Test Hymer B 644 - Overklasse (2003-modell)
Med fare for å erte på meg importør, forhandlere og en mengde Hymer-eiere kaster jeg ut påstanden: bobiler av typen integrert Hymermobil er oppskrytt! Men for å få satt tingene i rett perspektiv må du lese videre. Vi ser på Hymer B 644.
Jeg har stor respekt for Erwin Hymer. Han var en pioner på syttitallet i Europa da han utviklet sine bobiler, ikke minst for konstruksjonen av karosseriene. Han var en trendsetter og kopiert av mange andre. Mens konkurrentene oppover på åttitallet fortsatt bygget bilene som om det var en campingvogn, sveiset Hymer kraftige stålskjelett til sine integrerte biler. Men når de startet med sine alkovemodeller, Hymercamp ble de tvunget til å lage vanlige sandwichpåbygg av hensyn til prisen, her kjempet de på lik linje med de andre produsentene. Likevel har lang fartstid og etter hvert solid økonomi gjort det mulig for Hymer hele tiden å ligge foran konkurrentene. Og det har gitt dem en image som ligger oppunder skyene. Dette er til en viss grad fortjent, men jeg mener det har tatt litt for mye av. Jeg har tidligere sagt at du får det du betaler for. Men det er nok mulig Hymer er i stand til å gi deg litt mer enn de andre.
Solid bil
Hymer B644 er en, la oss si ordinær bobil til rundt 650.000,-, mens det ypperste er S-klassen til over en million. Ser vi bort fra navnet er det som skiller bilen fra andre bobiler først og fremst at den er integrert og har et spesialchassis. Sistnevnte er et samarbeid mellom Hymer og Al-Ko og er et rammeverk, inndelt slik at det gir effektive rom for tanker, reservehjul, bagasje m.m. Hvis du gjorde det til vane å kikke under skjørtene på campingbiler ville du finne en masse dødplass. Denne plassen er her utnyttet i full høyde. Så til førerhuset, undertegnede har etter flere alkovebiler, hatt integrert bil med senkeseng i syv år, men er nå tilbake til alkovebil. Et integrert førerhus tar seg flott ut og det er romslig. Men jeg foretrekker alkovesengen, og innser at bilfabrikkens førerhus er bedre konstruert, sikrere og mer kurant å reparere. Det hele er selvfølgelig en smakssak, men mitt inntrykk er at halvintegrerte biler vinner terreng.
Utvendig
Nesten som forventet finner vi hvitlakkert glatt aluhud og diskret dekor utvendig. Bilen tar seg godt ut og stilen er velkjent Hymer. På høyre side finner vi gasskasse for 2x11 kg gass, en stor luke til garasjen bak (140/107x210xh120cm), to vinduer og inngangsdøren. Venstre side en mindre luke til garasjen og to vinduer. På begge sider er det luker i skjørtet til oppbevaringsrom i chassiset. Vinduene fra Birkholz er integrert i veggen lik vinduene fra Seitz og ser bra ut. Lik hele fronten er bakveggen formstøpt i glassfiber.
Vi går inn
Gulvet befinner seg 72cm over bakkenivå. Den elektriske trappen med to trinn fordeler dette bra, så innstigningen går greit. Vel innenfor finner vi til venstre kjøkkenbenken, kjøleskapet med TVskap over, garderobeskapet og bakerst dobbeltsengen. På motsatt side, sittegruppen for fire og toalettrommet. Møblenes dekor er pæretre og skapdørenes rammer og bord- og kjøkkenbenkens kanter er laget i tre. Førerhuset har egen inngangsdør på førersiden, og setene kommer fra Isringhausen. Heve- senkesengen (130x189cm) fungerer greit og stikker ikke utenfor førerhuset. Fri høyde over madrassen er 73cm og madrassens tykkelse er 13cm (fjærkjernemadrass) med fjærende trespiler under. Det er en ikke stengbar ventil på veggen og ellers finner vi en stige og sikkerhetsnett. Dobbeltseng: To trinn fører opp til dobbeltsengen som ligger over garasjen. Sengens mål er 198x134cm og fri høyde over madrass er 87cm. Her måler madrassen hele 15cm og også denne sengen har fjærende trespiler under madrassen. Lufting besørges av to vinduer og takluke. Da madrassen kommer litt opp på vinduene skal det plasseres et brett foran hvert vindu når man sover. Dette for at rullgardinene ikke skal ødelegges. Bortsett fra en lampe oppunder taket mangler leselys.
Kjøkken
Kjøkkenbenken (120x53xh90cm) inneholder en rad med tre dype skuffer, ved siden av, bestikkskuff og under et dobbeltskap med avfallsbøtte. Kjøleskapet (Elektrolux RM 6505, 135 ltr. med fryseskap og AES) er plassert til høyre for benken. Tre kokebluss og dobbel vaskekum tar det meste av plassen på benken. To overskap med hyller er utstyrt med lys og avtrekksvifte, videre sørger et vindu for lufting. Toalettrom: Badet (103x80xh187cm) kan deles av til et dusjkabinett (83x63xh187cm). Det gjøres ved at veggen med speilet og vasken svinges til siden og dekker den delen av rommet hvor toalettet og skapene befinner seg. Nok en veggplate på innsiden av døren svinges ut og dekker resten av åpningen og kabinettet er ferdig. Vannspruten går rett mot døren og jeg vet ikke hvor tett denne er, men ideen er god, en må bare holde øye med hvor vannet tar veien. Innredningen er en typisk plastinnredning og toalettet av typen PP C200. Spotlights i taket gir nok lys og skapplassen er tilstrekkelig. Innredningen gir ikke plass for noe vindu så lufting besørges av en takluke. Rommet er praktisk innredet og alle gjøremål fungerer greit.
Sittegruppe
Sittegruppen består av to tosetere og bord (90x65cm). Den bakre benken har to trepunkts belter og den fremre et trepunkts og et hoftebelte. Da vanntankene ligger nede i kjelleren er begge benkene ledige for oppbevaring av bagasje. Omgjordt til seng blir målene 122x195cm. Under kjøring er det altså sitteplasser til seks personer med belter, dessuten er det sengeplass til seks. Dermed er det duket for at bilen registreres for seks personer, men da må man spise i to skift da sittegruppen ikke rommer mer enn fire personer. Til nød kan en barnefamilie på seks reise med bilen men det blir langt mer komfortabelt om man begrenser seg til fire. Videre viser det seg at det stort sett er par som kjøper bilen og dermed er det plass i massevis. Bilen kan og leveres med L-sittegruppe istedenfor firerdinetten. Da blir det bare en sitteplass i sittegruppen med trepunktsbelte i kjøreretningen og bilen blir registrert for tre personer totalt. Garderobeskapet (60x60xh135cm) står mellom kjøleskapet og dobbeltsengen. Under er kombivarmeren Truma C6002 plassert. En takventil i skapet gir god lufting i forbindelse med varmen fra ovnen under.
Vinteregenskaper
Som nevnt ligger begge tankene isolert og oppvarmet i kjelleren. Gulvet under tankene er riktignok bare 16 mm tykt med en isolasjon på 10 millimeter. Om dette holder i streng kulde vites ikke. Men problemer med innvendig trinn og hjulkasser finnes ikke og da gjenstår bare førerhuset. Rundt fronten finnes en del kuldebroer og disse bør pakkes inn for å unngå kulderas. Det er i allfall ingenting som hindrer deg i å prøve vintercamping med denne bilen, det viktigste er tatt hånd om.
Teknikk og konklusjon
For noen år siden kom flere og flere bobiler med dobbelt gulv. Men det slo liksom ikke helt igjennom. Her er kjelleren bygget sammen med chassiset og gulvet innvendig kommer ikke høyere enn Fiats orginale chassis. Jeg må motstrebende innrømme at systemet er genialt. Men det hadde vært greit å vite hvor mye jobb det er å skifte tankene om det oppsto feil på disse. Bilen er i Norge typegodkjennt med en totalvekt på 3900 kg. Det gir en nyttelast på 925 kg som er meget bra. En hake ved biler over 3500 kg er som de fleste vet, EU-kontroll hvert år og maksimalt tillatt hastighet på 80 km i timen. Dette gjelder også autobahn i Tyskland! Det lar seg heller ikke stikke under en stol at Hymer kan integrerte førerhus. Her har de lang fartstid. Det hender slike førerhus ser litt hjemmelaget ut, men ikke her. Bortsett fra den snedige dusjløsningen, skiller ikke interiøret seg vesentlig ut fra mange andre biler. Varmesystemet er “som vanlig “ Truma C6002 og vannsystemet har senkepumpe av typen tandempumpe (dobbel) som er en Hymerspesialitet. Kjøper du en halvintegrert bil av “simplere” merke, men med samme motor og planløsning, kan du spare bortimot 200.000,- kroner. Men integrert førerhus og dette chassiset presser prisen opp. Og mange er villige til å betale nesten 650.000,- for en slik integrert Hymermobil. Og de angrer ikke heller.