: KABE: Tradisjoner og kunnskap | Din Fritid

KABE: Tradisjoner og kunnskap

I 2009 hadde KABE over en milliard svenske kroner i omsetning og 329 ansatte. Campingvogn-produsenten har gått en lang vei siden gründeren Kurt Blomqvist bygde sin egen vogn hjemme i hagen i 1958.

Vi har investert over 100 millioner de siste ti årene. Idag går 45 prosent av vår produksjon som eksport, og vi har selgere i ni forskjellige land, sier salgssjefen Klas-Göran Nilsson hos velkjente KABE i Tenhult syd for Jönköping. Norge er faktisk vårt største eksportland. I Norge skal det være store campingvogner og store bobiler. Den store Hacienda-vogna er laget spesielt for det norske markedet. Her i Norden bruker vi også vognene mer hele året, og da må varme og annet fungere. Det ruller ut i underkant av 2.000 campingvogner fra fabrikken i Tenhult hvert år. Fra 1983 lager vi også bobiler. Nå produseres disse i vår nye fabrikk på andre siden av hovedveien gjennom Tenhult. Campingvogner er fortsatt kjernene i vår produksjon, men antallet bobiler øker.

Vi gjør nå nesten 300 i året, og det er en annen type kunder som vil ha bobil. Ofte er det folk som ikke har noen campingbakgrunn. Vi selger flest biler i Sverige, deretter kommer Finland. Klasse Nilsson poengterer viktigheten av å kunne tåle kulde flere ganger når vi treffer ham i KABEs lokaler i Tenhult. En helårs bil skal kunne tåle temperaturer ned til minus 35 grader. Og det finnes en hel del å velge på. KABE har idag 38 grunnmodeller av vogner med 20 Flexline-løsninger som totalt gir 141 planløsninger i to forskjellige bredder. Du kan gange dette med 7 dyne- og gardinkolleksjoner og 25 ulike planløsningstilvalg, så forstår du at man må være fleksible i produksjonen. Alt dette gir muligheten for 40.000 forskjellige KABE-vogner

Campingvogner på rekke og rad hos KABE i Tenhult

Ferie og fritid viktigere

Klas-Göran Nilsson og de andre på KABE puster lettere igjen nå etter finanskrise og tøffere tider. De fleste markeder har hentet seg igjen, og salget går som tidligere. Vi har som mål å øke produksjonsvolumet, spesielt på bilsiden. Vi vil også inn i flere land i Europa – blant annet for å øke volumet. Hvis Klasse skal titte inn i spåkula for framtiden, så tror han fortsatt på bra tider for caravanbransjen. Vi bruker idag mer på fritid og ferie enn tidligere. Det er viktig at det satses på dette, blant annet gjennom å bygge flere oppstillingsplasser alternativt investeringer på campingplassene. Vi ser det også viktig at infrastrukturen utvikles ytterligere. Han tror at bobilene kommer til å øke i antall og bli en alt viktigere del av KABE-konsernets produksjon. I Norge merker vi jo at hytteprisene har gått opp så kraftig at fler og fler innser at bobil er et billig og meget bra alternativ.

KABE har idag 24 forhandlere i Norge mot drøyt 35 i Sverige.
I Danmark er det 14-15 forhandlere som fører dette merket.
Man har selgere i ni forskjellige land.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden