Test vogntog: Kia Ceèd 1,4 og Hymer Touring GT (2007-modell)
På en 10 dagers tur til Alpene er denne ekvipasjen blitt testet med hensyn til kjøreegenskaper, komfort og funksjonalitet. Vi har kjørt totalt 3.000 km på motorvei, fjellveier og vanlig landevei.
Campingvognen er en hevetaksvogn med fast dobbeltseng, kjøkken, toalett og sittegruppe. Av ekstra tilbehør har vi tatt med Isabella solseil, levegg og Bolon forteltsteppe.
Bilen – Kia Ceèd 1,4 bensin
Umiddelbart skulle man ikke tro, at bilen egner seg som trekkbil. Men faktum er at den klarte denne turen utrolig bra. Uten campingvogn bruker bilen sju liter bensin på 100 km. Med campingvogn på vanlig landevei steg forbruket til 11 liter og på motorvei / fjellveier f.eks. Kasselbakkene ble det brukt 12,5 liter på 100 km. Med campingvogn på kroken er det klart, at bilen må jobbe og når det foretas forbikjøringer, kunne man kanskje ønske seg litt mer aksellerasjon, men det er vel så mye et temperamentsspørsmål. Brukes gearene fornuftig og holdes det riktige moment hjelper det veldig.
Reiser man mye kan det anbefales å investere i bilen med en større motor, kanskje en diesel, som har et bedre moment. Det vi faktisk savnet mest på denne turen var aircondition. Foretrekker du små mellomklassebiler, så gi den en sjanse og undersøk nærmere om det er noe for deg. Vi ble positivt overrasket.
Mange fordeler med liten campingvogn
Campingvognen er liten og kompakt, men helt og fullt funksjonell, bare på mindre plass enn i de såkalte alminnelige vognene. Hvis man greier seg med mindre plass, er det utrolig mange fordeler med en liten vogn. Man kommer fram overalt. Man må ikke sitte og bekymre seg for, hvor man kjører. Selv små franske og italienske landsbyer er ikke noe problem. Man kan snu overalt. Man kan lett finne plass på overfylte rasteplasser i høysesongen. Det er god plass på selve oppstillingsplassen, når vognen er på plass. Spesielt en fordel på små hyggelige sydeuropeiske campingplasser, der det ofte er trangt. Og slik kunne jeg fortsette
Utvendig: Liten, men plass til alt
Denne Hymer Touring GT har en kompakt liten gasskasse med plass til enten to 6 kg gassflasker eller bare en, slik at man kan få plass til f.eks. strømkabel. Alternativt kan man bruke en av de andre oppbevaringsrommene til campingutstyr, for under dobbeltsengen er det et stort lagerrom som også kan nås utenfra samt to romslige rom under de to sofabenkene i stuen. I oppbevaringsrommet fikk vi plass til to voksne stoler, et stort campingbord, bord og to stoler til barna, leseil, solseil, Bolon forteltsteppe og tre esker med hhv. støvler, regntøy og ekstra tøy.
Støttebena sveives enkelt ned. Bolten til de bakerste støttebena sitter på siden, slik at man ikke behøver å bøye seg ned for å få fatt i bolten. Foran sitter de også langt ute. Reservehjulet sitter under campingvognen.
Innvendig – usedvanlig hyggelig
Selv om man kan dele campingvognen opp i soveværelse, kjøkken, toalett og stue er det snakk om et kompakt rom, der alt kan nås innenfor to armlengder fra midten av vognen. Bakerst er det fast dobbeltseng med garderobeskap og lagerplass under sengen. Det er en luke inn til oppbevaringsrommet samtidig med at den ytterste madrassen og sengebunnen også kan løftes via et system med fjærer.
Den er lett å løfte og holder seg selv oppe, slik at man enkelt kan komme til i det store oppbevaringsrommet.
Kjøkken og toalett
I midten av vognen er det et lite kjøkken med kjøleskap, gasskomfyr med tre bluss, håndvask med rennende kaldt vann. Det er et lite skap under vasken, men mye av plassen brukes til vanntanken. Over dette skapet er det en skuff til bestikk samt en ekstra uttrekksplate, slik at man har ekstra benkeplass ved matlaging. Det er to små overskap, men skapene i ”stuen” er rett i nærheten og de vil man også bruke til kjøkkenting. På den andre siden er det toalett med skap og håndvask. Ved siden av dette er det et større garderobeskap med hengestang og under dette skapet er det varmeovn.
Stue til to
Stuen består av et lite bord med en sofa på hver side. Bordet kan slås ned til en ekstra seng, hvis man får besøk. Under begge sofaene er det lagerplass. Det er to store vinduer ved denne sittegruppen, noe som gir både godt lys og utsyn.
Hevetak med utlufting
Det første man gjør når man er kommet på plass, er å heve taket inne i vognen. Det gir full ståhøyde i 75 % av vognen. Det er bare rundt langs sidene taket ikke kan heves, men det har ingen praktisk betydning. Hele veien rundt er det gode utluftingsmuligheter. Alle vinduene kan åpnes og har myggnett. I hevetakets teltduk er det også utluftingsmuligheter med myggnett. Hevetaket er med på å gi mer hygge, spesielt dersom man som oss også godt kan like å bo i telt. Det gir nemlig en liten følelse av telt.
Konklusjon
På denne testturen var vi to voksne og to barn og det fungerte utrolig bra, men jeg vil nok påstå at vognen er mest egnet til et par. Har man med en liten eller får besøk av et par barnebarn fungerer det også greit. Funksjonelt er vognen helt på topp og man kan alle steder både se og merke, at Hymer er en solid konstruksjon. Den tåler å bli brukt. Eneste lille minus er, dersom været er dårlig i flere dager, kan plassen bli litt trang, men så er det bare å få på regntøyet og komme seg ut eller kjøre til et annet sted. Man bruker ikke mye tid på å pakke sammen – det tar bare noen få minutter. Også selv om solseilet er satt opp og campingmøblene er ute.
Vognen vinner helt klart på sin enkelthet og sin letthet. Alt går raskt og smidig og langs landeveien følger den bare med.
Fordeler
Ideellt reisevogntog for et par.
Kan komme fram overalt – selv i små franske landsbyer
Lett å stille opp og komme på plass
Solid konstruksjon
Teltfornemmelsen bibeholdes i taket
Ulemper
Plass – dersom det er et problem for deg.
Vi var to voksne og to barn og hadde med alt – selv tv-utstyr.