedveien og inn på en mindre vei. Det er lett å kjøre feil i Australia, for når man først kjører på en vei er den som regel meget meget lang. Der er ikke så mange muligheter. Plutselig ser vi en slange bevege seg ut på veien, og den stopper. Det samme gjør vi. Langsomt kjører vi nærmere, så vi har god tid til å nyte synet av de fine fargene fordelt på tre til fire meter. Først da vi er noen få meter fra slangen velger den å forsvinne inn i bushen. Der inne hvor vi skal sove i natt. Vi snur en gang til og kjører nå på en meget liten vei bestående av dyp løs sand. Vi setter 4-hjulstrekkeren på og det virker perfekt. Vi kjører 5-10 km. i timen og det er like før det blir mørkt da vi ankommer ”campingplassen”, eller rettere sagt det stedet hvor det er tillatt å campe for natten. Vi skynder oss å sette ut campingmøblene og avslutter dagen med å nyte en ubeskrivelig solnedgang over Det indiske havet sammen med to kenguruer, som forøvrig holder seg på god avstand. Det er det siste vi ser denne dagen. Silhuettene forsvinner i total mørke og vi kryper til køys under en stjerneklar himmel, som også ser helt annerledes ut enn den der hjemme. Slangen så vi heldigvis ikke mer til.

Forskjellige transportformer

Blant bobilene som du kan leie i Australia finnes det en del modeller å velge mellom. Hver enkelt oppfyller forskjellige behov. De store bobilene er innrettet med flere soveplasser, god komfort og alle fasiliteter som varmt og kaldt vann, kjøkken med gassbluss og stort kjøleskap, toalett m.m.. De egner seg til familier som gjerne vil bo sammen eller bare ønsker seg mer luksus. Av mindre modeller finnes det igjen flere forskellige. Den mest alminnelige er den man kan reise opp taket til et ekstra soverom. I disse bobilene finnes også kjøleskap og to gassbluss, og de kan leies med 4- hjulstrekk. Om man skal ha 4- hjulstrekk eller ikke avhenger kun av de veiene man ønsker å kjøre. Det er ingen av hovedveiene som krever 4-hjulstrekk for å komme frem, men de gir flere muligheter. Med 4-hjulstrekk kan man komme ut og leke på outback-veier, hvor stort sett ingen andre kommer. Det krever dog alt etter vanskelighetsgrad på veiene visse erfaringer og noen forbehold. Utleiestedene ligger som regel like i nærheten av storbyenes flyplasser og togstasjoner. Alt kan bookes hjemmefra, så bilen står
klar ved ankomst.

Et perfekt campingland

Australia er et perfekt campingland. Campingplassene ligger godt plassert i forhold til hovedveien, og det er ordnede forhold. Det er overraskende å se hvor mye australierne selv camper, men på den andre siden viser det også at det er en av de beste måtene å se landet på. Når man kommer til campingplassen skal det sjekkes inn og man betaler som regel med det samme. En overnatting for to personer inkl. kjøretøy, strøm og gratis adgang til campingplassens mange fasiliteter som bad og kjøkken koster mellom 60 og 80 kroner, som er utrolig billig. Vær oppmerksom på at det kan være vanskelig å sjekke inn etter klokken 19.30 på plassene. Resepsjonen stenger som regel når det blir mørkt, og av sikkerhetsmessige grunner er det bom ved innkjørselen om kvelden og natten. Har man sjekket inn utleveres en nøkkel til bommen. De fleste campingplasser har også hytter, hvis man kjører i vanlig bil.

Et godt suplement

Overnatting på campingplassene er både sikkert og komfortabelt, men hvis man kjører i bobil og gjerne i en 4-hjulstrekket bobil, kan man overnatte i nasjonalparkene på små holdeplasser, som ligger langt fra sivilisasjonen. På disse plassene er det som regel kun adgang til vann, så det krever at bilen er pakket med alt du kan få bruk for. Disse out-back-stedene i Australia byr på opplevelser man stort sett ikke finner andre steder i verden. At noe kan ligge så øde og isoleret, langt vekk fra alle de bekvemligheter vår vestlige verden i dag byr på, er både en stor og sunn opplevelse. Hvis frihet og uavhengighet står høyt på reiselisten er camping den helt riktige reiseformen. Man bestemmer selv farten. Man bestemmer selv ruten. Man bestemmer selv hvor lenge man vil være på de forskellige stedene. Man bestemmer stort sett alt selv. Den uforglemmelige reisen ligger i dine egne hender.