: Dometic / Kabe 2006: Extreme makeover på campingvogn | Din Fritid

Dometic / Kabe 2006: Extreme makeover på campingvogn

En gammel campingvogn og en gammel bobil var blant produktene som vekket størst oppsikt på Elmiamessen i Sverige. Men det var nok få som kjente igjen orginalen etter at de hadde gått gjennom Dometics Extreme Makeover.

Alt det gamle ble revet ut av campingvogna

Konseptet Extreme Makeover har slått godt an som TV-serier både når det gjelder plastiske operasjoner og oppussing av hus, blant annet kjent i Norge gjennom Ekstrem oppussing på TV3 med Asgeir Borgemoen. I Sverige gjorde firmaet Dometic, som blant annet produserer vinduer, kjøleskap, komfyrer etc for bobiler og campingvogner, sin versjon av Extreme Makeover, ved å innby til en konkurranse der en bobil og en campingvogn ble pusset opp etter alle kunstens regler. Resultatet ble presentert på Elimamessen i september.

Nye vinduer og dør settes inn i vogna

Vant konkurranse

Konkurransen var åpen for bobiler og campingvogner produsert mellom 1995 og 2001, og det kom inn en rekke søknader til Dometic. Valget falt til slutt på en Kabe campingvogn og en Elnagh bobil. I løpet av sommeren gjennomgikk vogna og bobilen en forvandling som gjør det vanskelig å tro at det er de samme. Alt det gamle ble revet ut, og erstattet med en ny moderne utrustning. De har fått aircondition, sentralstøvsuger, et helt nytt kjøkken med kjeramisk topp på komfyren, ny ovn og kjøleskap, vakumtoalett, ny belysning, nye vinduer og nye takluker, samt en audiovisuell utrustning som sjelden finnes i vogner og biler.

På campingvognen har døren byttet side og de har fått nye vinduer foran, som gir et helt nytt lys innen i vogna, og ikke minst et tøft utseende. Vogna er blitt sølvlakkert, og det er lite som minner om en gammel Kabe. Bobilen fra Elnagh har også fått et tøffere utseende med mønsterlakkering, men her er de store forskjellene inne.

Den gamle Kabe-vogna er knapt til å kjenne igjen etter at den fikk ny farge, nye vinduer og en ny dør

USA neste

- Vi gjorde dette prosjektet for å vise at campingvogner og bobiler ikke må se ut som de alltid har gjort. Det finnes flere tusen gamle vogner og bobiler i Sverige, og vi ønsket å vise hva som kan gjøres for at de skal bli mer moderne, og få en komfort mer lik den vi har hjemme, sier Dometics markedsdirektør, Rutger Wachtmeister. Han tror ingen vogner eller bobiler vil gjennomgå en slik totalforvandling som Dommetic har gjort med disse to, men håper prosjektet kan være en inspirasjon for eiere til å se muligheten av å pusse opp vogna litt, eller fornye inventaret.

Prosjektet fikk i alle fall stor oppmerksomhet på Elmiamessen, og Dometic er allerede i gang med planene om noe tilsvarende i USA under navnet ”RV Rescue”. Der har de allerede fått inn flere tusen søknader fra folk som gjerne vil ha pusset opp vogna eller bobilen.

Se også www.dometic.se

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden