Orsa Grönklitt i Dalarne: Perle for barnefamilier - sommer som vinter
Det hadde vi ikke regnet med!
Vi ruller inn på en stappfull campingplass og tror knapt våre egne øyne. På alle de 60 oppstillingsplassene er det vogner, og vi kan se på snøen rundt dem at de har stått der hele vinteren. Det ser både pent og hyggelig ut. Plassjefen måker en oppstillingsplass til oss. Det er ikke en ordinær plass, men med en ekstra lang strømkabel, får vi rigget til en plass med strøm.
Orsa ligger…
Orsa Grönklitt, som stedet heter, ligger ca. 15 km nord for byen Orsa, som ligger på nordsiden av sjøen Silja i Dalarna.
Løyper for hele familien.
Det er formiddag og solen skinner fra en skyfri himmel. Campingplassen ligger på første parkett i forhold til skianlegget, noe som gjør at vi bare kan spenne på oss skiene og gli rett ut i de velpreparerte løypene. Det er 14 utgaver med forskjellig vanskelighetsgrad, med flest av de lettere, noe som gjør det ideelt for barnefamilier. Anlegget er heller ikke større enn at barn kan stå alene i løypene når de har lyst til det. De kan simpelt hen ikke gå seg vill.
De har det godt
I bunnen av løypene ligger skiskoleanlegget, der barnefamiliene møtes. Det er fullt av små ski, staver og hjelmer. Det er noe å holde styr på for foreldrene. Alle barn under 8 år, som bruker hjelm, får for øvrig gratis heiskort. De aller minste transporteres i pulk eller på kjelke. Godt innpakket. De har det godt.
Barneløypa gjennom Blåbærskogen
Blåbærskogen er en av Orsa Grönklitts barnesatsinger. En spesiell barneløype, som går gjennom skogen, der de små skiløperne bl.a. kan møte snakkende trær og blåbærtroll.
Kombinert alpint og langrenn
Området er velegnet for kombinert alpin - og langrennsferie. Det er mer enn 50 km oppkjørte løyper å boltre seg i. Alle går gjennom skogen og rundt på områdets mange sjøer. Den velkjente Siljansleden, som er mer enn 300 km lang, går også forbi Orsa Grönklitt.
Jeg er imponert over å se, hvor godt de aller minste håndterer skiene. Det gjelder både langrenn og alpint.
Det blir fem sitteplasser…
Vi holder ut til og med siste heistur og avslutter dagen med å gli over på campingplassen, der den varme bobilen venter. Det er 22 grader inne og minus 5 ute. Vi lager kaffe, varm kakao og hygger oss med et par nybakte svenske kanelboller. Det er god plass i stuen, der fører- og passasjersetet kan snus, slik at det blir fem sitteplasser i stedet for tre.
Vintercamping en hel sesong
Selv om plassen er helt fylt opp med vogner, er det bare caravanister i rundt 25% av dem. De fleste plasserer sine vogner på plassen for hele sesongen, som varer fra 1.10 - 1.5. Så reiser de opp i vognen i helger og/eller i feriene, men det er sjelden at alle vognene er bebodd. Det er som et hyggelig lite samfunn, der alle kjenner alle, hjelper hverandre og ikke minste har oppsikt med hverandres vogner. Det er flest svensker, noen nordmenn og et par dansker.
Her er naboen Leif også på besøk
Berit og Bengan har holdt til på plassen i mer enn 12 år i trekk. Det er deres annet hjem. Campingvognen står fast på plassen hele vinteren, men om sommeren kjører de fra sted til sted. Det betyr, at de sover mer enn halve året i vogna si. De feirer også både jul og nyttår i campingvognen.
Her er naboen Leif også på besøk, og vi får en hyggelig prat om vintercamping. Bengan forteller for øvrig, at han bruker vår hjemmeside for å følge med på campingnyheter mm, og det gleder oss.
Snøscootersafari
Det er en helt spesiell følelse å sitte på de støyende maskinene. Ikke fordi jeg egentlig synes at det er en aktivitet som harmonerer med den vakre og uberørte naturen, for snøscootere både bråker og stinker. Men når man først får lov til å gi gass ut over en frossen innsjø, ja da er det kun moro og man glemmer alt om naturen. Alt til sin tid. Vi kjører i cirka 80 km/t på full gass. Vi kjører om kapp. Vi tar skarpe svinger i den dype snøen, så det hvite pulveret virvler opp. Vi kjører og kjører til armene blir helt møre. Det er helt topp.
Et vakkert lys
Først når vi stenger av scooterne og spiser våre medbrakte matpakker, får vi det befriende inntrykk av stillheten, renheten og den uberørte naturen. Solen står lavt på himmelen og et vakkert lys legger seg over sjøen, der de mange sporene vitner om en halvtimes lek i dyp snø. På vei tilbake gjennom skogen kjører vi roligere på lang rekke etter hverandre. Vi møter folk på langrennsski og noen holder seg demonstrativt for ørene og nesen. De har rett. Vi bråker og lukter, men det er nå moro likevel. Som sagt, alt til sin tid.
En på kroken
Vi tar friske tak og står tidlig opp for å fange kveldens måltid - en fisk fra en av de mange sjøene i området. Stefan er bare 28 år og hans største interesse er å fiske (vi erter og spør om jenter er nr. 2). Han viser oss et godt sted og vi får boret et hull i den ca. 50 cm tykke isen Solen er så vidt stått opp og det er nokså kaldt. Minus 8 grader. Det settes noen gode reker på kroken og så er det bare å smøre seg med tålmodighet. Nå er det det med å fiske at det ikke bare handler om å få fisk, men også om å ta seg tid til å nyte stillheten og det vakre vinterlandskapet. Solen begynner så smått å bryte igjennom og vi nyter varmen.
En forbipasserende (også morgenfrisk) langrennsløper glir forbi og spør nysgjerrig om vi har fått noe. Men nei, vi har ikke hellet med oss. Til gjengjeld er vi våkne, friske og klar for enda mer skigåing, da klokken er 9.00 og heisene åpner. Vi har allerede fått en masse ut av dagen, selv om vi ikke fikk noe på kroken.
Deilig aftensmat
Jeg får et par fisk fra fryseren til Stefan, slik at aftensmaten er reddet. Det smaker vidunderlig. Enkelt og lett å tilberede med litt fersk gorgonzolapasta og et par skiver lime. Det smaker deilig. Nå er det ikke for å skryte av min egen matlaging, men man får virkelig god appetitt av å være ute i den friske luften og så sover man perfekt om natten.
Streng kulde
Det er stjerneklart når vi kryper til køys og temperaturen er allerede nede i minus 10 grader. Jeg har tidligere på dagen satt på et ekstra termotrekk på frontruten, som er bobilens største kuldebro. Sammen med det kraftige forhenget, som trekkes rundt førerhuset, gir det en god isolering når det blir riktig kaldt.
Bjørnen sover
For første gang har Bjørnparken, som er Orsa Grönklitts helt store attraksjon, åpent om vinteren. Bjørnene sover, men du kan se deres vinterhi her på internett under denne adressen orsa-gronklitt.se (klikk på Bjönparken). De andre ville dyrene, som ulv, fjellrev, mår og jerv kan du se i sine naturlige omgivelser - nemlig svensk skog - og kikker vi mot nord er det skog så langt øyet rekker. Imponerende.
Andre aktiviteter
Andre aktiviteter
Orsa Grönklitt har mange forskjellige aktiviteter for hele familien, men det gjøres spesielt mye for de minste og da har jo foreldrene det som regel også bra.
Langrenn, hundeslede, kanefart med hest, afterski for barn, akebakke, temakvelder i restauranten og skiskole der skigåing lekes inn i barna. Slik kan jeg fortsette. Servicen i restauranten er bra, men maten holder dessverre ikke samme nivå.
Alt har en slutt
Det er siste dag og vi må pakke sammen. Solen skinner fra en skyfri himmel. Føret er perfekt, men vi må dessverre vende nesen sydover. Men heldigvis en deilig ferie rikere. Batteriene er ladet opp og til slutt må vi nok en gang rose vintercampingens gleder. Det er bare så deilig og langt fra kaldt…..
Fakta om bobilen
Vi kjører i en Kabe Travelmaster HI, som står for halvintegrert. Modellen har ekstra stort lasterom, men kan også leveres med en separat dusjkabin. Bildelen består av FIAT Ducato Maxi 2,8 JTD med den såkalte «Norden spesifikasjonen», som bl.a. består av større generator og startbatteri (100 Ah) og tonede vinduer.
Vi er tre personer i vognen og det fungerer fint med den faste dobbeltsengen og med å re opp sittegruppen. Helt ideell er bilen for to voksne. Det er god plass på baderommet, og dusjen fungerer bra. Vi dusjer alle tre og det er nok varmt vann, når man bare tenker seg litt om.
Det store lasterommet under sengen og i den bakre venstre siden er uunnværlig, særlig om vinteren, når vi har både ski, støvler og møbler. Lasterommet er oppvarmet.
I kjøkkenet er det kun to gassbluss, men det går.
Tørre fakta
Karosseriet er av sandwichkonstruksjon som består av:
Gulv:
4 mm vannfast plywood, 65 mm isolering av styren, 6,5 mm plywood
Vegger og endevegg:
Glassfiberarmert plast, 36 mm isolering i styren, 5 mm plywood.
Tak:
Glassfiberarmert plast, 25 mm divinycell og skumlaminert galon
Vinduene er doble akrylglass med rullgardiner og myggnetting.
Sikkerhet:
Travel Master-serien er bygget på Al-Ko sikkerhetschassis med lavt tyngdepunkt. Den har airbag på førersiden og ABS-bremser.
Innebygget motorvarmer.
Totalvekt: 3.500 kg
90 l ferskvannstank og 100 l spillvannstank.
Dreiemoment (Nm) - 300 ved 1.800 omdr./m
På vår tur brukte bobilen ca. 8 km/l diesel.
Varme
Bobilen har Alde 3000 Compact (sentral- og gulvvarme) og det fungerer utrolig bra uansett om vi kjører på gass eller strøm. Fra kald vogn (ca. 5 grader) til stuetemperatur (22 grader) tar det 13 minutter.
Svært bra.
Det er denne lille «fyren» som gjør hele oppvarmingsarbeidet.