: Test: Challenger 311 - Volumklasse (2004 modell) | Din Fritid

Test: Challenger 311 - Volumklasse (2004 modell)

Challenger 311 er fabrikkens siste tilskudd til de typiske “mor og far” bilene. Halvintegrerte biler, hovedsakelig innrettet for to personer og med senger bak.

Varianten hvor stolene i førerhuset kan svinges rundt og benyttes ved sittegruppen vinner terreng og gjør at uttrykket “halvintegrert” blir mer korrekt. Fordelene med denne typen bobiler er at førerhuset benyttes maksimalt og det originale førerhuset eruansett best hva sikkerhet og tekniske løsninger angår. Bilene er kompakte bortsett fra lengden som skyldes ønsket om komfortabel seng i vanlig sengehøyde. En ulempe er dårlig isolert førerhus. Av bobilproduserende land tenker de fleste på Tyskland som det største med Italia på andreplass. Frankrike er vel ikke så kjent, men Triganogruppen som produserer Challenger, Chasson og andre merker hører virkelig til de store. Videre er Rapido og Esterel omtalt i dette bladet, en mindre men også høyst oppegående representant for fransk bobilindustri.

Utvendig

Vår bil er typisk nok noe “kassete” i påbygget. Det eneste stedet man kan lage litt bue på linjene er avslutningen over førerhuset. Dette er artstypisk og bilen står ikke på noen måte tilbake for konkurrentene. Det er benyttet polyester (glassfiber) utvendig, ellers er oppbyggingen ganske tradisjonell. Påbygget er plassert på Fiats varebilgulv som gir lavere gulvhøyde og som er et rimeligere alternativ til å bytte understellet til et Al-Ko chassis. Utvendig høyde er 272 cm og det er moderat. Under bilen finner vi altså varebilgulvet i metall som påbyggets isolerte gulv hviler på. Der dette slutter bak fortsetter det isolerte gulvet (da bobiler har større overheng) og her finner vi gasskassen og bodelsbatteriet nedfelt pluss spillvannstanken (109 ltr.) hengende under. Videre finner vi reservehjulet på undersiden. Bilen er tidsriktig hvit med sparsom dekor. På høyre side finner vi to vinduer (alle vinduer Seitz), bagasjeluke til rommet i sidesofaen (103 x 60 x h 35 cm) og gasskassen for 2 x 11 kg gassflasker. På venstre side tre vinduer og bak et vindu pluss luken til bagasjerommet under dobbeltsengen (79 x 125 x h 52 cm). På taket er det tre takluker hvorav en Heki 3.


Vi går inn

Et innvendig nedsenket trinn gjør det mulig å montere inngangsdøren ned mot underkant av bilens skjørt. Innstigningshøyden fra bakken og opp til dørterskelen er 35 cm som er akseptabelt. Det er dermed ikke nødvendig med utvendig trinn. En tradisjonell platedør med innvendig formet plastkledning med lommer fører oss innenfor til det uisolerte trinnet og etter ytterlige 23 cm tilværs er vi inne på gulvet.

Innenfor finner vi en innredning i varm lys dekor. Riktignok er det ikke mye ekte treverk å oppdrive, men det registrerer de færreste. Til venstre for inngangsdøren har vi en seksjon med blant annet kjøleskapet, videre dobbeltsengen, tvers over for denne toalettrommet, framover på venstre side klesskap, kjøkken og sittegruppe. Umiddelbart kan bare to personer sette seg til bords og spise uten å endre på sittegruppen. Men med litt jobbing blir det plass til seks personer. Det bakre setet er trangt med et noe rett ryggstø og jeg tror nok far vil foretrekke å bruke noen sekunder på å snu førersetet og dermed bruke “sin” stol, selv ved en kort rast. Uansett gir sittegruppen en variabel løsning, og denne sammen med stort kjøleskap, relativt romslig kjøkken, dobbeltsengen og bad med separat dusj er elementer som står på folks ønskelister.

Kjøkken

Nesten hele volumet i kjøkkenbenken (108 x 56/100 x h 92cm) er tilgjenglig for oppbevaring. At det er et vinkelkjøkken gir også brukbar arbeidsflate på benken. Det er tre kokebluss, kum og dryppebrett. Sistnevnte skulle hatt et lokk for bedre utnyttelse av arealet under matlaging. Kjøleskapet (Elektrolux RM 6505, 135 ltr med AES og separat fryseboks) er altså plassert på motsatt side i bilen. Som vanlig kunne jeg tenkt meg mer volum i overskapet, da denne plassen er sårt tiltrengt på kjøk- kenet. I tillegg finnes det en lampe og et luftevindu.

Bad

Toalettrommet (88 x 80 x h 196cm) har separat dusj (ovalt 78 x 60 x h 186 cm). Nok en gang er dette rommet noe trangt, noe som skyldes løsningen med sengen ved siden av. Og nok en gang anbefaler jeg: gå inn, lukk døren og gjør de bevegelser du finner naturlig på et slikt sted. Får du problemer, velg en annen bil. Men er du ikke for storvokst burde det gå greit. Det er hovedsakelig plastinnredning, men skapene har tredekor og det kvikker opp i et ellers sterilt miljø. Dusjen er et plastkabinett med glassdør (selvfølgelig laget av plast). Det er laget slik at fuging skal være overflødig og jeg regner med at alt vannet renner dit det skal. Overskapet og skapet under vasken er ikke direkte store, men bør romme alt småtteri moderne mennesker er avhengige av. To spotlights gir lys og en takluke og et vindu gir luft. På forrige Challenger vi studerte var vinduet av en enklere type uten rullegardin, nå fant vi et Seitzvindu lik resten av bilen, med gardin slik at privatlivets fred er ivaretatt.


Seng

Sengen oppviser som vanlig beskjedne mål (187 x 126/100cm). Jeg bør raskt tilføye at dette er en gjenganger i denne type biler. Planløsningen gir et problem hva bredden angår, men lengden på sengen skulle la seg ordne. Etter å ha studert disse sakene i mange år, er min konklusjon hva sengebredde angår: 130 cm minimum, 140 cm er bra og 150 cm er topp! Jeg har produsert campingbiler av den minste typen i en menneskealder, og der satte vi 190 cm som minimum lengde.Videre burde det være mulig å strekke tærne utenfor i fotenden uten å “møte veggen“. Trangere kår må det ikke være i disse bilene. Her bør heller to meter være minimum.

Det er flere steder jeg kunne ha tenkt meg å innskrenke to – tre centimeter i bilens lengderetning for så å få sengen ti centimeter lengre. Men igjen, er du ikke for storvokst går også dette. Sengekomforten for øvrig er det ikke mye å utsette på, 12 cm madrass på fjærende trespiler. Sengerammen kan lettvint vippes opp og gi tilgang til bagasje og varmeovn (Truma C3402). To vinduer og en takluke gir god lufting og i tillegg til to leselamper er det to spotlights i taket som lyser opp soveværelset. Klesskapet (50 x 53 x h 112 cm ) er plassert over hjulkassen og rommer nederst sikringer og lader, over hengeskapet er det en romslig hylle.


Sittegruppe

Den bakre sittebenken er som tidligere nevnt noe trang og ryggstøet er for rett. Benken er utstyrt med trepunkts belter og er det flere enn to i bilen, blir noen sittende her under transportetappene. Men for to personer spiller det liten rolle. Det variable bordet med ileggsbrett (98/138 x 60/52 cm) er en fin løsning. Sittegruppen kan forvandles til seng med mål 102 x 209 cm, som gir plass til en voksen eller to barn. Foruten bagasjerommet i sidesofaen er vanntanken (130 ltr.) plassert i bakre benk. I førerhuset i front er det et takskap. Sidene over dørene er ikke utnyttet. Forhenget her slutter 10 cm over gulvet og i kaldt vær må det tilleggisoleres.

Teknisk

Tankenes størrelse er på gjennomsnittet (130 og 109 ltr.), vannsystemet hat trykkpumpe Type Fiamma Aqua 8. På forrige Challenger lå avløpslangen til spillvannet i en bue under bilen og dannet en vannlås. Her var spillvannet ført direkte fra innerommet og ned i tanken. Dermed kan spillvannet ikke fryse på vei til tanken. Spillvannstanken var isolert men vi kunne ikke oppdage noen form for oppvarming av tanken. Kombivarmeren Truma C3402 kunne kanskje i Norge vært byttet med C6002, dog skulle den minste langt på vei holde. I borommet er det syv varmluftsdyser og en på badet. I tillegg gir et varmeapparat montert under førersetet varme fra motoren til sittegruppen under kjøring. Videre registrerer vi at store kjøleskap (135 ltr.) med AES (automatisk energivalg) er på vei inn i denne klassen.

Vinteregenskaper

Ved vinterbruk bør spillvannstanken ha en form for oppvarming. Ellers var det innvendige stigtrinnet uisolert. Førerhuset er som vanlig et problem og må tettes bedre ved bruk i kaldt vær.

Gjør det selv

Ved vinterbruk ville jeg sørget for oppvarming av spillvannstanken, i det minste et elektrisk varmeelement. Videre ville jeg lagt bodelsbatteriet opp i bilen da den tynne plastkassen med hull er en kuldebro. Dessuten fungerer batteriet bedre i romtemperatur enn i vinterlig kulde. Gjøres dette må batteriet luftes ned under gulv. Under bordet er gulvet dobbelt og varmluftstilførsel her ville være deilig. Videre kunne varmluftsfordelingen forbedres og overskapene utstyres med flere hyller.

Fakta

Pris: 506.000,- (2,3 ltr.)
527.000,- (2,8 ltr.)
Basisbil: Fiat Ducato 15
Motor: 2,3 ltr. 110 hk, 2,8 ltr. 127 hk
Understell: originalt lavgulv
Akselavstand: 370 cm
Utv. mål: 666 x 225 x h 272cm
Totalvekt: 3.400 kg
Egenvekt: 2.954 kg
Nyttelast: 446 kg
Senger: 187 x 126/100cm, 209 x 102cm
Toalettrom: 88 x 80 x h 196cm
Dusj: 78 x 60 x h 186cm
Kjøkkenbenk: 108 x 56/100 x h 92cm
Kjøleskap: RM6505 135 ltr. AES
Varmeanlegg: Kombi Truma C3402 3400W
Bagasjerom: 79 x 125 x h 52cm bak 103 x 60 x h 35cm foran
Dieseltank: 80 ltr.
Friskvannstank: 130 ltr.
Spillvannstank: 109 ltr.
Gass: 2 x 11kg
Antall sitteplasser under kj.: 4
Annet: seks vinduer (Seitz), tre takluker (en Heki3), trepunkts belter for fire pers., to bagasjerom med utv. luker

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden