Din Fritid 2-2025

Se en videosmakebit fra utgaven HER!
Din Fritid med bobil & caravan er i 2025 i sin 30. årgang, hele veien med inspirasjon, nyheter og hygge - til våre viktige lesere!
Årets andre utgave på 84-sider er hos abonnentene senest uke 11.
Din Fritid er i 2025 ikke i løssalg. Er du abonnent (papir eller digitalt) kan du laste ned en komplett elektronisk utgave av magasinet i PDF-format, det gjelder også flere årganger med eldre utgaver. Usikker på hvordan du gjør det? Les mer her.
Ikke abonnent? Send oss en epost (klikk her) eller ring 9623 4343, så ordner vi det!
I midten av januar ble den 40. utgaven av Florida RV Supershow arrangert. Vi var på plass for å ta temperaturen på Nord-Amerikas bobilmarked og se om vi kunne se noen trender.
Nordlandsporten er et ikonisk landemerke ved fylkesgrensen mellom Trøndelag og Nordland. Vi tok oss en rast der i sommer.
Med tre køyesenger er det ikke noe å lure på hvem som er målgruppen for Hobby Excellent Edition - 650 KMFe. For å understreke det hele har den 2,5 meter brede vognen to sittegrupper, en til barna og en til de voksne.
Carthago er kjent for å lage premiumbobiler. Testens treakslede chic e-line på nærmere ni meter er ikke toppmodellen, men likevel et skikkelig flaggskip. I denne praktiske testen har vi testet soverom, bad, kjøkken og ikke minst kjøreegenskapene i en fabrikkny 2025-modell.
To uker, 2584 kilometer, nye omveier og spektakulære utsiktspunkt. Olivia og jeg hadde tidenes sommer.
Jeg fikk tilbringe et knapt døgn i en av Aldes testbiler for å oppleve deres splitter nye dieselvarmer, Compact 4000 D. Bilen er en Adria Twin bybobil. Det passet meg perfekt siden jeg nylig har tilbrakt en lengre periode i en Adria Twin med en Webasto dieselvarmer. Så jeg har en fersk og sammenlignbar referanse.
Daglig leder Lars Martin Ludvigsen fra Heistad Bil Caravan AS forteller til Din Fritid at de ønsker å erstatte manuell fuktkontroll til fordel for automatisk fuktmåling fra Avara Moist. – Automatisk fuktmåling er fremtiden, sier han.
Enten du skal innrede din egen campingbil eller bare vil ha en vegg hvor du kan henge fra deg masse greier, så er løsningen til Cargo Clips spennende.
Når man snakker om amerikanske bobiler, er det lett å tenke på bobilbusser på 10–12 meter med en gigantisk dieselmotor bakerst og overdådig innredning. Men det finnes mange bobiler med mer beskjedne mål. Her er en av de jeg festet meg ved under mitt besøk på Florida RV Supershow i Tampa.
Den tekniske interessen begynte i ung alder, blant annet i form av radiostyrt modellfly. Som ungdom var det motorsykkel som gjaldt, og turene ble lengre og lengre. Etter en mc-tur på tre måneder ble han lei av å pakke telt. Truls festet da blikket på naboens campingbil og har siden vært bobilfrelst. Siden den gang har Truls bygget mer enn 1000 campingbiler.
Dette er første gangen jeg er i Udine. Men jeg bruker ikke lang tid på å finne parkering til min bybobil. Den gamle bymuren gjør det lett å orientere seg. Og det går ikke mange minuttene før jeg sitter med en kaffekopp ved byens imponerende torg.
Miramare er langt mer enn et slott. Her det kafé, en herlig park og museer. Plassen er et trivelig sted å reise til. Her kan du sitte på en benk, du kan studere de mange ulike plantene eller du kan fordype deg i plassens rike historie.
Er du i Italia er et av høydepunktene maten. Den italienske matkulturen er rik og ulike regioner har sine unike spesialiteter som trygt kan anbefales.
Jeg kjører ut fra Udine og nordover på A23. Dette er en reise fra det flate landskapet til de dramatiske fjellene i de juliske Alper i Italia. Det sprutregner, og det skal sies at jeg ikke er så veldig optimistisk til dagens planlagte høydepunkt.
Trieste er på mange måter en av Europas mest imponerende havnebyer, med sin storslagne arkitektur og åpne storslagne plasser. Samtidig er andre deler av byen ganske så intim med smale gater og trivelige lokale kaféer og barer.