Test: Elnagh Marlin Slim 5: Dusinvare (2005 modell)
Elnagh tilhører italienske SEA Spa gruppen og er et gammelt og innarbeidet navn i Norge. Marlin tilhører en rimeligere serie, mens for eksempel Joxy er litt mer påkostet med bl.a. bedre vinteregenskaper. Vår bil kan dermed sies å være en førstegangsbil for to peroner uten behov for vinterlige utfordringer.
Utvendig
Utseendemessig skiller ikke Marlin Slim seg ut fra andre biler i klassen, halvintegrert og med hvit glassfiberhud med litt frisk dekor. Går vi rundt bilen finner vi på venstre side tre vinduer (sittegruppe, kjøkken og seng bak), luke for 2 x 11 kg gass og luke til bagasjerommet under sengen. På høyre side er det to vinduer (bad og langsgående sofa) og inngangsdør og bak, et vindu over seng. Vinduene er av den utenpåliggende typen, med andre ord rimelige vinduer og de kommer fra Polyplastic. På taket er det kun en takluke og en lufteventil på toalettrommet. En titt under bilen viser at bodelen hviler på Fiats lavtbyggende varbilgulv. Ellers finner vi her reservehjulet, spillvannstanken og batterikassen for bodelsbatteriet (tilgjenglig ovenifra).
Vi går inn
Et innvendig trinn er senket ned i skjørtet på bilen og for å nå hit må du skritte 40 cm tilværs. Med andre ord, et utvendig trinn hadde vært nyttig. Innenfor er det 20 cm videre opp til gulvet. Døren er en enkel platedør, men solid utført. Vel innenfor finner vi til venstre kjøleskapet med TV hylle over, garderobeskapet og bakerst toalettrommet. Ved siden av dette og framover: dobbeltseng, vinkelkjøkken og sittegruppe. Møblene har en lys varm dekor og utførelsen virker grei, men i likhet med noen av konkurrentene er helhets inntrykket for møbler og tekstiler noe kjedelig. Sikkert helt uinterresant men i underkant av dørene i overskapene fant vi synlig treverk, ellers bare tredekor.
Disse dørene er buet mens skapskroget er flatt slik at dørene “gliper” på hver side. Men disse dørene sitter nokså tett slik at det ikke synes, dessuten gir det lufting i skapene.
Kjøkken
Kjøkkenbenken i vinkel (100 x 54/ 100 x h 93 cm) må avgi plass til gasskassen og skapplassen er dermed noe amputert. Men kjøleskapet er som tidligere nevnt plassert på motsatt side slik at benken rommer det viktigste. Historisk er det at denne bilen er den første vi presenterer uten Elektrolux kjøleskap. I enkelte modeller har Elnagh valgt et skap fra konkurrenten Thetford og typebetegnelsen er N145. Det er et 140 ltr. Skap med SES (tilsvarer AES, automatisk energivalg). Skapet har et volum på netto 134 ltr. hvorav frysedelen utgjør 23 ltr.. Videre har benken tre bluss, nedfellt med glasslokk og kum uten lokk. Det er to overskap, av utstyr for øvrig: lampe, vindu og bilens eneste takluke.
Bad:
Toalettrommet (87 x 99 x h 188 cm) har separat dusj (55 x 86 x h 188 cm). I denne typen biler hvor toalettrommet er anbrakt ved siden av dobbeltsengen, er det normalt ganske trangt og her merket jeg straks at det var litt romsligere. Interiøret er hvit plast og det er rikelig med speil. Lufting besørges av takventil og vindu. Sistnevnte har opalt glass men ingen gardin. Er det mørkt ute og lyst inne kan du utenfra lett se hva som foregår innenfor (skygger). Det lille overskapet (uten hylle) og skapet under vasken er begge i minste laget. Dusjen er bra fuget, men dusjforhenget er for kort.
Seng
Madrassen i sengen bak har en lengde på 196 cm. Men fra madrassen og framover til du møter veggen (klesskapet) er det 9 cm. Det betyr at sengen med enkle midler kan forlenges til 205 cm. Bredden er 126/ 105 cm, så dette er sengen for de lange og slanke. Skrur du av en polstring på sideveggen øker bredden 4 cm, men da hindres luftsirkulasjonen forbi madrassen. Madrassen er 10 cm tykk og ligger på fjærende trespiler. Hele sengerammen kan vippes opp og gir tilgang til bagasjerommet (135 x 130 x h 58 cm) og kombiovnen (Truma C3402). Over sengen er det overskap, to vinduer og en lampe. Garderobeskapet måler 58 x 49 x h 152 cm. Når det ikke er behov for denne hengehøyden hadde det vært fint med en løs hylle nederst. Under skapet ligger komponentene til elektroinnstallasjonen.
Sittegruppe
Sittegruppen inkluderer setene i førerhuset. Med toseteren bakenfor bordet og toseteren på langs blir det god plass til seks personer. Av ukjente årsaker er sittehøyden gulv/ overkant sittepute 56 cm, slik at mange vil sitte å dingle med bena! Bordet varierer i bredde fra 60 til 71 cm og ved hjelp av et ileggsbrett kan lengden økes fra 95 til 150 cm. Bakre sittebenk er utstyrt med et trepunktsbelte og et hoftebelte. I benken er det rom for bagasje. Sidebenken inneholder vanntank (115 ltr.) og trykkpumpe (Aqua 8). I følge brosjyren skulle sittegruppen kunne omgjøres til seng med målene 215 x 120 cm, men dette var det ingen av oss som fikk til.
Sittegruppen inkluderer setene i førerhuset. Med toseteren bakenfor bordet og toseteren på langs blir det god plass til seks personer. Av ukjente årsaker er sittehøyden gulv/ overkant sittepute 56 cm, slik at mange vil sitte å dingle med bena! Bordet varierer i bredde fra 60 til 71 cm og ved hjelp av et ileggsbrett kan lengden økes fra 95 til 150 cm. Bakre sittebenk er utstyrt med et trepunktsbelte og et hoftebelte. I benken er det rom for bagasje. Sidebenken inneholder vanntank (115 ltr.) og trykkpumpe (Aqua 8). I følge brosjyren skulle sittegruppen kunne omgjøres til seng med målene 215 x 120 cm, men dette var det ingen av oss som fikk til.
Teknisk
Teknisk sett er bilen enkelt utført. Påbygget er bra utført, bortsett fra at skjørtet i nederkant er laget i spinkel plast. Vinduene er av en enkel utførelse og vi kunne ha tenkt oss flere takluker og utvendig trinn. En varmluftdyse i sittegruppen er for lite. Kjøleskapet gir plusspoeng. Bra nyttelast.
Vinteregenskaper
Dette er ingen vinterbil. Uisolert spillvannstank uten oppvarming gir problemer. Videre ligger avløpsrøret fra dusjen i oppoverbakke under bilen slik at den danner en vannlås og fryser straks temperaturen kryper under null. Det er for få dyser for varmluft, en i sittegruppe, en i trinn, en på bad, en mot førerhus, en under seng (bagasjerom) og en ved siden av seng. Sistnevnte dyse ligger trangt til mot badedøren og rett over ligger termostaten. Som vanlig er også førerhuset et problem. Så litt nattefrost går greit men ikke kulde over tid.
Gjør det selv
Om reisen gikk sørover ville jeg montert tre takluker til: Bad, dobbeltseng, sittegruppe. Så ville jeg montere et utvendig trinn, gjerne elektrisk. Bedre leselamper over sengen ville også vært bra. På badet ville jeg montert en rullegardin, laget et lengre dusjforheng og i det minste laget en hylle i det lille skapet. Til vinterbruk kan mye gjøres, men det første er flere luftdyser, særlig i sittegruppen. Termostaten bør flyttes lengre unna varmluftsdysen under. Isolere spillvannstanken og tilføre varmluft ovenfra (tanken ligger under bagasjerommet).
Konklusjon
Bilen er bra bygget, men den er enkel og litt mangelfullt utstyrt. Som nybegynnerbil for to personer er den godt egnet. Men er du godt vant fra før er ikke dette tingen. Det burde kanskje vært med et par takluker mer i prisen.
Tekniske data
Pris: 485.000,-
Basisbil: Fiat Ducato 15
Motor: 2,8 JTD
Understell: Originalt lavtbyggende
Akselavstand: 370 cm
Utvendige mål: 668 x 230 x h 265 cm
Totalvekt: 3400 kg
Egenvekt: 2580 kg
Nyttelast: 745
Senger: bak, 196 x 126/105 cm,
sittegruppe:?
Toalettrom: 87 x 99 x h 188 cm
Dusj: 55 x 86 x h 188 cm
Kjøkkenbenk: 100 x 54/ 100 x h 93 cm
Kjøleskap: Thetford N145, 140 ltr.
M/fryser
Varmeanlegg: Truma C3402, 3400watt
Bagasjerom: 135 x 130 x h 58 cm,
Luke: 119 x 43 cm
Dieseltank: 80 ltr.
Friskvannstank: 115 ltr.
Spillvannstank: 85 ltr.
Gass: 2 x 11 kg
Bodelsbatteri: 100 Ah
Sitteplasser under kj. : 4
Annet: 6 vinduer utenpåliggende, 1 takluke, en takventil bad, tre trepunkts- og et hoftebelte, et bagasjerom m/utv. luke