Historiske Tabbert: 70 år med premium | Din Fritid
Historiske Tabbert

70 år med premium

Takket være at Alfred Tabbert som 45-åring startet å produsere campingvogner, kunne produsenten i 2023 feire hele 70 år. Men historien starter ikke med en vogn.

Tabbert etablerte allerede i 1934 møbelfabrikker og chassisproduksjon i Bad Kissingen og Schweinfurt. To timers kjøretur øst for Frankfurt. Det var i 1953 at Alfred kom opp med idéen om campingvogna Ideal. Det ble laget en prototype av denne, som viste seg å slå an. Fra mange år som produsent hadde Alfred Tabbert erfaring med effektiv serieproduksjon. På kort tid ble han en vellykket caravan-pioner i en nasjon som virkelig var i ferd med å få øynene opp for det å feriere og reise rundt i Europa.

Tre serier

Allerede i 1957 hadde Tabbert tre vognserier, og i 1962 var Tabbert med som utstiller på den aller første Caravan Salon-messen. Da hadde Tabbert hele 14 ulike modeller i programmet. De var preget av variert materialbruk, men med samme praktiske design og kvalitet. Navnene kan kort oppsummeres som glamorøse, eller hva sier du til vognseriene Comtesse, Markgraf, Kurfürst og Grandseigneur?

I 1959 produserte Tabbert deler i Mottgers i Hessen. Men lokalene ble raskt for små. Tabbert ekspanderte kontinuerlig og i 1971 kom et høydepunkt: 9300 vogner rullet ut av fabrikklokalet. Spesielt på tandemakslede vogner hadde Tabbert en sterk posisjon. På slutten av 70-tallet utvidet Tabbert produktporteføljen med bobiler. I 1997 slo Knaus og Tabbert seg sammen, og det nye hoveeierselskapet heter selv i dag Knaus Tabbert Group GmbH. De etablerte seg i Jandelsbrunn, mellom grensene til Tsjekkia og Østerrike.

En kvart million

Millenniumskiftet var preget av optimisme fra Tabberts side. Totalt hadde merket produsert 250 000 vogner, siden de ble etablert. Det ble feiret med nyvinningen T@b. Den dråpeformede vogna er ikke bare til salgs fremdeles, den er stadig meget populær, forteller produsenten. Kanskje det skyldes kombinasjonen av en klassisk vognløsning med et moderne design?

2004-nyheten Paganini var et viktig skritt, da serien representerte en moderne sofistikert stil. Ti år senere vakte nyheten Cellini oppsikt. Blant annet som første tyskproduserte vogn med elektrisk slide-out. Interiørdesignet har de siste årene blitt mer rendyrket og enklere i formen, selv om vi tør påstå at nettopp det gjør at luksusfølelsen i dagens vogner er mer til stede enn noen gang.

Alfred Tabbert døde 65 år gammel, i 1973. Yngre kollegaer kalte ham gjerne «Don Alfred» på grunn av hans lederegenskaper. Dagens Tabbert-ledelse lover at hans kvalitetsstempel skal bli solid ivaretatt, og forteller at selskapet selv i dag gjerne siterer Albert: – Alle som tenker progressivt, må huske å også inkludere tradisjon.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden