Test: Laika Kreos 3008 (2010-modell)
Grunnleggeren av fabrikken, Giovambattista Moscardini, var så fasinert av dette, at den berømte hunden gav navn både til fabrikken og produktene. Derav også logoen av den flygende hund. Det er altså en fabrikk med lang fartstid og i Tyskland regnes disse bobilene som innovative og spennende, nok til at Hymer kjøpte fabrikken for noen år siden. Laika har tre modellserier med halvintegrerte og alkovebiler pluss en serie integrerte. I tillegg har de en innredet kassevogn slik alle produsenter har for tiden. Testbilen tilhører den mest eksklusive halvintegrerte modellserien Kreos. Disse bilene, bygget på Fiat, finnes i fire varianter der du kan velge mellom de fire sengeløsningene bak i bilen. Prisene ligger noe over 700.000,- kroner og legger du på litt til kan du få tre alkovevarianter bygget på Iveco. Kreos ligger altså i det øvre sjiktet av volumklassen i Norge og med de rimeligere bilene X-serie og Ecovip har Laika mye å tilby i denne klassen halvintegrerte bobiler.
Oppbevaring
Klarer du deg uten en garasje for sykler, rommer det utvendige bagasjerommet alt det nødvendige, målene er 123 x 115/134 x h 50cm. Klesskapet måler 57 x 54 x h 125cm og det er i tillegg to store skuffer. Klesskapet har innredningens eneste lampe med glødepære. Det er tilstrekkelig med overskap mens oppbevaringsplassen på kjøkkenet er noe begrenset.
Påbygg
Bilen er lakkert i en lys beige farge, la oss kalle det elfenben, og sammen med dekor ser det hele bra ut. Sidene og bakveggen har aluhud, taket er kledd med glassfiber mot haggelskurer. Påbygget er laget på konvensjonelt vis og alle overganger er dekket av vulstige kunststoffprofiler. Vinduene, fem stykk i tallet, kommer fra Seitz og er av typen S4 med gjennomgående rammer. Videre er det fire takluker, der en over førerhuset er nærmest et takvindu som kan sveives opp. På undersiden er det originale lavtbyggende chassiset til Fiat benyttet. Det er foret opp 7 cm over rammen for å slippe fram avløpsrør som må ligge rett. Og her har vi en liten svakhet, fra dusjen bak går det et avløpsrør langs undersiden på gulvet fram til spillvannstanken, og det er tre meter langt. Heller bilen litt bakover blir det stående vann i røret som vil fryse straks temperaturen synker under null. Selve tanken er isolert og oppvarmet. Trinnhøyden inn er 32 + 29cm som er bra. Døren er solid bygget i glassfiber og har vindu. Truma Combi 6 står for oppvarmingen og den har elektrisk tilleggsvarme. Bilen kan også leveres med gulvvarme. Berømmes må den innvendige belysningen som utelukkende består av LEDlamper.
Bad
Toalettrommet er plassert på siden av sengen bak. Denne velkjente løsningen har den ulempen at både sengen og badet bliver smalt. Laika har laget toalettrommet ekstra bredt rundt toalettet, noe som gjør sengen smal i hoftehøyde. Uansett, med denne løsningen har fabrikken prioritert badet og det er lett å bevege seg å utføre de forskjellige gjøremålene rommet er beregnet på. Selve rommet måler 109 x 81/93 x h 193cm, den separate dusjen 60 x 70 x h 193cm. Rommet er fint utført med møbler i tredekor. Fin vask og toalett fra Thetford av typen C250 fungerer bra. Vi likte også veggskapet med hyller og speil, videre var det et greit skap i benken under vasken. God lufting i og med et stort luftevindu og takluke. Og fin LED-belysning. Tatt i betraktning denne planløsningen, lyst og luftig og bra bevegelsesfrihet.
Kjøkken
Kjøkkenbenken i vinkel måler 108 x 53/95 x h 90cm. Den inneholder stekeovn med fire bluss og oppvaskkum. Dessverre inneholder den også gasskassen slik at oppbevaringsplassen blir betydelig redusert. Gasskassen kunne med fordel vært plassert i sidesitteren foran. Til oppbevaring gjenstår to skuffer og et lite skap. De to overskapene er derimot romslige, og plassen kan utnyttes godt. Det er avtrekksvifte og kanalen som fører ut stjeler minimalt av skapplassen. På motsatt side i bilen står kjøleskapet fra Dometic. Det er et RM 7655L med AES, er på 143 liter netto, derav 26 liter frys. Over kjøleskapet er det et romslig skap med hylle som kan avhjelpe plassen i kjøkkenbenken. Kjøkkenet er flott utført og har benkeplate i støpt mineralmateriale.
Sittegruppe
L-sofa for to, sidesitter for to og vendbare forstoler gir en fin sittegruppe for seks personer. Bordet står på søyle og kan skyves i to retninger. Det måler 61 x 80cm og kan forlenges med klaff til 105cm. Et lite problem, bordet er for høyt. Det er 83cm fra gulvet og opp, det skulle vært ca. 10cm lavere. Også sittehøyden er litt høy, noe som utjevner det høye bordet. L-sofaen kan selvfølgelig åpnes slik at to personer kan sitte i fartsretningen med belter. I denne benken ligger vanntanken, i den fremste delen av sofaen er batteriet oppbevart. I sidesitteren er det mest bagasjeplass, men også noen komponenter til elanlegget. Omgjort til seng måler denne 215 x 105/135cm, altså god plass til en person. Bortsett fra bordhøyden var vi godt fornøyd med sittegruppen.
Seng
Sengen måler 196 x 132/118/105cm der 118 er i hoftehøyde og 105 ved fotenden. Ved valg av denne bilen bør nok dette studeres nærmere, som er det eneste ankepunktet vi har. Det er 12cm madrass på fjærende treribber og liggekomforten er det ikke noe å si på. Soveværelse har et gedigent luftevindu, 140cm langt, dessuten takluke. Ovnen er plassert under sengen, det er ingen grunn til å fryse her. Bra seng men noe smal.
Tekniske data
Laika Kreos 3008
Basisbil: Fiat Ducato
Motor: 2,3ltr. 130 hk
Understell: originalt lavtbyggende
Akselavstand: 404cm
Utvendige mål: 699 x 230 x h 282cm
Totalvekt: 3500kg
Egenvekt kjøreklar: 3016kg
Nyttelast: 484kg
Sengemål: 196 x 132/118/105cm
Toalettrom: 109 x 81/93 x h 193cm
Dusj: 60 x 70 x h 193cm
Kjøkkenbenk: 108 x 53/95 x h 90cm
Kjøleskap: Dometic RM 7655L 143 ltr.
Avtrekksvifte: ja
Utv. bagasjerom: 123 x 115/134 x h 50cm
Varmeovn: Truma Combi 6 EH
Vannvarmer: integrert
Vanntank: 100 ltr.
Spillvannstank: 110 ltr.
Toalett: Thetford C250
Gass: 2 x 11kg
Reg. for: 4