Trafikksikkerhet: Vannplaning | Din Fritid
Trafikksikkerhet

Vannplaning

Været er mildt sagt skiftende, og det regner og snør om hverandre i store mengder. Dette fører til mengder av vann i veibanen, og stor fare for vannplaning. Dette er ikke å spøke med!

Med høye brøytekanter og gjensnødde sluk, danner det seg store vanndammer i veiene. Da er det viktig å følge godt med.

– Du vet ikke hvor dyp vanndammen er, og om farten er for høy kan du få vannplaning på bilen. Styring og kontroll forsvinner når bilens dekk ikke får kontakt med asfalten og surfer på vannet, sier Sødal.

– Senk gjerne farten mer enn du tror er nødvendig når du oppdager store vanndammer i veibanen. Da unngår du vannplaning, fortsetter han.

Dype vanndammer kan også skade bilen din. De fleste biler er ikke laget for å kjøre i dypt vann.

– Tar du sjansen og kjører ut i en vanndam som er dypere enn du trodde, kan det gi kostbare skader på bilen din, advarer Sødal.

– Er du i tvil kan det faktisk være lurt å stanse opp og sjekke vanndybden. Men pass opp for annen trafikk, sier NAF-rådgiveren.

Vekslende vintervær på bilturen

Vinteren har vært utfordrende i hele landet og skal du på en lengre biltur må du være forberedt på det meste av vær og føreforhold. Du kan starte i mildvær og bare veier, så kommer det vanndammer, før du kan oppleve is og snø innen du er fremme ved reisemålet. Vær særlig oppmerksom på det som kalles underkjølt regn.

– Regn som fryser på bakken til is kan være vanskelig å oppdage og er det verste føret å kjøre på. Det ligger som en tynn glasur over veibanen og er veldig glatt. Så det gjelder å følge godt med, sier Nils Sødal.

Husk nødvendig utstyr

NAF oppfordrer de reisende til å ta forholdsregler og ha riktig utstyr i bilen når værforholdene er utfordrende. Varme og tørre klær, pledd eller varmefolie, spade, kjetting eller snøstrips, refleksvest, vann og drikke samt førstehjelpsskrin kan komme godt med om du skal over en fjellovergang og det blir kolonnekjøring eller omkjøringer.

– Om du blir stående fordi en vei er stengt eller det har skjedd en ulykke vil det fort bli kaldt i bilen nå på vinteren. Samtidig kan det ta tid før hjelp kommer frem og man kan risikere å bli stående lenge. Sørg derfor også for at elbilen er fulladet og at du har full tank dersom du kjører en bil med bensin- eller dieselmotor før du skal over en fjellovergang, sier Nils Sødal.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden