: Frankrike: Camping langs Napoleonsruten (3/3) | Din Fritid

Frankrike: Camping langs Napoleonsruten (3/3)

Med tredje og siste del avsluttes skildringen av Napoleonsruten. Den beskriver de forskjellige turene rundt Verdonkløften (Grand Canyon du Verdon). Selv om vi nedenfor mener, at man skal avsette minst tre dager til Verdonkløften, skal det imidlertid også beregnes tid til selve Castellane, gjerne med en fottur opp til klippekirken, en utflukt til demninger og sjøer i området. Naturligvis er det et uttall av aktivitetsmuligheter, fra flytevestsvømming nedover elven til fjellklatring. Og alt som befinner seg derimellom.

Utsikt over Castellane

Castellane

Knutepunktet mellom veiene N85, D 952 og elvenn Verdon berettiger at Castellane kan bruke betegnelsen: Napoleonsrutens hovedstad. Det er ikke noen stor by, men en typisk provencalsk by, som gjennomskjæres av hovedveien med et lite veikryss (rundkjøring) midt i byen. Det er også herfra at Route du Verdon har sin start på turen rundt kløften. Men før det, bør du titte nærmere på byen. Ved enden av torget ved rundkjøringen ligger hovedkirken og ovenfor den troner en mindre kirke, Notre Dame du Roc, på toppen av en 430 m høy, loddrett klippe. Den bør du bestige og det kan gjøres ved å benytte en sti med oppgang til venstre for hovedkirken, eller alternativt langs en lengre, men mindre bratt sti (godt fottøy anbefales) på baksiden av klippen. Utsikten fra toppen er den beste langs hele Napoleonsruten og Verdonkløften!

Torget er stedet for markeder to ganger i uken og samtidig stedet for andre forretninger: banker, supermarked mm. Andre handlemuligheter finner man langs vei 952 ut mot campingplassene. Her finner man en mengde boder med provencalske spesialiteter som keramikk, brukskunst, honning, vin og blomster.

Ved Balcon La Mescla

Dag 1 - Sydruten

Vi anbefaler å bruke minst 3 dager til rundturen, ellers blir turen alt for kompakt og det blir vanskelig å rekke alt sammen. Til gjengjeld kan du ta deg god tid.

Start ved Castellanes sentrum eller ved noen av de nevnte campingplassene:
Følg vei D 952 til den første broen, her svinges til venstre på vei 955 og etter ca. 10 km til høyre på en lokal kommunal vei til landsbyen Trigance. Fortsett deretter mot vest på samme vei inntil den etter en del hårnålssvinger støter på vei D71. Du er kommet litt bort fra elven, men D71 fører deg snart tilbake igjen. Det skjer ved Balcon La Mescla. Det er en av rundturens absolutte høydepunkter. På dette stedet renner en annen elv inn i Verdon og den har også skåret seg dype kløfter og når 2 kløfter støter sammen i en snever sløyfe sier det seg selv, at naturfenomenet blir spektakulært. Europas høyeste bro fører videre over bielven Artuby, som men sin høyde på 182 m er strikkhoppernes eldorado, så du kan nok få deg en opplevelse her. Store hårnålssvinger langs ”Corniche Sublime” fører deg ned til sjøen St. Croix forbi det vakre hotellslottet Aguines. Sjøen er en oppdemmet sjø med god badestrand og en bro leder her over selveste Verdon. Nyt utsikten herfra og opplev hvordan kanoer, seilbåter og vannsykler boltrer seg på elven og sjøen, men også hvordan unge mennesker hopper fra de høye klippene ut i elven.

Dagens siste mål blir byen Moustiers Sainte Marie. Her framstilles fascinerende fajanse og da byen ligger i le av høye klippevegger kan man også finne hulemalerier, som er 30.000 år gamle. De høye klippene er også utgangspunkt for paraglidere og du kan til og med få en tur i en tandemglider og se det hele fra oven, hvis du ikke har fått nok av de høye fjellene. Ta raskeste vei langs D 952 tilbake til Castellane.

Chateau Aguines, højt op over Lac St.Croix

Dag 2 - Nordruten

Denne dagen skal du også ha på turstøvlene, eller i det minste godt og stabilt fottøy. Kjør igjen ut langs vei 952, men fortsett nå rett fram ved broen. Etter ca. 4,5 km kommer du til en utsiktsplattform ”Point Sublime”, herfra har du noen fantastiske vyer inn i kløften. Men du kan få det enda bedre ved å følge en tursti ned til en vei. Du kan også kjøre ned til denne veien, men regn ikke med at det er parkeringsmuligheter i enden av veien, som er en blindvei og ender på en veldig trang snuplass, som for det meste er full av parkerte biler.

Du kan fortsette langs turstien inn i kløften så lenge du orker. Er man først nede ved elven kan man oppleve, hvordan folk lar seg drive med nedover elven i svømmevester, eller kommer igjennom kløften i kajakk.

Corniche Sublime er også MC´enes eldorado

Ekstradag

Som ekstradag kan anbefales, å gå en tur ned gjennom kløften herfra og følge stien gjennom en tunnel. Det er mørkt der inne, så lommelykter eller hodelykter er et nødvendig onde og du kan om nødvendig leie en lampe hos en av de alltid kreative sjeler, som vil tjene et par kroner. De finnes nemlig også her ved inngangen eller i en luke ca. midtveis. Det er nødvendig med lys, fordi det er kulete og med mange vanndammer der inne.

Verdonkløften er Europas nest største fjellkløft

Dag 3 - Routes des Cretes

Tilbake på veien kjører du videre på D 952, rett før landsbyen Boulogne går en lokalvei, D23, til venstre på ”Routes des Cretes”. Det er verdonturens absolutte høydepunkt hva veier angår. Den vil føre deg opp i ca. 1400 m´s høyde hvorfra du titter rett ned i bunnen av kløften. Det er ikke autovern alle stedene her, selv om det er blitt bedre de siste årene.

Du kommer igjennom utallige hårnålssvinger, forbi fosser som spruter vannkaskader tvers over veien og mye lenger.
Også denne turen kan avsluttes med et besøk i Moustiers-St-Marie, og kanskje er denne dagen med sin beskjedne lengde langs D23 den beste dagen til å besøke byen.