Prototype på brenselcelle-bobil
Mercedes-Benz bruker ikke bare krystallkulen når de skal se inn i fremtiden. Nå har de bygget en bobil-prototype av sin Sprinter-modell kalt Sprinter F-CELL. Bobilen byr på teknologi som har null utslipp, og er siste nytt i den tyske produsentens eDRIVE VAN-strategi. Det betyr i praksis varebiler og bobiler egnet for langkjøring og med null lokale utslipp.
Brenselcellens drivaggregat gir også fordelene ved rask tanking og lav systemvekt, noe som gjør den egnet for bobiler og nyttekjøretøyer.
Volker Mornhinweg, leder av Mercedes-Benz Vans, forteller til aboutcampbtob.eu:
– Potensialet i denne teknologien er ubestridet. Det gjelder fremfor alt forholdsvis større varebiler med behov for lang rekkevidde og kortsiktige tanketider. Vår analyse viser at brenselcellen kan representere en fornuftig ekspansjon av drivlinjens oppstilling på en rekke forskjellige modeller. Både på kommersielle og private arenaer. Concept Sprinter F_CELL gir et innblikk i fremtidens muligheter.
Concept Sprinter F-CELL er drevet med batteri- og brenselceller med en elektrisk effekt på 147kW og 350 Nm dreiemoment. Tre tanker under karosseriet lagrer hydrogen nok til å gi en radius på ca 300 km. Rekkevidden kan forlenges til 500 km hvis nok en hydrogen-tank monteres. Batterikapasiteten gir en rekkevidde på opp til 48 kilometer.
En bobil er den perfekte demonstrasjonen av hvor praktisk denne teknologien er for ombygginger ettersom brenselcellen er plassert på forsiden, og brenseltanker i underkonstruksjonen, slik at løsningen ikke går ut over kjøretøyets lagerplass, forteller Mercedes.
I 2019 vil Mercedes tilby elektriske modeller på tvers av alle sine kjøretøyer. Det er ikke bekreftet når, eller om, denne brenselcellemodellen vil bli introdusert og tilgjengelig for kjøp.