Slik monterer du et ryggekamera
Drøye 6 000 kroner må du regne med å betale for et system med 5-toms svarthvit monitor, og setter du dette i relasjon til hva egenandelen og bonustapet skulle komme opp i om du skulle rygge på noe, så er et ryggekamera en billig investering. Og skulle du sammenligne med hva det innebærer om du skulle rygge på og skade en fotgjenger eller syklist, så framstår ryggevideosystemet som en enda fornuftigere investering!
Selve monteringen er ikke vanskeligere enn at enhver normalhendig person kan gjøre det selv. Det vanskeligste er faktisk å få dratt kamerakabelen på en pen måte gjennom hele bobilen, og det gjør du jo selv minst like bra som noe bobilverksted! (Naturligvis kan du montere ryggekamera også på en caravan. Det finnes et spesialkabelsett med vanntette kontakter til dette bruk.)
Det komplette settet består av kamera med feste, monitor med feste, strømforsyningskabel, kamerakabel og monteringsdetaljer.
Monitoren plasserer du på egnet plass på instrumentbordet. Er bobilen din registrert som lastebil, så finnes det ingen skrevne regler om hvordan den skal være plassert. Men, om ”ditt” Biltilsyn skulle synes at den sitter litt farlig, eller at den hindrer sikten, så kan du bli tvunget til å flytte den. Strømforsyningskabelen og kamerakabelen bruker med ”litt vold” å kunne puttes ned mellom instrumentbordets overdel og frontruten.
I vår bobil var det mest hensiktsmessig å dra kamerakabelen langs høyresiden. Den fikk følge døråpningens kant for deretter å dras via stigtrinnet og deretter inn i garderoben. Deretter dro vi den så skjult det gikk gjennom skap og andre møbler bort til bakgavelen. Strømforsyningskabelen dro vi derimot til venstre.
I Fiat Ducato finnes det til venstre for rattet, bak instrumentpanelets underdel, flere kopplingspunkt. Der fant vi både strømtilførsel koblet via tenningsnøkkelen og jordingspunkt, og i en liten blokk med to kabler fant vi en hvit kabel som var koblet til ryggelyset. Denne benyttet vi for å styre det automatiska tilslaget av ryggekameraet. Det finnes også en fjerde kabel som benyttes for å dempe monitoren når man tenner lyset på bilen, men ettersom vi i Sverige/Norge alltid kjører med minst halvlys (og monitoren dermed alltid skulle være i ”nattposisjon”) brydde vi oss ikke om å koble inn den kabelen.
Festet til kameraet skrudde vi fast med de medfølgende rustfrie skruene. For å minimere risikoen for framtidig lekkasje, benyttet vi rikelig med butylgummi for å tette under festet. Å kontrollere tettingen kommer også til å inngå i den årlige gjennomgangen av bobilen.
Den lange kamerakabelen og den korte kabelen som sitter fast i kameraet er utstyrt med kontakter for enkel sammenkobling. Men kontakten krever et stort hull (Ø 13 mm) i veggen, noe som gir et tettingsproblem. Vi klippet derfor bort kontaktene, borret et lite (Ø 6 mm) hull i veggen og brukte en rustfri kabelgjennomføring av marin type. Også her brukte vi rikelig med butylgummi som tetting. Gjennom å dra kabelen i en slinge nedover, forhindrer vi at vann renner langs kabelen og inn i gjennomføringen.