Dobørste eller innsjø?
Trodde du Bolmen bare var den obligatoriske dobørsten som alltid havner i handlekurven når du er på IKEA? Neida, nå vil svenskene at vi skal vite at det er en innsjø, vakkert beliggende i Småland. Og dette er bare en av destinasjonene de ønsker å "ta tilbake".
Bolmen, Järvfjället, Skärhamn, Kallax og Toftan. Verden har lenge undret seg over møbelgiganten IKEA sine produktnavn. De svenske navnene kan oppfattes som både merkelige, og vanskelige å uttale. Det folk ikke vet, er at bak mange av produktnavnene ligger det virkelige steder i Sverige som er verdt å besøke. Nå ønsker Sverige å invitere verden til å oppdage disse svenske perlene bak de merkelige produktnavnene.
Hver dag lener folk seg tilbake i Ektorp-sofaen, tar en kaffe ved Ingatorp-bordet og skaper litt ekstra hygge i høstmørket ved å tenne kubbelyset Hemsjö. De morsomme svenske navnene på de kjente produktene er derimot ikke tatt ut av intet.
Gjennom satsingen «Discover the Originals» ønsker Sverige å skape engasjement rundt destinasjonen bak produktene, og med litt humor vise «originalene» - altså stedene - bak noen av IKEAs internasjonalt kjente produktnavn.
– I Sverige er vi stolte av IKEA, og på en måte kan man si at de hjalp oss å gjøre svenske destinasjoner verdenskjente gjennom stedsnavnene de lånte til produktene sine. Nå ønsker vi, med varme og glimt i øyet, å vise originalene bak produktnavnene og invitere verden til å oppdage hele Sverige, sier Nils Persson, Chief Marketing Officer, Visit Sweden.
Kampanjen presenterer 21 steder hvor du kan besøke alt fra vikingmonumenter, pittoreske byer, slott og sølvgruver til å prøve padling, hundekjøring, fluefiske og isbading.
Ett av disse stedene er innsjøen Bolmen, som ligger vakkert til i Småland, ikke langt fra Agunnaryd der IKEAs grunnlegger Ingvar Kamprad vokste opp. Her har besøkende gode muligheter til å nyte den vakre naturen gjennom kanopadling, tur- og sykkelstier, samt bær- og sopplukking. Som en del av satsingen vil Bolmen nå lansere et nytt slagord: «Bolmen - mer enn en IKEA dobørste».
– Vi setter pris på at IKEA oppkalte et produkt etter den vakre innsjøen vår, og at dette nå synliggjøres globalt av Visit Sweden. Men, nå vil vi, sammen med Visit Sweden, vise verden at Bolmen faktisk er mye mer enn et produkt du vasker toalettet med. Det er et utrolig vakkert sted som vi, lokalbefolkningen, elsker. Nå ønsker vi å invitere hele verden til å besøke vår vakre, uberørte natur med samme varsomhet som oss, og nyte det krystallklare vannet, sier Magnus Gunnarsson, formann i Smålands Sjøfartsrike og kommunalråd i Ljungby kommune.
Andre steder som trekkes frem i kampanjen er:
• Järvfjället i Lappland, som byr på storslåtte naturopplevelser for de som er på jakt etter tur- og skiløyper i kombinasjon med Lapplands unike dyreliv.
• Den pittoreske fiskerlandsbyen Skärhamn, på øya Tjörn, hvor man kan nyte fersk sjømat daglig og oppleve internasjonal kunst på Nordiska Akvarellmuseet.
• Kystsamfunnet Kallax i Norrbotten, hvor man kan tilbringe lyse sommernetter med midnattssol ute på vannet, eller på en av de tusenvis av småøyene i nærheten, eller ta del i Sveriges “duftende” kulinariske opplevelser på byens årlige “sursildfester”.
• Og sjøen Toftan i Dalarna, hvor man kan padle hele veien til gården til de trendsettende og anerkjente kunstnerne Karin og Carl Larsson i nærliggende Sundborn.