Høydepunktene
Her får du et knippe av det vi mener var noen av høydepunktene på CMT-messen i 2018.
Bürstner: Satser på atmosfæren
Bürstner hadde ingen direkte nyheter å vise frem på messen, men understreket sitt engasjement for den hjemmekoselige atmosfæren de ønsker å skape i sine produkter.
Carthago: Liner-for-two
Carthagos store nyhet på messen var første modell i en ny serie. Hvem som er målgruppen trenger man ikke lure på - navnet Liner-for two sier det meste. Modellen, med tilleggsnavn 53, som ble lansert i Stuttgart, er første ut i den nye serien med kun to sengeplasser, men desto mer komfort. Senkesengen i front med langsgående senger, den innebygde skaptrappen, og skillevegger gjør det mulig å lukke av for førermiljøet. Komfortfølelsen er høy, og det er ingen tvil om at det er hentet inspirasjon fra de kjente liner-produsentene.
Høydepunktet er rundsitter-sofaen med mulighet for at to kan ligge og se på TV samtidig, takket være en motorisert modul på enden av sofaen. Mange vil også sette pris på nærheten til kjøkkenet. Her har du mulighet til å være en del av fellesskapet selv når du kokkelerer. Hoved-TVen på 40” er skjult bak et skap, og kan heves og senkes elektrisk. Det er også en skjerm på soverommet.
I garasjen er høyden egentlig for lav for tradisjonelle sykler. Det har Carthago løst med to grep. En fordypning i garasjegulvet ved forhjulene samt en finurlig mekanisme for å få løftet deler av taket i garasjen. Det gir akkurat høyde nok for å få plass til styret og gjør at man kan trille inn to normalt store sykler. Og har du investert i relativt tunge el-sykler kan du kjøpe en skinne som Carthago leverer som ekstrautstyr, og som gjør det langt enklere å få på plass tohjulingene.
Carthago kaller selv bobilen på 7,8 meter lengde for kompakt. Og ser du på konkurrerende modeller med samme løsning har de grunnlag for påstanden, men dette er en bobil som likevel er lenger enn snittet. Modellen leveres på Fiat Ducato med AL-KOs lavrammechassis.
Challenger: Spesialmodell med spesialfarge
Challenger markerte seg på messen med en spesialutgave med nytt utvendig design i fargen grafitt. Modellen har fått navnet Graphite 358EB, og har en tradisjonell interiørløsning med frittstående dobbeltseng på 190x160 cm. Dette til tross for at EB normalt står for einzelbetten, altså enkeltsenger, på tysk. Uansett er dette en rask modell på 7,19 meter og med Fords 170 hesters motor. Trigano-gruppen og Challenger er glad i Ford, og nå selges deres bobiler på Ford chassis i alle land med fem års garanti. Det er usikkert om modellen kommer i salg i Norge.
Concorde: Rundsitter
Den tyske luksusprodusenten Concorde har lenge hatt modeller med rundsittere, og det finnes flere virkelig lekre løsninger med en helt spesiell nærhet mellom sofa og kjøkken. Det gjelder også den nye løsningen på Carver 791 RL, hvor den ene enden på u-sofaen møtes av den langsgående kjøkkenbenken. Treverk og fargevalg er forholdsvis konservativt i sitteområdet, mens kjøkkenet i helhvitt ser friskt og moderne ut. I front er det senkeseng med langsgående senger og godt med plass. I midtpartiet er det baderom og dusj, med omkledningsmuligheter og skapplass. 791 RL er en attraktiv luksusmodell for to personer.
Dethleffs: Fold-out og køye
Tyske Dethleffs viser at de mener alvor når de hevder å være familievennlige. Campingvognen C´joy 480QLK skal være markedets minste og letteste køyesengmodell. Serien, som består av rimelige og lette vogner, har fra før tre modeller som alle har tre sengeplasser. De to minste modellene, 390QSH og 410QL, har samme tverrstilte dobbeltseng som nye 480QLK. I tillegg har 480-modellen som sagt køyeseng, og sittegruppen kan også res opp – noe som gir overnattingsmuligheter for hele seks personer. Målene er (bredde x lengde x høyde) 212x596/706x261 cm. Det er stor lagringsplass under senga, med adkomst utenfra gjennom luke i veggen.
Dethleffs andre nyhet er foreløpig kun presentert som en studie, og dermed ikke mulig å bestille ennå. Det er snakk om en såkalt fold-out. De fleste kjenner til slide-out - dette er den manuelle økonomi-varianten. Ved å åpne en luke bak på vogna C´go 515RE kan man få en ekstra soveplass med 70 cm bredde. Først må du bruke et par minutter på å montere støttebein, og tette teltdukkonstruksjonen som brukes i veggene på den kreative løsningen. Men når det er gjort har du en overraskende stabil soveplass. Vi testet ut senga selv, og den imponerte med sin stødighet. Dethleffs’ tanke er at løsningen i fremtiden skal kunne leveres som ekstrautstyr på utvalgte modeller.
Eura Mobil: Ny variant
Topp-modellen til Eura Mobil heter Integra, og ble lansert i helt ny utgave i våres - etter lang tids produktutvikling. Først kom de to utgavene 890QB (dobbeltseng) og EB (enkeltsenger). Så ble 700EB lansert på høstens Caravan Salon-messe. Nå er en helt ny modell i samme serie klar: 700HB, hvor HB står for heckbett. Det vil si at det er en tverrstilt dobbeltseng helt bakerst.
Følelsen av å være i en toppmodell er til stede på samme måte som på storebrødrene, når du slår deg ned i sittegruppen eller står ved kjøkkenet. Men her snakker vi om en bobil som kun er 7,15 meter lang. Interiørløsningen bak skiller seg ut: Du går gjennom det tverrstilte badet, som har skyvedører i begge ender, for å komme til soverommet. Og da skjønner du hvor Eura Mobil har spart inn plassen sammenlignet med de andre modellene: Soverommet er svært trangt. Og enten synes du det er koselig eller så opplever du det klaustrofobisk. Vi opplevde det siste, og tror norske kunder heller vil velge luftfølelsen som en noe lenger enkeltsengløsning gir.
Eriba: Verden er i farger
Et fargerikt innslag på messen var Eriba Touring Troll 530 med spesialutgavene Rockabilly og Ocean Blue. Slike designprodukter kan gjøre campinglivet mer attraktivt for nye målgrupper. Vi ble fascinert, og har gjort en minitest på modellene. Les mer på side 68.
Hymer: Suppleringsmodell fra Hymer
I høst lanserte Hymer en ny linje i sin B-klasse: SupremeLine. De første modellene i lettvektserien med henholdsvis enkeltsenger og dobbeltseng heter B-SL 704 og 708, og er 7,79 meter lange. Nå kommer oppfølgeren 674, som med sine 7,39 meter er noe kortere. Her får du ikke separat dusj, som på de to storebrødrene - men interiørløsningen er ellers veldig lik. B-klassen har vært en solid suksess fra Hymer helt siden den ble lansert i 1981, og det har aldri vært så mange modeller å velge blant i denne serien.
Roller Team: Familiebobil med futt
Vi ser at den stadige veksten i bobilmarkedet gjør at det blir flere og flere bobiler som har spesifikke modeller tilpasset målgruppen. På CMT slår Roller Team et slag for familien med sin spesialutgave av Auto Roller Special Edition 295M.
De kaller selv alkovemodellen for en utgave med futt. Hvor denne futten kommer fra vites ikke, men modellen er relevant for familier inntil fem personer. Innenfor den 6,99 lange bilen er det seks sitteplasser og en stor garasje. I tillegg er alkovesengen romslig, og det er tverrstilte køyesenger på bakveggen. Spesialutgaven er utstyrt med ryggekamera, solcelle og automatgir - og det hele tilbys til en spesielt gunstig pris, ifølge produsenten.
Westfalia: Campingbiler
Westfalia har lang erfaring med campingbiler. De har en stadig voksende egenproduksjon av bybobiler med spesielt høy kvalitet og vinteregenskaper, og har nå etablert en ny fabrikk for denne egenproduksjon. Størst volum har produsenten på innredningsjobber fra Mercedes (Marco Polo). Nå har Westfalia også fått tilsvarende jobb for Nissan på deres modell NV300 Michelangelo. Campingbilen vil ikke få den reduserte bobilavgiften i Norge, slik tilfellet også er med Marco Polo og VW California, men det er mulig at Ford Westfalia Nugget Plus er stor nok. Vi har kontaktet Ford i Norge for å vite om de vil ta inn modellen. Vi har foreløpig ikke fått svar, men at det er et spennende produkt er det ingen tvil om.