En rose du ikke vil ha
Det har vært en kraftig økning i steinsprutskader de siste årene, så vær fink til å holde avstand til bilen foran. Det vil både frontruta, lakken og lommeboka di sette pris på.
Tall fra Finans Norge viser at antall steinsprutskader øker kraftig. I 2000 var det 122.178 innmeldte glasskader, mens tallet for 2020 var 260.981 innmeldte tilfeller.
– Sammen med hestehoven blomstrer også rosene i frontruten nå på våren. Men steinsprut er blant de skadene på bilen din som er ganske lett å unngå. Det handler ganske enkelt om å holde avstand til bilen foran og om å være varsom rundt kryss og andre påkjøringer, sier Jan Harry Svendsen som er rådgiver i NAF.
Vinterdekk fanger opp småstein
Våren er høysesong for glasskader og steinsprut. Myke vinterdekk fanger opp småstein og grus som har samlet seg gjennom vinteren, og når farten øker løsner steinene og slynges avgårde som prosjektiler.
– Dersom man ligger for tett inntil bilen foran vil selv en liten stein ha kraft nok til å lage betydelige glasskader. Resultatet kan bli at man må bytte ruten dersom den sprekker. Også lakkskader er vanlig, og følgeskadene av det er rust, sier Svendsen.
NAF har noen klare anbefalinger dersom du får skade på bilen som følge av steinsprut.
– Får man en steinsprut er det smart å reparere skaden så raskt som mulig. Det er i mange tilfeller gratis om man har kasko eller del-kasko. Lar man derimot skaden utvikle seg slik at ruten sprekker, er det en skade som kan utløse en egenandel, sier Svendsen.
Lakkskader kan repareres
Han anbefaler også at man tar en ekstra kikk spesielt på panseret og i området rundt frontruten for å se etter steinsprut.
– Skrap vekk eventuell rust med en liten kniv og fyll såret med en lakkstift, da hindrer du rust og kostbare følgeskader, sier Svendsen.