: Teltvogn: Camp-let er skapt for lange turer | Din Fritid

Teltvogn: Camp-let er skapt for lange turer

Fra mobilhome i Italia eller Frankrike til selv å kjøre med en Camp-let på kroken. Farten er ingen hindring, den klarer greit 130 kilometer i timen på franske motorveier.

Familien består av selger Lars Erichs, kona Hanne Erichs, som er sykepleier, samt Line på 14 og Jeppe på 12. Foto: camplet.dk

Tempo 100 klistremerke pryder baklokket, når familien Erichs fra Vojens forflytter seg sørover til to-tre uker i varmen på en campingplass i Italia eller Frankrike. De har for lengst oppdaget, at deres Camp-let er som skapt for lange turer nedover det europeiske veinettet.

Familien består av selger Lars Erichs, kona Hanne Erichs, som er sykepleier, samt Line på 14 og Jeppe på 12.

- Vi har alltid valgt å tilbringe ferien i syden. Tidligere kjøpte vi en ferdigpakke, der vi bodde i et mobilhome, som sto fast på en campingplass i enten Italia eller Frankrike. For fem år siden kjøpte vi en Camp-let Concorde, og bortsett fra at det kan blåse litt i tildekningen, når vi har bagasje liggende oppå vognen, merker man overhodet ikke, at man har med vognen, forteller Hanne Erichs.

Vognen har som sagt fått en Tempo 100 godkjennelse og får dermed lov til å kjøre 100 kilometer i timen på de tyske motorveiene. I Frankrike kan man kjøre i hele 130, mens Belgia tillater en hastighet på opp til 120 kilometer i timen, når man har en teltvogn på kroken.

- Vi har ikke begynt å kjøre fortere, etter at vi fikk Tempo 100 godkjennelsen. Nå blir bøtene bare litt mindre, når vi blir stoppet. Det er jo fristende å trykke på gassen, når Camp-letten ligger så godt på veien, sier Hanne Erichs.

Selv om barna nå har kommet opp i tenårene, er de fortsatt begeistret for å tilbringe ferien i teltvogn. På grunn av deres alder har det imidlertid vært nødvendig å innvestere i litt ekstrautstyr til Concorden.

- Vi har kjøpt en sidekabin, som vi fester på teltet, så Line og Jeppe kan få ”hvert sitt rom”. Lars og jeg deler på en kabin, mens barna sover i henholdsvis den andre kabinen og det lille ekstra-teltet, forteller Hanne Erichs.

Familien har på et tidspunkt snakket om å skifte ut Camp-letten med en campingvogn, men mor Hanne sier nei. Hun gidder ikke å være nødt tilå bruke flere dager av ferien sin på å slepe en campingvogn fram og tilbake mellom Vojens og sydens sol, men foretrekker sin velkjørende lettvekter og fritt utsyn gjennom bilens bakrute.

- Camp-let har i mange år vært trendy i et land som Holland, og vi opplever, at det nå også brer om seg her hjemme. Folk får en velutstyrt vogn med kjøkken og gode senger og kan samtidig nyte godt av en fleksibel ferieform og muligheten til å være tett på naturen, sier Hans Jørn Nissen, markedssjef hos Camp-let A/S og tilføyer:

- Mens andre tilbydere av ferie- og fritidsprodukter venter stagnasjon eller nedgang i salget som følge av den verdensomspennende finanskrisen, tror vi, at finanskrisen kan bli til glede for oss. Folk vil tenke seg bedre om, når de kjøper kapitalvarer, og her vil det selvsagt spille inn, at en Camp-let kan trekkes av en liten bil og nesten ikke påvirker drivstofforbruket, sier han.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden