: Nå kommer nye Fiat Ducato med AL-KO chassis | Din Fritid

Nå kommer nye Fiat Ducato med AL-KO chassis

Allerede fra produksjonsstart kommer den nye Fiat Ducato X2/50 til å bli tilbudt med et lavbygd galvanisert lettvektschassis fra den tyske kjøretøyskredderen AL-KO Kober. I første rekke kommer de nye chassisene å bli levert til bobilprodusenter, men de er også veldig godt egnet for nyttekjøretøysapplikasjoner der en lav lastehøyde er en fordel - f.eks. volumskap og maskintransporter.

I flere år har ”alkochassis” vært et begrep som er blitt forbundet med høyverdige bobiler, framfor alt litt større halv- og helintegrerte modeller. I premiumsegmentet er idag over hälvparten av alle Fiatbaserte bobiler bygd på amc-chassiser fra AL-KO Kober.

Overgangen til den nye modellen kommer ikke til å endre dette forholdet. De ledende bobilprodusentene fortsetter med å samarbeide med AL-KO Kober for å kunne tilby attraktive toppmodeller med høy komfort og kjøresikkerhet. Dette kommer til å gjenspeile seg tydelig i de nye modellprogrammene som vil bli vist på høstens messer.

De nye AL-KO-chassisene får en rammesenking på opp til 220 mm, sammenlignet med originalchassiset. Rammesenkingen gir mulighet til dobbeltgulvpåbygg og flytter ned tyndepunktet, noe som sammen med den bredere sporvidden gir en markant forbedring av kjøresikkerhet og komfort.

Vekt er et konstant aktuelt tema

Original standardsporvidde er 1 790 mens AL-KO Kober tilbyr 1 860, 1 980 och 2 100 mm som alternative sporvidder. Mest vanlig blir 1 860 mm som passer best for bobiler med karosseribredder runt 2300 mm. AL-KO har også tatt fram en ny vektoptimert bakaksel, men fjæringsprinsippet er den samme som tidligere: Tre torsjonsstaver pr side som gir en stille arbeidende individuell komfortfjæring. Senere under sesongen kommer også en bakaksel med riktig luftfjæring.

For å kunne tilby bobilprodusentene skreddersydde løsninger kan chassisene kundetilpasses hva gjelder festepunkter for karosseriet, trekking av håndbremsvaier, plassering av tverrbjelker, lengde og utforming av bakre overheng, fester og komplette stativ for sikkerhetsbelter samt - ikke minst - akselavstand. AL-KO Kober kan nå tilby helt opp til 4 700 mm akselavstand, mot tidligere maks 4 200 mm. I likhet med tidligere kommer det til å finnes forborrede hull for enkel montering av AL-KO:s brede sortiment av støtteben, tilhengerfester og MC-stativ.

Vekt er et konstant aktuelt tema i bobilsammenheng. For de toakslede modellene kommer AL-KO Kober til, som maksimal totalvekt, å kunne tilby minst 4 000 kg. For de treakslede modellene blir det minst 4 500 kg. Interessant er også at Fiat for sine H-modeller (tilsvarende dagens ”Maxi 18”) øker foraksellasten til 2 100 kg. Dette er antagelig ”best i klassen” blant transportbiler og en velkommen økning, ikke minst med tanke på helintegrerte bobilers relativt tunge frontpartier. AL-KO:s bakaksel matcher den økede foraksellasten, og kommer i den kraftigste versjonen til å klare 2 400 kg.

Les mer her: www.al-ko.no

Bredeste modellprogrammet

De nye AL-KO chassisene kommer til å kunne kombineres med alle Fiats grunnmodeller hva gjelder totalvektsvarianter, utstyrsnivå og motorisering, helt opp til den nye 3-liters motoren på 110 kW (150 hk).

Med introduksjonen av de nye chassisene for Fiat Ducato kan AL-KO Kober nå tilby det bredeste modellprogrammet noensinne. Fiatprogrammet kompletteres av amc-chassiser for VW T5 og Renault Master, og om kort tid begynner serieproduksjonen av nye Mercedes-Benz Sprinter med ekte AL-KO-chassis.

Siden produksjonsstarten for drøye 25 år siden har over 100 000 AL-KO-chassiser rullet ut på veiene.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden