: Gode råd ved tunnelkjøring i Europa | Din Fritid

Gode råd ved tunnelkjøring i Europa

En ny test, som de europeiske bilklubbenes testsamarbeid EuroTAP har foretatt våren 2010 viser at sikkerheten i de europeiske tunellene blir bedre. Testen er foretatt av 26 tunneler fordelt på 13 land.

- De europeiske tunellene er en viktig del av Europas infrastruktur. Derfor er det viktig, at sikkerheten er i orden, og her kan EuroTAP testen være med på å skjerpe oppmerksomheten rundt sikkerheten. Ikke minst der hvor den kan bli bedre, sier feriekonsulent hos FDM ferieservice, Frederik Valmin.

De enkelte tunellene er blitt bedømt på bl.a. brannsikring, fluktruter og nødplasser, ventilasjon og overvåkning av trafikken. Her klarer størstedelen seg ”godt” eller ”meget godt”. Tre tuneller i Tyskland, Spania og Italia får karakteren ”dårlig”, mens en enkelt, den 5.770 meter lange Hvalfjörour på Island, blir karakterisert for å være ”meget dårlig”.

Gode råd ved tunnelkjøring

Hold stor sikkerhetsavstand til de forankjørende i tunellen. Overhold alltid hastighetsbegrensningene. Ved kjøring i lange tuneller er det en god ide å Sette bilens ventilasjonsanlegg på resirkulering, så man ikke puster inn eksos og annet fra andre biler. Noter deg hvor det er nødutganger og nødtelefoner. Snu eller rygg aldri i en tunnel. Ved møtende trafikk hold alltid godt ut til høyre og stopp kun i nødstilfelle.

Slå på katastrofeblinken i tilfelle kø. Ha minst fem meters avstand til bilen foran. Ved stopp stans motoren. Bli i bilen og slå på trafikkradioen.

Hvis uhellet er ute, er det viktig, at man vet, hvordan man skal forholde seg. Her gjelder det å slå på katastrofeblinken, få bilen så langt ut mot høyre side som mulig og stoppe motoren. Forlat bilen og sørg for at alle passasjerer blir iført refleksvester. Vær oppmerksom på, at det i Østerrike, Italia, Frankrike og Kroatia er påbudt å ha refleksvest i bilen. Rapporter uhellet over nødtelefonen og bli ved bilen til hjelpen kommer.

Endelig skal man være oppmerksom på værforholdene når man kjører ut av en tunnel. Lys, vind- og værforhold kan være markant annerledes her.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden