Investerer for fremtiden
Stor produksjon
Dethleff produserer mer enn tre ganger så mange bobiler som campingvogner. De nøyaktige tallene for sesongen 2011/12 er 2646 vogner og 8493 bobiler. Det er flere nyheter på 2014-modellene, men et viktig grep er å innføre ESP som standard på alle nye bobiler fra Dethleffs. Systemet som skal hjelpe til med å få kontroll på et kjøretøy som har fått skrens eller sleng blir nå mer og mer vanlig også på bobiler.
2014-nyheter
For 2014 utgår Globe S-serien og erstattes av Trend i en alkove og en delintegrert modell. Advantage-modellene gjennomgår en total forandring: Det blir tre planløsninger som T og I-modell med 2,3 l 130 hk motor.
Magic Edition-serien er også slanket da Magic Globe 4T utgår. Magic Edition T og I finnes kun i en Black og en White-versjon. Globe 4 finnes nå kun som en selvstendig modellserie, som riktignok har fått en «makeover» både utvendig og innvendig.
En nyhet er Esprit T/I modellserie, som tilsvarer en Advantage fra 2013. Den er byget på AL-KO høyt rammechassis. Esprit kommer også som Comfort T/I/A dobbeltgulvs-serie på AL-KO lavrammechassis, tilsvarende Esprit fra 2013.
Utvendig får alle Dethleffs bobiler et nytt emblem på fronten og en ny bue på sidene som skal understreke bobilenes dynamiske utseende. I 2014 vil det kun bli to bomiljøet per modellserie, unntaket er Advantage og Magic edition som kun har ett bomiljø. Alle dobbeltbunn-bilene til Dethleffs kan nå leveres med Alde-varme.
Norsk spesial
I 2014 tilbyr Dethleffs to kompakte Norway Edition kampanjemodeller. Det er helintegrerte Globebus I2 med dobbeltseng og I4 med enkeltsenger. Interiøret er i lys tredekor kalt Calva Apfel. Motoren er 2,3 liter og det er forsterkede fjærer på forakselen og aluminiumsfelger. Det er mye standardutstyr i pakkene: Markise, sykkelstativ, gulvvarme og støtteben. Begge modellene går under 3.5 tonn-grensen.
Magic Edition
2014-modellene av Magic Edition har fått en ansiktsløftning, endret interiør, nytt romslig dusjrom med skyvedør. Og ikke minst har modellene vært på slankekur. Totalt snakker vi om en vektreduksjon på 70 kilo for T-modellene og hele 135 kg for I-modellene. Det er godt nytt som kommer lasteevnen til gode.
Bakpartiet har fått flere deler, og er derfor mer reparasjonsvennlig. Innvendig høyde er 195 cm. Magic kan i 2014 fås med Alde varmtvanns gulvvarme, så modellene blir mer egnet for vinterbruk. Det er også mulig å få ekstrautstyr som vifte på kjøkkenet og Trumas digitale panel med mange nye funksjoner. Taket er i GFK og det er montert ekstra 230V stikkontakt i garasjen. I tillegg til standard ESP er det også ASR som er et anti-spinn system. Hill-holder skal sørge for problemfri bakkestart, hydraulisk bremseassistent samt Load Adaptive Control for å kontrollere bobilens lasteforhold under kjøring.
Advantage All In
Advantage er kompakte bobiler opp til 7 meter lange. De fås både som helintegrerte (I) og delintegrerte (T), og alle er registrert for under 3,5 tonn. Modellene er fullt utstyrt som standard med blant annet ryggekamera, oppvarmede sidespeil, airbag, sykkelstativ, flatskjerm, markise og aluminiumsfelger. Det er også separat dør for fører. Advantage T5871 er den minste modellen og er velegnet til to som reiser alene. T6511 er 6,86 meter lang og er enkeltsengvarianten i Advantage-serien. Sengene kan utvides til én stor dobbeltseng som ekstrautstyr. T6701 er 6,96 meter lang og har dobbeltseng på langs.
Campingvogner
Dethleffs satser på «norske pakker» på utvalgte vogner også. Det er Nomad 560 FMK, 560 FR, 560 RET og 560 RFT. Alle fire modellene kommer med flere utstyrspakker som standard. Det betyr dusj, elektrisk gulvvarme, aluminiumsfelger, kjøkkenvifte med mer. Det er også mulig å få vannbåren Alde gulvvarme. Har du ønske om å få enda mer skreddersydd løsning kan Camper og Komfort-klassen utstyres med ulike «Norgespakker». Myggnetting i døren er nå også standard på alle Dethleffs campingvogner.
Sikkerhet
Alle Dethleffs vogner produseres på AL-KO chassis og med deres friksjonskobling. Nytt av året er at AL-KO ATC (tilsvarer ESP) er standardutstyr på alle Dethleffs campingvogner. ATC gjør det samme for campingvogner som ESP gjør for biler. Sleng på vogna er den store skrekken for alle campingvognførere, elektronikken i ATC vil registrere slike bevegelser og bremse hjulene individuelt til vognen igjen oppfører seg stabilt. I tillegg benyttes det nå GFK/glassfiber på alle tak som gjør de haglsikre. Tidligere har Dethleffs brukt aluminium, nå er det kunststoff som gjelder, og fordelene er bedre beskyttelse mot snø og hagl og motstand mot fukt. Det er også nye ryggekameraløsninger tilgjengelig i flere prisklasser.
Markedet
Det har det siste året vært en vanskelig situasjon i Europa for bobil- og caravanbransjen som har vært preget av nedgang i salget. Det samme gjelder for Dethleffs som har hatt en nedgang på 4,5 prosent fra 2646 produserte campingvogner til forventet 2525 vogner i 2012/2013 (august til august). En tilsvarende reduksjon er det også på bobiler, totalt snakker vi om 4 prosent, fra 8493 til 8169 produserte enheter.
Rimelig alternativ
Sunlight eies og produseres av Dethleffs. Modellene har en enklere utførelse, og er ment å friste nykommere med et lavere prisbilde. Bobilene og campingvognene produseres på Capron fabrikken i Neustadt.
Modellene T68 og T69 kommer nå på lavt rammechassis. Dette er to modeller som er meget aktuelle for Norge.
Modellene har PVC skipsgulv, bomulltrekk på sengene som kan tas av og vaskes i 60 grader. Sunlight har som nesten alle andre produsenter gjennomgående led-lys og indirekte belysning. Nytt av året er det at baksetepassasjerene har fått regulerbare nakkestøtter. Det finnes også muligheter for å få en femte sitteplass i T68 og T69. Nytt på 2014-modellene er at badet er uten vindu, noe som blant annet gir mulighet for større speil.
Sunlight har en litt annen markedsføring, og prøver spesielt å gjøre seg attraktive for de yngre kjøperne.