Frankrike: Camping langs Napoleonsruten (1/3)
Den vanskelige ruten, som den gang ikke var markert som offisiell vei eller brolagt, brakte dem på åtte dager til Grenoble. Det var starten på de beryktede 100 dagene, som hans siste maktperiode skulle vare, før han ble deportert til en øy, som lå mye lengre borte og hvorfra det ikke var mulig å unnslippe igjen, St. Helena i Syd-Atlanteren. Til minne om denne kraftanstrengelsen ble ruten kalt for “Route Napoleon”, men den ble som turistrute først etablert i 1969 som et initiativ for å framskaffe turistmessige nyskapninger for forrige århundres bilende turister. Det er blitt en prestisjefylt strekning, som i dag trafikkeres av turister med svært forskjellig bakgrunn. Felles for alle er, at de vil oppleve naturen og de vakre byene langs ruten. Grenoble, Vizille og La Mure er blitt anerkjente vintersportssteder og bare et par timers biltur derfra kan man sitte i skyggen av palmene. Álpe d´Huez er en avstikker på turen og i de senere år kjent som et “must” i Tour de France og for andre sykkelentusiaster. Sisteron og Digne, har romerske etterlatenskaper og er i seg selv menneskeskapte perler midt i den provencalske naturen. Barreme og Castellane er idylliske byer med ekte sydfransk sjarm. Cannes ved Middelhavet er et kapitel for seg selv. Stor, full av solskinn og monden.
Ruten
Den har sitt utgangspunkt i Grenoble som vei RN 1075 (opprinnelig RN75), hvortil man fra Norge kommer via Geneve langs A41 eller fra Lyon via A48. Det enkleste er så å fortsette langs A480 til avkjøring 8. Her starter Napoleonsrutens offisielle sted på D 1085 og man skal ikke kjøre veldig langt for å bli gjort oppmerksom på rutens navn. Napoleons ørn ses flere steder langs ruten og ved Lac Laffrey ses det store minnesmerket over keiseren. Litt senere kommer man til La Mure, hvorfra man kan ta en avstikker til Alpe Huez, men la campingvognen stå på byens fine campingplass. Glem heller ikke å ta en dagstur med den eventyrlige gamle jernbanen til Grenoble og tilbake. Videre mot syd går det opp i høydene til Corps, hvor rutens nummer skifter til det hederskronte RN 85. Corps er enda et vintersportssted og det er herfra at man må belage seg på litt svingkjøring med enkelte serpentiner, hvis stigningsgrad på enkelte korte distanser kommer opp i 12 %, resten begrenser seg til absolutt moderate stigninger. Over veldig lang tid følger man en elv og kommer umerkelig opp til passet Bayard på 1248 meters høyde. Deretter går det mest nedover mot Gap, der det er noen serpentiner med et fall på 12 %. Husk å kjøre med motorbrems i et lavere gir!
Syd for Gap starter motorvei A51, men vi vil anbefale at du holder deg på N85, som her skifter til sitt nyere navn D 1085 igjen. Du vil for øvrig langs hele ruten støte på forskjellige betegnelser på Napoleonsruten. Opprinnelig hadde den bare nummerbetegnelsen N85, men forskjellige kommunesammenslåinger og departementjusteringer har forandret numrene underveis. Men bare du husker på, at den skal ende på 85, så er du på den riktige veien.
Sisteron
Ved Sisteron har du kommet til et av de virkelige knutepunktene med mange severdigheter og mer enn 300 solskinnsdager i året. Så et par dagers pause her er en utmerket ide. Den smale passasjen har gjennom århundrene vært gjenstand for mange stridigheder og her er der bygget et veldig Castel for å bevokte denne porten til Provence. Det var også her, at Napoleon fikk sin første glødende mottagelse og fikk overgitt festningen uten kamp. På motsatt side av festningen finner vi en basaltklippe, som er størknet lava og man kan fremdeles se hvordan vulkaner har vridd lavamassen rundt i underlige former.
Festningen er helt enorm og dominerer hele byen og ovenfra har man den flotteste utsikt over byen langs Napoleonsruten, elven Durance og i det fjerne skimtes campingplassen. Sisteron er for oss den første maleriske byen på ruten, og her får man den første duften av Provences tørre luft og det er da også her at denne skjønne provinsen i Frankrike har sin begynnelse. For øvrig er Sisteron en liten hyggelig by med smale og krokete gater. Alle husene liksom klamrer seg opp langs citadellets klippe, kirken kan føres helt tilbake til det 12.århundre.
Camping
Camping Municipal Les Pres Haut er en deilig campingplass, som ikke er så spartansk som betegnelsen ”Municipal” kanskje kan indikere. Plassen er anlagt i storslåtte parkaktige omgivelser med stort, barnevennlig svømmebasseng. Det er grønt og velordnet med gode sanitære fasiliteter. Her er også lekeplass for barna, vaskemaskiner, petanquebaner, ballbaner. Bobiler blir plassert på et spesielt område.