Fotball drar turister
I forbindelse med at Tyskland skal arrangere fotball EM til sommeren, forventes det en økning av besøkende på 4%. Dette basert på forhåndsbestillinger av hotell og fly.
Fotball-EM holder til i ti tyske byer, deriblant Berlin, München, Hamburg, Køln og Frankfurt i juni og juli. Det tyske turistbyrået (DZT) regner med at de ti stadioene til sammen vil huse 2,7 millioner besøkende, og at til sammen 7 millioner vil befinne seg i ulike fansoner og offentlige visninger utenfor stadiene. I løpet av de 22 spilledagene tilbyr de 10 vertsbyene et omfattende program til fotballfans og internasjonale besøkende.
Fra mesterskap til langsiktig turisme
Den tyske turistnæringen forbereder seg samtidig på å bruke EM til å markedsføre Tyskland som et reisemål også etter fotballturneringen.
– Nå vil vi presentere Tyskland som en verdensåpen, fredelig og bærekraftig reisedestinasjon, sier Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge.
– Arrangørbyene har moderne stadion, rike kunst- og kulturprogram og de har gode togforbindelser.
Etter verdensmesterskapet i Tyskland 2006 steg Tyskland til førsteplass på indeksen Anholt Ipsos Nation Brands Index. Siden har Tyskland vært blant topp tre. Anholt Ipsos Nation Brands Index måler 60 land sine omdømmer på ulike områder, deriblant turisme.
– VM forbedret utenlandske turister sitt inntrykk av Tyskland som reisedestinasjon, sier Joelle Janz. - I løpet av EM-perioden ønsker vi å benytte den internasjonale oppmerksomheten for å fremheve vårt mangfoldige turisttilbud og dermed styrke Tysklands omdømme som en førsteklasses reisedestinasjon.
DZT lanserte i 2023 kampanjen «Stay a Little Bit Longer» for å få turister til å være på lengre besøk, og dermed møte klimautfordringene til turistnæringen. I forbindelse med EM oppfordrer de turister til å bli i Tyskland utover kampdagene ved å rette oppmerksomhet mot turisttilbudene i byene som skal arrangere kamper. Allerede i forkant av det store sportsarrangementet trekker GNTB oppmerksomheten til til det internasjonale publikum til EM-byene og det brede spekteret av turistattraksjoner i omgivelsene for å inspirere gjestene til å bli lenger enn kampdatoene. Den egene siden på DZT sin nettportal European Football Championship 2024: get to know the host cities - Germany Travel samler temaspesifikt innhold om alle arrangementsstedene. Den vil informere om tyskernes fotballentusiasme og den tyske fan-kulturen.