Girskift
Da var det greit å ha fire gir til. De dukket opp dagen etter og vi reiste sammen med redusert hastighet til Berlin som var målet. Greit å vite at ikke nødvendigvis hele ferien blir spolert. Bilen ble kjørt hjem etter ferien for egen maskin. Og så meldte spørsmålet seg, hva nå? En ringerunde i Norge viste at de nødvendige delene, eller femtegiret kostet rundt 7.800,- kroner. Videre varte jobben to til tre timer slik at hele operasjonen ville ende bortimot 10.000,- kroner. Flere telefoner til Sverige fortalte at de samme delene kostet ca. 2.900,- svenske kroner (ca.2.600,- norske kroner). Det endte med at delene ble kjøpt i Tyskland til omtrent samme pris som i Sverige og tatt med til Norge. Nå var drevene tilstede, men ikke på plass. I Sverige var det vanskelig å få bukket inn tid for jobben, og i Norge er det ikke populært å oppsøke et verksted med delene under armen.
I en girkasse er det en skvett olje i bunnen som kun de nederste drevene (tannhjulene) når ned i. Når disse går rundt spruter oljen som en dusj rundt i kassen og smører delene. Problemet med Fiaten er at femtegiret bor i rommet ved siden av. For å få smøring hit er det montert en “takrenne” i plast øverst i kassen, som går gjennom et hull i veggen og inn i rommet. Når oljespruten når helt øverst i kassen daler noe oppi rennen og renner gjennom hullet, inn i naborommet og ned på det ene drevet i femtegiret. For at oljen skal nå fra bunnen i kassen og helt opp i takrennen øverst må drevene ha en viss hastighet. Det har vist seg at kjører du med for lav hastighet i femtegir når ikke oljen opp. Det som skjer da er at manglene smøring gir stor friksjon og varme, herdingen i delene i femtegiret blir borte og delene slites ut på kort tid. Hva dette igjen medfører skal vi komme tilbake til. Ekspertene sier: ikke kjør i femtegir under 80 km/t, iallfall ikke over tid.
Gjør det selv
Min kamerat og jeg gjorde det selv. Jeg visste at girkassen ikke måtte ut, og at ved å fjerne et deksel i enden av girkassen kommer femtegiret til syne og dette ligger utenfor resten av girkassen. Det holder å kjøre bilen opp på klosser, eller jekke opp og sette støttebukker under. Eneste problem er at det trengs et spesialverktøy for å gjøre jobben. Å åpne girkasser er noe man vanligvis skal holde seg langt unna, Ved bytte av deler skal aksialklaringer shimses opp og det krever måleutstyr som vi vanlige dødlige ikke er i besittelse av.
Lavere utveksling
Det bør her tilføyes at de to drevene i femtegiret er de samme som byttes ut for å oppnå lavere utveksling. Har du fått problem med at femtegiret hopper ut kan du bytte til lavere utveksling i samme operasjon. Eller vil du endre utveksling kan du i tillegg til drevene bytte ytre sjaltedrev så er problemet med eventuelle slitte deler fjernet.
Under bilen
Nå starter selve jobben. Så kryper vi under bilen. Ta med 13 millimeter pipe og dekslet er av på et øyeblikk. Sett bilen i femtegir og skru av mutteren på det lille drevet (36 millimeter). Mutteren på det store drevet krever spesialverktøy (ikke prøv rørtanga). Denne mutteren er låst med låseblikk som bøyes vekk først. Spesialverktøyet beskrives senere. Skru så helt ut skruen som fester sjaltegaffelen. Når begge mutterne er av trekkes det lille drevet av og det store som består av fem deler pluss noen fjærer og kuler. Så er det verste gjort. Montering skjer i omvendt rekkefølge som det står i verkstedmanualene. Det er lurt å merke seg hvor hardt mutterne sitter slik at man trekker til tilsvarende hardt. Mutteren på det lille drevet skal også låses og bør derfor skiftes. Når begge mutterne er skrudd godt til og låst og sjaltegaffelen er skrudd på plass, skrus dekslet på. Her brukes flytende pakning d.v.s. silikonpakning på tube.
Olje
Denne delen av girkassen ligger høyere en oljenivået slik at man behøver ikke tappe eller etterfylle olje. For å bedre smøringen er det en del av oss som fyller mer olje enn det fabrikken foreskriver. Selv har jeg fylt 2,8 liter istedenfor de 1,8 liter som står oppgitt. Hvor lurt dette er vil tiden vise, jeg vil ikke anbefale det før jeg får mer erfaring. Men “litt” mer enn foreskrevet er sikkert lurt.