Kongekrabbesafari – årets reiselivsprodukt
En jury bestående av forbrukere, bransjefolk og presse kåret Kongekrabbesafari i Kirkenes til beste internasjonale reiselivsprodukt på reiselivsmessen FITUR (Feria Internacional de Turoismo) i Spania. FITUR er internasjonalt den nest største reiselivsmessen, og den største i forhold til Spania og Sør Amerika. I 2008 var tallet på deltagere 13.530 ved 874 stands, hvorav 365 var internasjonale. Besøkstallene beløp seg til 71.868 profesjonelle og 98.518 forbrukere. Norge var representert sammen med de andre nordiske landene ved Fitur 2009, og Finnmark Reiseliv var en av utstillerne ved den norske standen.
Innovasjon Norge meldte på krabbesafarien i Jarfjorden ved Kirkenes på i konkurransen. Ytterligere 46 konkurrenter var påmeldt. Årsaken til at Innovasjon Norge valgte å presentere Kongekrabbesafari i konkurransen, var på grunn av at aktivitetsproduktet innen norsk reiseliv må sies å vær svært særegent. Produktet inneholder både eventyr, kultur, natur og gastronomi, i tillegg til at det er svært eksotisk. En slik søknad kunne ikke juryen utstå. I fjor ble samme produkt presentert som en av de 25 beste aktivitetsprodukter i verden av det anerkjente magasinet National Geographic.
Kortreist mat
Vinneraktiviteten kan utføres i Kirkenes i Finnmark, som det eneste stedet i Europa. De besøkende får en spesiell opplevelse, som å kjøre snøscooter til stedet hvor is og hav møtes, hvor de modigste kan bade i et isdekket Barentshav. Til og med den gastronomiske delen er spesiell da det skal mye til for å kunne tilberede og smake på en kongekrabbe fanget for mindre enn en time siden. Verten, Lars Petter i Arctic Adventure Resort, tilfører en viktig verdi for produktet. Han er både vertskap, guide og kokk.