: Campinggården: 50 år med familietradisjon i Drammen | Din Fritid

Campinggården: 50 år med familietradisjon i Drammen

I 50 år har Campinggården vært et begrep for caravanister i Drammen og Buskerud. Familiebedriften er den eneste igjen i Drammen av de 7-8 forhandlerne som var på banen på 60-tallet. I år har de jubileum, og det er samme familie som driver Campinggården som for 50 år siden!

Familietradisjonene lever videre hos 50-årsjubilerende Campinggården i Drammen. Pål Lyche (i midten) med mamma Wenche og pappa Stein,
som fortsatt er med i driften av firmaet.

Det startet med et diesel - elektronisk verksted

Paal Lyche, som også er leder av caravanbransjeforbundet, sier at det var hans bestefar Th Nilsen (bare kjent som ”Th”) som startet med campingvogner i 1962. Det startet egentlig med et diesel - elektronisk verksted for lastebiler, og starten for campingvogn-salget var spesiell.
- Th reiste til OB Wiik i Oslo for å kjøpe ei Sprite-vogn. Han så potensialet, og spurte om å få kjøpe flere. Det endte med at han fikk eneretten på salget i Buskerud mot at han kjøpte ti vogner, sier Paal Lyche.

Idag holder Campinggården til i moderne lokaler like ved E18. Du ser dem på venstre side like før Shell-stasjonen når du kommer fra Oslo inn mot Drammen

Vogner er størst

Til tross for at salget av campingvogner har flatet ut og bobilsalget fortsetter å øke, er det vogner som er hovedgeskjeften hos Campinggården. De er store på Hobby, men selger også Fendt. Kundene kommer selvfølgelig mest fra nærområdet, men de selger til folk i hele landet. Kvalitet er viktig for denne tradisjonsrike forhandleren.
– Man skal kunne se folk i øynene. Det er viktig, sier Paal Lyche, som setter service og kvalitet høyt i sin jobb.
– At vi er alene igjen i Drammen skyldes nok at vi har gjort en god jobb. Vi så i begynnelsen av 2000-tallet at bobiler var en oppadgående trend, ogbilsalget tok seg fort opp igjen etter finanskrisen. Det samme skjedde ikke på vognsiden.
Veteranen Stein husker at det var «kjøpefest” på nesten hele 70-tallet. Spesielt fra 1970-1978 gikk vognene som varmt hvetebrød.
– Det har liksom gått i 7-årssykluser. I 1970 solgte vi 230 nye vogner, i 1983 var tallet nede i 93, mens det var som lavest i 1993, forteller Paal, som har greie på statistikken.
– I dag er salget mer stabilt, noe som skyldes at vi har et større volum. I fjor solgte vi 355 enheter, hvorav 169 vogner. Vi passerte også 15.000 solgte enheter siden starten i 1962. Med en snittlengde på 6 meter pr. enhet så blir det ganske mange kilometer med vogner og bobiler, sier Paal.
Det ble også ny omsetningsrekord i fjor med 76 millioner kroner. Idag er Campinggården en sunn bedrift med 14 ansatte og et solid overskudd på 3- 3,5 millioner i året.

Det begynte med Sprite-vogner på Åssiden for 50 år siden. Her et bilde fra Campinggårdens 50-årige historie.

Vil øke på bil

– Vi kommer til å øke på bobil. I dag er vi for store på vogn, i fjor var det totale salget 47 prosent nye vogner og 8 prosent nye bobiler. Men vi er for store på vogn til å satse bare på bobiler, sier Paal Lyche.
Pappa Stein er litt urolig for en del av utviklingen på vogn-markedet.
– De nye spikerteltene har gjort at folk bytter vogner mer sjelden enn tidligere. Hobby har innført en 5-årsgaranti som gjør at mange Hobby-eiere bytter like før de har hatt vogna i fem år. Idag holder Campinggården til i moderne lokaler like ved innfartsveien til Drammen når du kommer fra Oslo. Du har helt sikkert sett firmaet om du kommer denne veien.
Og de forbereder seg for et skikkelig jubileum.
– Vi har allerede hatt ei uke i Egypt med alle ansatte og deres familier. Men i sommer blir det stor jubileumsfest, forteller Paal. Han fører selv familietradisjonene videre i Campinggården som tredje generasjon.

Dette bildet er fra slutten av 80-tallet. En ung Pål Lyche til høyre og ved hans side pappa Stein og mamma Wenche.

På 60-tallet var konkurransen om kundene hard i Drammen-området

Bestefaren – som var en eksentrisk herre – mente dette var en god idé, men det var ikke så lett å få den bankaksept som måtte til. Datoen for kjøpet av de ti vognene var den 29. april, så derfor anser Campinggården at det er selve jubileumsdatoen.
– Det første året solgte han 12 vogner, fyller Paal på, og pappa Stein, som var med tidlig legger til:
– På den tiden kostet vognene rundt 6.000 kroner, idag er den dyreste vogna vi har en Fendt Brillant til 369.000! Campinggårdens første lokale lå på Åssiden i Drammen. På 60-tallet var konkurransen om kundene hard i Drammen-området med 7-8 forhandlere på banen. I dag er det bare Campinggården igjen.
– Vi fortsatte med Sprite, men de forsvant jo inn i CI-konsernet etter hvert. En stund hadde vi også to butikker til, én i Stokke og én ved travbanen i Drammen som solge Cabby og Kip, husker pappa Stein Lyche. Mot 1980 ble tyske Wilk aktuelle.
– De hadde bedre pris, og fra 1984 fikk vi agenturet for Hobby. De har vi solgt fra 1985 til idag. Vi har også hatt Polar, Sävsjö og Solifer, men de gikk ut hos oss i 1995. I dag har Campinggården blitt en storselger av bobiler. De satser mest på franske Rapido.
– Vi begynte med litt bil på 80-tallet. Da handlet det om Hobby 600, men så kom bankkrisen i 1987, og markedet forsvant, sier Stein.
I 1990-1992 solgte man noen Pilotebiler, men fra 2009 har Camping - gården satset på Rapido.
– Rapido har det produktsortimentet vi var på jakt etter, og det var et av de merkene som var mulige å få, sier Paal Lyche, som i vår også kommer til å få inn luksusmerket Morelo fra Tyskland.

Les mer om Campinggården her

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden