: KABE: En av Europas mest moderne bobil-fabrikker KABE | Din Fritid

KABE: En av Europas mest moderne bobil-fabrikker KABE

KABE har flyttet produksjonen av sine bobiler til et industrilokale som de har kjøpt på motsatt side av veien for campingvogn- fabrikken i Tenhult. Dette er nå en av Europas mest moderne bobil-fabrikker, og bak det hele ligger japansk filosofi og svensk fornuft, mener KABE selv.

Snart er den klart, sier salgssjef Klas- Göran Nilsson i KABEs bobil-fabrik

Økt fleksibilitet og kvalitet

I julehelgen installerte vi en ny motorisert produksjonslinje, som drar bilene fram mellom de forskjellige arbeidsstasjonene, forklarer salgssjefen Klas- Göran Nilsson. KABE har siden noen år tilbake med stor framgang arbeidet med ”Toyota-modellen” i campingvognfabrikken. Man fikk hjelp av konsulentfirmaet JMAC Sc (Japan Management Association Consultants Scandinavia), og resultatet ble et system basert på lean-prinsipper. Nå har dette også blitt innført i bobil-fabrikken, som deler lokaler med produksjonen av de store Hacienda-vognene, som er for store til å gå på det automatiske båndet.

Det handler først og fremst om å ytterligere kunne øke fleksibiliteten og kvaliteten. Men både fabrikken og personalet skal også være klare til å øke produksjonstakten. Vi ser et stort framtidspotensial i bobilene, sier den tekniske sjefen hos KABE, Göran Ljungquist. Det første steget man gjorde var et såkalt 5S-arbeide, som handler om å systematisk skape gode vaner gjennom å sortere, organisere, rengjøre, standarisere og motivere. Neste steg har vært å innføre visuell og daglig styring i produksjonen, såkalt KIVP. Satsingen handler om å skape plass for alle til å påvirke byggingen i hvert moment, fra konstruktørenes tegninger til hvordan man faktisk skrur i hver eneste skrue. Med enkle rutiner fanger vi opp de arbeidsmoment som kan forbedres, sier Göran og viser de forskjellige arbeidsstasjonene der bilene står når de har blitt dratt videre på båndet.


Lean- produktion

Den siste forandringen som er gjort i bobil-fabrikken er egentlig bare et siste steg i en helt ny måte å tenke produksjon på. Det har påvirket alt fra konstruksjonen, lager og innkjøp med mere. Det kalles «Lean produktion» og er tatt fra et japansk forbilde, der man har kommet utrolig langt med denne filosofien, først og fremst innenfor bilindustrien der man jo ligger i framkant når det gjelder å bygge personbiler, sier Göran Ljungquist. For å være konkurransekraftige i kvalitet og pris på lang sikt må vi gjøre forbedringer hele tiden og bli mer effektiv. Lean-tenkemåten gjør det også lettere å innføre nye modeller i programmet uten forstyrrende ventetider i produksjonen. Nå kan vi også møte svigninger i etterspørselen med veldig små omstillinger. Göran Ljungquist forteller videre at målet i 2010 er å øke produksjonskapasiteten av bobiler.

– Nå kan vi både bremse og gi gass under kontrollerte former i produksjonen. Takten i produksjonen øker eller minsker ettersom båndet går fortere eller langsommere, sier en fornøyd teknisk sjef, som ser Fiat-bilene komme inn med bare førerhytte og chassis for etter en runde i fabrikken trille ut som ferdige, lekre Travel Masters.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden