: Campingtur til Pyreneene 2003 - del 2 | Din Fritid

Campingtur til Pyreneene 2003 - del 2

Vi har mange ganger passert Pyreneene på vei til eller fra Spania og Portugal, men hver gang har det vært øst eller vest for det egentlige fjellmassivet Pyreneene. Da vi i 2002 så sykkelrittet ”Tour de France” la vi merke til det flotte landskapet oppe i selve Pyreneene, og det var med på å inspirere oss til denne turen. I tillegg er Andorra en av de få Europeiske stater vi ikke har besøkt. Turen ble gjennomført med Land-Rover samt en Hymer Nova 530 campingvogn.

Den 16. juni

Vi pakket sammen og forlot campingplassen uten problemer selv om det er veldig trange forhold på stiene. Vi kjørte til Cahors og fortsatte til Sauveterre la Lémance og videre til Camping Moulin du Périe der vi ble svært så vennlig mottatt. Vi fikk en velkomstdrink og ble grundig informert og vist på plass av en veldig sjarmerende ung jente. Hun fikk overtalt oss til å delta i fellesmåltidet om kvelden. Kveldsmåltidet ble i selskap med engelskmennene, som det var mange av på plassen og vi hadde det hyggelig. Jeg betalte for serveringen til campingvertinnen som presenterte seg som Anne-Marie Baudot, hennes mann het forøvrig Henri Baudot.

Den 18. juni.

Vi har valgt å dra til Cahors i dag, da det er torvdag på onsdager. Der er så mange spennende ting å se og smake på. Jeg prøvde en deilig Armagnac som vi imidlertid ikke ofret penger på (selv om den smakte himmelsk). Vi prøvde også en pølse som var ”slottstappet” eller hva man nå kaller det når det er snakk om pølse, den tok vi en snabb av, men prisen var nok litt i overkant av hva en slik pølse vanligvis koster. Veldig spesielt for Cahors er vistnok fontenene deres som alle har stråle med blått vann, noe som så veldig snodig ut. Etter torvbesøk i Cahors spiste vi på Bistro Gambetta som ligger på torvet i byen.

Vi fikk en deilig stor porsjon salat med foie gras og røkt andebryst som smakte deilig med en god rødvin til. På hjemveien kjørte vi forbi broen Pont Valentré som i Cahors går over elven Lot. Deretter fortsatte vi langs Lot til Château Caïx. Det er det vinslottet som eies og drives av prins Henrik og som kongehuset for øvrig bruker som ferieresidens. Det ser ut til å være et veldig veldrevet vinslott, vi smakte på noen av hans årganger og bestemte oss for årgang 1997 som vi kjøpte litt av, vi må jo støtte de fattige vinbøndene.

Den 22. juni

Vi er i dag inne på den fjerde dagen med enorm varme, temperaturen er oppe i 30 - 35 grader i skyggen og langt over 40 grader i solen. Det er godt at det er et svømmebasseng å kjøle seg ned i. I kveld er det barbeque aften i campingplassens restaurant, som vi har meldt oss på til. Den ble avholdt ute ved badesjøen, og det var fri vin- og salatbar og så ble det grillet grillspyd med diverse kjøtt samt kyllinglår og pølser, deretter var det kaffe, alt i alt en herlig aften der det ble snakket engelsk som fellesspråk.

Den 23. juni

Vi kjørte en forholdsvis kort tur i omegnen bare for å se på noen av de små sjarmerende byene, men vi fikk også en stor opplevelse. Best som vi kjørte dukket det opp et enormt stort slott. Det viste seg å være Château de Biron. Vi kjørte nærmere og avla et besøk på slottet. Slottet har vært eid av familien Biron i mer enn 800 år, men er nå i offentlig eie og er blitt flott restaurert. Slottet eller mer korrekt borgen var aktivt med i 100 års krigen i perioden 1337 – 1453. I den perioden var den vekselvis besatt av franskmenn og engelskmenn. Stedet er virkelig et besøk verdt. Om kvelden var vi på besøk hos en dansk familie som bor i en av plassens faste ”høyvogner”.

Den 25. juni

Så flytter vi fra denne ellers deilige campingplassen, som vi helt sikkert vil vende tilbake til på et senere tidspunkt. Da vi forlot campingplassen fikk vi en flaske vin som souvenir.
Underveis til neste campingplass tok vi en pause ved en liten unnselig veikro. Det var et sted der det sto en del vogntog og vår erfaring tilsier, at når yrkessjåførene stanser, da er det sikkert et godt og billig spisested. Det ble litt av en opplevelse å spise der. Vi satte oss ved langbordet der sjåførene satt, og straks kom den eldre (gamle) damen som drev restauranten med dagens suppe og en flaske av husets rødvin samt et brød. Det var god husmannskost og vi hadde egentlig fått mer enn nok mat.

Neste rett skulle vi bare forsyne oss av fra buffeten. Det var pateer, forskjellige pølser, blandet salat, friske østers og en del annet. Så kom hun med enda en flaske rødvin og forsøkte å få avsetning på en hovedrett til oss, der det kunne velges mellom andebryst, beefsteak og annet som vi ikke forsto (vi kan jo ikke fransk), men vi takket nei, noe som var uforståelig for henne. Hun kom så med fruktfatet med frisk frukt og et fat med forskjellige oster, og så var det bare å grabbe innpå. Vi avsluttet med et par kopper kaffe. Denne middagen var dagens rett til standardprisen 10 euro, alt inklusiv. Vi fortsatte deretter mot Marennes, men innen Marennes svingte vi av mot St. Just til Séquoia Parc, som er en Castel Camping, altså en campingplass anlagt på området rundt et slott.

Den 26. juni

Vi kjørte en tur ut til Îl d’ Oléron. Det er Frankrikes nest største øy, som vi har vært på før, men vi ville ut og se igjen øya og spesielt områdene med østers.
Vi kjørte ut langs østersruten, altså ”Route des Huîtres”. Det var lavvann da vi kjørte utover, så vi kunne se østersmarkene med alle stativene og plastsekkene med østers. Rundt lunsjtid gikk vi inn på Chez Mamelou, som ligger på østersruten, her fikk vi hver et dusin østers og en flaske vin rose. Det var deilig igen å kunne frotse i østers til en rimelig penge. Etter middagen kjørte vi til øyas sydkyst der det er en fortreffelig badestrand. Til kveldsmat kjøpte vi et par dusin østers med hjem i campingvognen.

Den 30. juni og 1. juli

Et par dager med veldig vekslende vær, mye regn og vind, men vi var da en tur ute for å se på byen Brouage som er en festning der ingen hus er blitt bygget utenfor festningsmurene. Det er en festning som i 1627 – 1628 ble brukt som base under beleiringen av La Rochelle. Byen er også kjent for stedet dit kong Ludvig den 14 forviste sine elskerinner. Kongen selv overnattet i byen på vei tilbake fra sitt eget bryllup, han bodde i det værelset der hans elskerinne hadde bodd. Det var ellers en interessant by å se på, spesielt fordi den står uforandret fra fortiden.
Og så hentet vi et dusin østers og en kilo muslinger. Vi er nå oppe i 88 østers på deling.

Den 2. juli

Vi pakket sammen for det er ikke vær til noe annet. Det kommer stadig mange regnbyger. Vi kjørte over Rochefort, La Rochelle, Nantes og Rennes. Deretter kjørte vi til en campingplass som fortsatt tar ”Camping Cheque” , nemlig Camping Domaine des Ormes som er en slottscamping der 800 plasser er anlagt i slottsparken, det vil si at det er vel noe sånt som et par tusen gjester her, hvorav mange er barn så her er ordentlig liv. På vei hit hadde vi pauser på et par rastepladser og hver gang traff vi et par av de engelskmennene som vi var mye sammen med for et par uker siden. De er nå på vei hjem til England. De skal ta ferjen fra Caen i kveld. Det er pussig å møte kjente her.

Den 3. juli

I dag har vi et stort prosjekt! Vi setter opp forteltet. Vi pleier ikke å bruke fortelt, men til vår nye campingvogn har vi kjøpt et Isabella Ambassador fortelt. Det er noen problemer med oppsetting av forteltet for vi har jo en fastmontert markise, og da er det ikke mye plass til å dra teltet gjennom skinnen og takstengene kan heller ikke festes på konvensjonell måte, det krever montering av øyer utenpå markisekassen. Den største jobben var likevel å montere gardinene, det var mange små plastdingser som skulle klemmes på. Vi fikk opp teltet og puslet det meste av dagen med det, men som det kan ses på bildet er det ikke helt i orden ennå, men det ble det.

Den 4. juli

I dag skal vi ha et gjensyn med Cancale, der vi var et par ganger for to år siden og har ofte snakket om våre opplevelser med østersspising på moloen og vår østersvertinne som vi handlet med hver gang vi skulle ha østers. Vi kom fram til byen og fant en parkeringsplass og vår østersdame var der fortsatt, så vi fikk et dusin østers hver og satt på kanten av moloen og spiste dem, det er som om de smaker aller best på dette stedet. Jeg var en lang tur ute i østersmarkene for å se på at det ble arbeidet med østersdyrking. Til kvelds spiste vi på en av de talløse restaurantene som finnes i Cancale. Vi fikk selvfølgelig alle havets delikatesser og til det en herlig Sancerre hvitvin som er det merket jeg foretrekker når det står hvitvin på menyen. En deilig dag i Cancale er slutt for denne gang, undres om vi kommer tilbake? Vi har nå delt 136 østers.

Den 5. juli.

En stille dag på campingplassen. Har vært rundt for å se hvordan det ser ut. Her er fiskemuligheter, men det ser ikke ut til at det er mye fisk å får. Her er masser med golffasiliteter, hesteriding og alt mulig annet. Vi var en tur i baren der de hadde deilig irsk øl og så spiste vi håndpizzaer.
Om kvelden var det framføring av musicalen Oliver på utendørsscenen, den var hovedsakelig tilrettelagt for barn.

Den 6. juli

Vi tar en tur til byen Sankt Malo. Sankt Malo er mest kjent for sin bymur som er helt inntakt, og for sine gamle sjøfarere samt de kongelig utnevnte pirater. Man kan gå på bymuren hele byen rundt, en tur som gir et godt innblikk i byen. Byen har også et stort antall restauranter. Vi benyttet oss av en av dem og fikk en haug muslinger, som er en populær rett her i byen. På vei hjem kjøpte vi et dusin Cancaleøsters til kveldsmat, vi tok også med et par runde og flate østers for å prøve dem. De er veldig dyre i forhold til vanlige østers. Regnskapet sier nå 151 østers i alt. På campingplassen avsluttet vi kvelden med en stor konsert foran poolen og et mektig festfyrverkeri, og det var godt over tusen som sto omkring poolen og så på.

Den 11. juli

Etter noen dagers fullstendig avslapping ved poolen på campingplassen, er det tid til for å komme hjem til lille Danmark igen. Vi har utsatt hjemturen noen ganger nå pga. det alt for gode været, men nå går det ikke lenger, dessverre. Så vi må videre, vi skal jo hjem for å holde avtaler i slutten av juli. Vi kjører ut mot nordvest og kommer ut til den Engelske Kanal. Vi har tidligere vært i Yport og har gode minner derfra, så vi kjører mot Camping Municipal La Chênaie, som vi finner igjen uten problemer. Det er en kommunal plass som ikke har fasiliteter lik de som vi har vært vant til på de campingplassene som er tilknyttet ”Camping Cheque” ordningen, men det har vi egentlig heller ikke behov for. Camping Cheque ordningen har vi vært godt fornøyd med, da det gir mulighet for camping til en veldig gunstig pris.

For stadig å minnes siste gang vi var her, kjørte vi langs strandveien til Etretat der vi skulle ned på en strandrestaurant og ha muslinger naturell. Kysten her ved Etratat utgjøres av bratte klipper av kritt, som er blitt formet gjennom tidene. Det er blant annet en klippe som ligner en elefant med snabelen ned i vannet. Klippene bærer også preg av annen verdenskrig da det er bygd forsvarsverker inn i klippene.

Den 12. juli

Når vi nå er så nær Fekemp må vi inn å se Bénédictiner klosteret. Det er her at Bénédictiner Likøren ble oppfunnet og fortsatt produseres. Vi var rundt i klosteret, som hadde mange interessante ting i museet som er innredet i klosterets lokaler. Klosteret inneholder også en utstilling av alle de kryddere som benyttes i produksjonen av Bénédictiner Likør, disse krydderiene ble presentert i flotte relieffer med gode beskrivelser om hva det var og hvorfra krydderet kom. Rundturen ble avsluttet i produksjonsområdet der det var uante mengder med likør til lagring, og det var en markant duft av krydder.

Og så kom man endelig til avslutningen på rundturen, der man kunne få en smaksprøve, og var ikke det nok, kunne man kjøpe diverse drinker. Og før vi forlot klosteret var det mulighet til å kjøpe flasker. Vi kjøpte en Bénédectiner B B som vi gleder os til å nyte når vi kommer hjem.

Den 13. juli

Vi forlater Frankrike. Vi har valgt å benytte litt mindre veier, som er mye mer interessante å kjøre på sammenlignet med motorveiene. Vi forlater i løpet av dagen Frankrike og kommer så over på motorvei i Belgia. Vi hadde sett oss ut en rasteplass ved landsbyen Nazareth. Det viste seg å være et utmerket valg for her var det henvisning til, at man kunne campe på gressarealene i inntil 24 timer, noe som vi benyttet oss av, og det var en utmerket overnatting.

Den 14. juli

Vi fortsetter langs motorveiene gjennom Belgia og kommer inn i Holland. Vi legger merke til at det er en enorm byggeaktivitet langs motorveiene. Det ser ut til, at de er i gang med byggingen av hurtigtogjernbaner som tilsynelatende skal følge motorveiene og sikkert skal ta noe av trafikken på motorveiene noe som også er nødvendig, men litt av et prosjekt. Vi kjører til Arnhem der det tilsynelatende er mange campingplasser. Vi kjører inn på den første vi møter så det blir på Recreatiecentrum Honinggraat vi skal oppholde oss de neste fire dagene.

Den 15. juli

Vi var i dag ute for å handle inn og fikk litt av en opplevelse. Vi kjørte inn til det første supermarkedet vi fant, som var et Makro supermarked. Det var ikke mulig å finne inngangen og en forespørsel til en som tilsynelatende var kunde der, fant vi ut at det var hva vi i Danmark kaller Metro altså nærmest en en gross forretning. Han vi hadde snakket med ville veldig gjerne hjelpe oss, så det endte med at han skaffet oss et endags medlemskap og så kunne vi komme inn og gjøre storinnkjøp. Vi kom ved utgangen til å aktivere tyverialarmen fordi vi manglet den siste kontrollen og gikk ut av feil dør. Vi fikk handlet inn stort og det til en rimelig penge samt en ekstra opplevelse. Om kvelden var det fest på campingplassen.

Den 17. juli

Vi har i dag vært inne i byen Arnhem, som jo hovedsakelig er kjent for slaget om broen ved Arnhem under annen verdenskrig. Det var en bro som var av stor betydning både for tyske og allierte styrker, derfor ble den ikke ødelagt, men det var voldsomme kamper om herredømmet over broen. Byen er ellers en ny og moderne by med enormt mange restauranter, så det var enkelt å finne et sted for en kopp kaffe.

Den 23. juli

Opphold i og omkring Flensborg. Blant annet besøk på Hansens Bryggeri der man kan få deilig nybrygget øl. Vi var også hos Flegaard for å foreta litt innkjøp av drikkevarer før turen gikk hjem til Danmark.

Hjemme igjen

Etter opphold på Camping Willemoes i Assens, Vejle Camping og Bøsøre Strand og Feriepark er vi endelig hjemme onsdag den 13. august. Kilometertelleren står nå på 60.555 km. I alt kjørt 6.975 kilometer.

En fantastisk tur, og ikke en sånn man glemmer raskt. Og hvem vet hvor turen går neste gang…